Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Centerpinne på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleA

Aktiv medlem
Behöver hjälp att reda ut lite begrepp. Jag var inne i en fotobutik i förra veckan för att kolla på ett kulledshuvud till mitt stativ. Säljaren, som naturligtvis är intresserad av att sälja så mycket som möjligt, rekommenderade ett nytt stativ. Jag sade att det inte var av intresse eftersom det stativ han visade var för kort med nedfälld centerpinne. Säljaren hävdade då att det aldrig var något problem med uppfälld centerpinne och han hävdade dessutom att ju tyngre utrustning man hade desto stabilare blev centerpinnen.

Är det någon som upplevt problem med att kameran inte hålls stabilt med centerpinnen uppfälld? Kan det verkligen stämma att det blir mer stabilt med en tyngre utrustning?

/Calle
 

Zewrak

Aktiv medlem
Är det någon som upplevt problem med att kameran inte hålls stabilt med centerpinnen uppfälld? Kan det verkligen stämma att det blir mer stabilt med en tyngre utrustning?

/Calle
Det blir det säkert. När det väl stannat. Ju tyngre något är, desto svårare är det att flytta. Förutsatt att det som är under håller.
 
ANNONS