Annons

Problem med överföring från kortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

bildsten

Aktiv medlem
Jag har fått ett litet problem med överföring av bilder från minneskort i kortläsare till en av datorerna. Det är .orf-filer, överföringen stoppar på en av filerna. Det här har inträffat två ggr nu och det som möjligen är speciellt är att de filer som krånglar ligger på utrymme på kortet (ett CF, Sandisk Ultra II, 2 Gb) som skapats genom att några filer raderats på kortet. Några bilder har raderats i kameran, andra med en dator. Kortet är nästan fullt, det finns bara plats för några bilder.

Jag har provat med två olika kortläsare mot den aktuella datorn med samma resultat, en HP laptop med dual core 2,3 GHz och 3 Gb RAM och ett relativt nyinstallerat XP. Vid ett tillfälle kom det upp en ruta med texten "Fel parameter" när överföringen hade stått stilla en lång stund.

Samma två kortläsare i kombination med två andra datorer, en desktop med samma spec som laptopen och med XP installerat 2007 och en liten Asus eeepc med XP som köptes förra året, går alldeles utmärkt och snabbast verkar faktiskt lilldatorn vara (den har inget antivirusprogram).
Överföring direkt från kameran funkar bra till laptopen, men långsamt, kameran har bara usb 1.

Jag fortsätter att prova lite olika sätt och kombinationer och rapporterar om jag kommer på något.
 

Minita

Aktiv medlem
När du har räddat dina bilder från kortet, formatera om kortet i kameran. Något som bör göras regelbundet men det kanske du redan gör. Något direkt svar på dina problem har jag inte. Tror dessvärre att felet kan vara precis var som helst i kedjan eftersom det fungerar med vissa konfigurationer och inte alls med andra.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har fortsatt att experimentera, bilderna var det aldrig någon fara med. Problemet rörde såvitt jag kunde utröna endast en orf-fil, men den segade ner allting och gjorde att överföringen stoppade förutom att den inte ville föras över om man försökte ta tag i enbart den. Den parallella jpg-filen var det inga problem med.

Jag hade använt en av de vänstra portarna på laptopen. Den andra av dessa portar används till en elektronisk skrivaromkopplare som svarar för att min desktop kan dela en liten HP laserskrivare med laptopen.

Jag provade att föra över bilderna via kortläsare till en av usb-portarna på höger sida på laptopen och det gick utmärkt. Misstankarna riktades mot omkopplaren och skrivare och jag slog av skrivaren och försökte åter föra över bilderna (en serie bilder, ca 8 st, 4 orf och 4 jpg) på vänster sida. Det gick bra när skrivaren var avstängd. Om det var en tillfällighet eller om skrivaren och omkopplaren påverkade överföringen kan jag inte bedöma.

Jag har lite egna rutiner beträffande överföring av bilder från minneskort. Bilderna på minneskortet raderas inte och kortet formateras inte förrän bilderna säkert finns på minst två skilda lagringsplatser. Är jag på resa betyder det t.ex en laptop/nettop + en extern liten hd eller ett stort usb-minne. Dessutom för jag över bilder vartefter och gallrar och har rätt gott om minneskort så oftast finns bilderna på tre skilda media.
 
ANNONS