Annons

Scanna in bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielHedberg

Aktiv medlem
Hej!

Har precis börjat scanna in negative i min scanner. Men alla bilder blir pixliga och oskärpt fast det är fina negative. Har en dyr proffs scanner så på scannern är det inge fel på. Har testat med de mesta inställningar men får det inge bra. Någon som kan tipsa om hur man ska göra?

MVH Daniel
 

DanielHedberg

Aktiv medlem
Vilken scanner?
Vilket scannerprogram?
Lägg upp bild.
Har en Epson perfection 4990 photo, och epsons scannerprogram som följer med har jag. Kör på professionella läget.

Kan fixa en bild om det behövs. Men om det är en bild på en person så blir det pixlit runt personen, oftast i ansiktet. Sen blir bild allmänt dålig. Färgerna är oftast färglösa och dålig.

Fattar inte varför då jag har testat massa olika inställningar. Förstår inte vad felet är.
 

alf109

Aktiv medlem
Om det blir pixligt låter det som om du skannar med för låg upplösning. Ange ett högre värde för upplösning 2400 dpi brukar jag köra med på min Epson. Dessutom måste du tala om för skannern vad du skannar som till exempel negativ film om det är det du skannar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Efter att ha grävt lite i skannerutbudet eftersom jag letar en skanner för 135-film så har jag kommit fram till följande bl a:

Det är en konst att skanna, tyvärr. ;)
Fast om du skannar småbild/135 med en flatbäddsskanner ska du nog inte räkna med underverk. De kommer i bästa upp i halva reella uplösningen hos en relativt billig riktig filmskanner. Upplösning på typ 5 MP +- någon megapixel eller två. Tyvärr brukar man också vara tvungen att skanna i hög upplösning och få en massa skräppixlar för att ens komma upp i det. För mellanformat blir det förstås bättre eftersom negativet är mycket större.

Oftast blir det bättre med Silverfast eller Vuescan - om man begriper sig på programmen.

Vad som avses med pixligt är ju lite svårt att veta. Jag har sett folk med så varierande åsikt om innebörden av detta att det är svårt att säga något alls. Exempelbild är nog det enda raka.

Sedan ska du nog knappast räkna med att bilden är färdig bara för att du fått in den i datorn. Lite bildbehandling lär behövas för ett bra resultat.
 

stefohl

Aktiv medlem
Lite bildbehandling lär behövas för ett bra resultat.
Och inte så lite heller :)

Oftast får du bäst resultat genom att skanna helt rått, alltså ta in all info från skannern som den kan registrera. Att försöka ställa in skannerprogrammet så att bilden ser bra direkt från skanningen är oftast bara frustrerande. Du har mycket kraftfullare verktyg i ditt bildbehandlingsprogram.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Om du vill få till bilderna bra måste du öva på kurv-justeringar i bildbehandlingsprogram.. Skannar du svartvitt så blir det enklare, färgnegativ kan vara väldigt svåra att få till färgerna på..

Själv så använder jag Silverfast och skannar som 48-bit HDR (har inget med vanlig HDR-foto att göra) och får du ur så mycket som skannern klarar ur negativet.


Först inverterar jag bilden i Photoshop. Sen klonar jag bort dammet. Efter det försöker få bort cyan-sticket genom att lägga till rött eller magenta i bilden med kurvor. Sen börjar jag pilla med den totala kontrasten lite. Efter det börjar jag göra lokala justering med lagermasker, och efter mellan 30min och 1 timme så grundskärper jag bilden lite och sparar den sedan.

Finns tyvärr ingen genväg till snygga bilder..
 

staika

Aktiv medlem
Nu är väl kanske 4990 inte någon proffsscanner direkt.
En särskild filmscanner ger oftast mycket bättre resultat än en flatbäddare.
Färgneg. kan vara lite trixiga att scanna särskilt på en flatbädd. Viktigt är att filmremsan måste ligga absolut plant annars är det lätt att få oskärpa.
Scanna i högsta optiska upplösning, 16 bit tif och ändra storleken efteråt i något bildbehandlingsprogram.
Eftersom du får "pixliga" bilder så undrar jag om du sparar/scannar filen direkt som komprimerad jpg?
Det kan vara komprimeringen som ger effekten.
Stäng av eventull skärpning i scannern. Skärp bilden efteråt i ett bildbehandlingsprogram.
Färg och kontrast får man oftast justera i efterhand för bästa resultat.
Nu har jag inte hållit på med Epsons scannerprogram så mycket utan använder Silverfast eller Vuescan som oftast är bättre än tillverkarnas egna program.
Visar en bild här som är en inscannad negativ färgfilm. Nikon Coolscan Ls 50, Vuescan programvara, 4000 dpi 16 bit tif, nedskalad och efterbehandlad i Photoshop:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1289367.htm
 

alf109

Aktiv medlem
Om man huvudsakligen skannar för att kunna titta på bilderna på skärm, eller lägga upp dom på fotosidan till exempel kommer man långt med en flatbäddsskanner. Jag tycker ofta att folk överdriver behoven i dessa trådar. En annan sak om man jobbar med stora utskrifter och har professionella krav på allt från upplösning till färgriktighet givetvis. Men de flesta som frågar i dessa trådar tillhör nog kategorin av "glada amatörer" som vill kunna skanna in bilder så att de blir snygga på skärmen. Och då är val av skanner inte det viktigaste, i stort sett alla flattbäddskannrar med möjlighet att skanna neg och dia räcker långt (utom möjligtvis de allra billigaste). Det viktigaste blir i stället bildbehandlingen, men även detta överdrivs ofta i dessa trådar tycker jag, om man bara justerar nivåer, lägger en kurva så att kontrasten i bilden blir som man vill ha den och skärper upp den så brukar det bli ganska ok. Just skärpningen är det viktigaste från skannade bilder tycker jag, många överskärper sina bilder vilket är vanligare än motsatsen. Men åter igen allt detta lär man sig efter hand med erfarenhet och övning. Sedan detta med upplösning på skannrar, en epson 4990 ligger nog någonstans mellan 1800-2200 dpi i verklig upplösning, liksom epson 700/750, så det är egentligen ingen mening att välja så mycket högre upplösning när man skannar. Dessutom brukar det vara bättre att skanna så att skanningen motsvarar den färdiga bildens upplösning så att man inte behöver skala om bilden i bildbehandlingen, men detta gäller nog främst för professionella skannrar skulle jag tro. Stefan Ohlsson kan svara på hur det ligger till med detta när det gäller billigare konsumentskannrar.

När det gäller mina egna analoga bilder här på fotosidan är småbilderna skannade med en Nikon 5000 ed och mellan och storformatsbilderna är skannande med en Epson 750. Jag hade tidigare en Epson 4990 och tycker inte att det är så stor skillnad mellan den och 750.
 

DanielHedberg

Aktiv medlem
Tack för alla tipsen, nu har jag mer kött på benen. Blev precis anställd som fotograf. Å chefen fråga om jag kan scanna in negativ, dia och gamla pappers kopior. Eftersom vi får in ganska mycket av sådana jobb. Så försöker lära mig för fullt.

Ännu en gång tack för tipsen, nu borde jag lyckas! :)
 
ANNONS