Annons

D80 eller D90??

Produkter
(logga in för att koppla)

Carslov

Ny medlem
Hej!
Som nu förstår så är jag helt ny på detta.

Till saken:

Jag vill börja fota och har kollat efter D80 och D90 någon av det blir det.

det jag har hört så är det bara att D90 har fler MP och kan filma HD som är den egentliga skillnaden.

Med tanke på att jag har möjlighet att komma över en D80 (huset) i "mint condition" som man säger, för 2000-2500 kr så verkar det ju billigt som första kamera, och kanske lägga pengarna på en hyffsad glugg.

Tar tacksamt emot råd och tips ang. val av kamera och givetvis tips på bra objektiv till dessa.

Hälsningar
Johan
 

ErlandH

Aktiv medlem
det jag har hört så är det bara att D90 har fler MP och kan filma HD som är den egentliga skillnaden.

Med tanke på att jag har möjlighet att komma över en D80 (huset) i "mint condition" som man säger, för 2000-2500 kr så verkar det ju billigt som första kamera, och kanske lägga pengarna på en hyffsad glugg.
Det finns nog fler fördelar med D90, det är en riktigt bra kamera som fortfarande känns ganska modern.

Å andra sidan låter det som om du får ett ganska bra pris på D80. Och det är ju inte heller någon dålig kamera. Har du begränsad budget är det väl bara att slå till!
 

dumbo

Aktiv medlem
Antalet pixlar är inte någon särskilt viktig skillnad, IMO. Däremot är D90 bättre vad gäller brus på höga ISO-tal
Om man inte behöver filma och inte har stora behov av att använda höga ISO-tal så är D80 i stort sett allt som D90 är, så en D80 är inget dåligt köp för de pengar du pratar om, även om D90 är lite bättre.
 

Da_Bear

Medlem
Får du en sparsamt använd D80 för de kaffepengarna tycker jag du ska slå till direkt. Sedan ett par ljusstarka fasta objektiv till den så är det bara att ge sig ut och fota.
 
ANNONS