Annons

Canon EOS 1000D vs Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorKa

Ny medlem
Hej undrar vilken av dessa kameror jag bör köpa. Ska mest fota cykling. Jag är nybörjare och detta blir då min första systemkamera.
Tipsa gärna om kameror för ungefär 3500 (köper begangnat)
MvH//Viktor
 

PeterWem

Aktiv medlem
1000D är en nyare kamera, men 400D kan man låsa upp till ISO3200 (H) och du kan ta tre rawbilder i sekunden.
 

CalleA

Aktiv medlem
Hej,

Lite off-topic:
Om du skall köpa ett kitobjektiv (18-55?) också så tänk på att det nyare med bildstabilisator (IS) är klart bättre än det gamla utan bildstabilisator (något jag önskar att jag kände till när jag köpte min 400D med 18-55 utan IS...).

/Calle
 

paaven

Aktiv medlem
Jag skulle köpa 400D av egen erfarenhet då jag hade den i ca 1 år och den är en väldigt bra allaround kamera och enligt mig så får du ut mer av en 400D än en 1000D


Har inte haft en Nikon 40D men jag har haft en 60D och enligt mig så är de väldigt utgångna och inte alls värda att köpa när man kan köpa en 400D i ungefär samma prisklass.

Skicka gärna iväg ett Gästboksinlägg om du har några mer frågor som du vill ha snabba svar på :)
 

and30ers

Aktiv medlem
Ett enklare ISO3200-alternativ är att köra RAW, ISO1600, -1 i exponeringskompensation i kameran. Du pressar sedan i din RAW-konverterare (+1) och vips har du ISO3200. Ger exakt samma resultat som H i de hus som har 1600 och H.
 

StaffanW

Aktiv medlem
En skillnad som kan ha betydelse ifall du har fler kameror är att 400D använder CF kort och 1000D SD kort.

Alltid smidigt att ha samma kortformat i alla kameror.
 

jelu1661

Aktiv medlem
En skillnad som kan ha betydelse ifall du har fler kameror är att 400D använder CF kort och 1000D SD kort.

Alltid smidigt att ha samma kortformat i alla kameror.
Med tanke på att minneskort knappt kostar något alls så är minneskortsformatet det sista jag skulle basera ett kameraköp på.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
1000d känns mer som en plastleksak jämfört med 400d som känns mer välbyggd, det kan också vara en grej, hur det känns att använda den. Sen är ju 1000d en modernare, om än enkel, kamera, och jag har nog lärt om och kommer inte längre köpa gamla modeller. Min 400d har jag gett till en kompis och så köpte jag en 500d för att även ha en crop-kamera och ärligt talat så trivdes jag lika bra med 400d, trots att den är sämre på allt. Ångrar dock inte uppgraderingen.
 

and30ers

Aktiv medlem
Kan inte 1000D ta fler bilder i sekunden?
EOS 1000D är slöare än döden själv. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page13.asp
Nya 1100D är också en riktig skitkamera. Snåleriet på komponentnivå i dessa kameror gör att de borde kosta hälften av vad de säljs för, men eftersom de säljs till inkompetenta köpare går det att ta nästan lika bra betalt för dessa som för husen ett pinnhål upp. Kassako för tillverkarna alltså!

1000D (juni 2008) är är sämre än 400D (augusti 2006).
1100D (feb 2011) är sämre än 450D (jan 2008).

EOS 450D, 500D, 550D, 600D etc. är riktigt riktigt bra i jämförelse med 1000D/1100D.
 
Senast ändrad:
ANNONS