Annons

Epson 3880 - drar snett

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nyligen köpt en Epson 3880 och använder Scandinavian Photos Satin papper. Har tidigare fått hjälp här med något som jag trodde var färgspill men som var annat problem.

Nu är det löst och utskrifterna blir toppen. Förutom ett problem. Pappret matats in så att utskriften blir något sned (se bilaga). Använder den automatiska pappersmatningen och har provat både med 1 och flera papper. Resultatet blir detsamma - den skriver ut något snett.

Är det någon som har tips på en lösning så jag får utskrifterna raka? Är inget problem för mig själv oftast men när jag ska leverera pappersbilder till kunder vill jag att de ska vara raka :)

Tack på förhand
Bosse
 

Bilagor

frwe

Aktiv medlem
Har en 3800 som någon enstaka gång har dragit litet snett. Jag lägger alltid pappret i det bakre manuella facket och ser till att klämmorna på sidorna av pappershållaren sluter åt, men inte för hårt. Har du kört ett för tjockt papper i det främre kanske? Jag vet att det har gett problem med andra skrivare. /Frode
 

Bozi

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Fick samma tips från en vän som har samma skrivare som mig - att köra 1 sheet only facket. Ska testa det senare i kväll.
 

alfin

Aktiv medlem
Du kanske ska köpa något Epsonpapper, t ex Premium Semigloss så du kan vara säker på att dina utskriftsproblem inte beror på skrivaren. Min 3800 har dragit snett någon gång, men då berodde det på smutsiga rullar. Med bomullspapper blir det lätt damm i maskinen, men din printer är ny så det är knappast orsaken. Testa med Epsons eget papper tills du lärt dig hur olika papper beter sig och vilka som går att köra i de olika facken.
 

Bozi

Aktiv medlem
Ja, det kanske jag måste göra. Har tänkt köpa deras Velvet Fine Art papper. Har ingen erfarenhet av att skriva ut på den här typen av skrivare sedan tidigare. Har också en Canon IP5200 och den har det aldrig varit något problem med. Så jag förstår inte riktigt varför en skrivare som kostar 10 gånger mer ska vara så komplicerad :) Men det är väl bara inse att det finns en inlärningskurva och att olika papper har olika egenskaper :)

Testade att köra från OneSheet matningen men resultatet var det samma. Blev något snett även där. Så nu är 8 st A4 utskrifter identiska. Men när jag körde med Borderless ibockat - ja, då blev utskriften perfekt. Så ett alternativ är väl att då bara att köra Borderless och lägga på en egen vit ram istället när jag önskar det....

Tack för ditt svar!

Bosse
 

frwe

Aktiv medlem
Jag använder Epsons Velvet Fine Art och är mycket nöjd med resultatet. Kör även med Epsons halvblanka (minns inte vilket just nu). Epsons canvas hade jag bara problem med och gillade inte ytan heller, kör nu med Hahnemühles canvas med riktigt fint resultat. Testade senast ScandinavianPhotos canvas med bra resultat så jag skall prova det litet mer, en fördel med det är att det går att köpa färdigskurna A2, Hahnemühles måste köpas på rulle och rullen finns inte i rätt bredd så jag får köpa dubbelt så bred som sedan sågas i två, sedan får jag skära till den själv i rätt längd med det funkar ju det också. Velvet Fine Art och canvas kör jag alltid i det bakre manuella facket.

När man sitter med en sådan skrivare kommer man snabbt underfund med att det är en hel vetenskap att få till bra utskrifter, det är mycket som måste justeras och ställas in och dessutom är det inte fel att kalibrera skärmen så färger stämmer. Jag har fått till det mesta men måste ljusa upp bilden en hel del före utskrift för att få förväntat resultat men nu vet jag hur jag skall göra så det är inte heller något större problem.

Lycka till med en fantastisk skrivare men som sagt kräver det en hel del för att resultatet skall bli det man kan förvänta sig.

/Frode
 
ANNONS