Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med XP/PS

Produkter
(logga in för att koppla)

bildsten

Aktiv medlem
Jag har ett problem med min desktop.

Den stoppar och startar om eller i vissa fall stoppar med blåskärm när jag använder verktyget "Smart sharpen".

Senaste gången det blev blåskärm fick jag detta meddelande:***STOP: 0x0000009C (0x00000000, 0X805545F0, 0xF2000040, 0x00000800)

Det här är en krävande operation, särskilt om det är en stor bildfil men min laptop, en HP workstation 8510 klarar av det men fläkten låter som ett jetkärra som drar på.
Båda maskinerna har Core 2 Duo 2.3 resp 2,2 GHz och 3 GB ram och gott om plats på hårddiskarna.

Datorn fick ett nytt grafikkort för ung ett år sedan, ett NVIDIA GeForce GT 240.

Det här felet inträffade några gånger även innan jag satte i det nya grafikkortet.

OS är Xp Home med sp3, fullt uppdaterad.

PS minneshantering säger att det finns 1693 MB tillgängligt och PS får använda 71% av detta dvs 1200 MB.

Någon som har en idé om var jag ska börja felsökningen?
 

casting

Aktiv medlem
Sådana fel brukar vara svåra att hitta... Vanligen är det ju något hårdvarurelaterat, alternativt drivrutiner som stökar.
Generella tips är ju att uppdatera allt som går att uppdatera. Drivrutiner, bios mm...
Så här säger MS själva om felet. Kanske kan du hitta något tips där:
http://support.microsoft.com/kb/329284
 

bildsten

Aktiv medlem
Tack för tipset, har inte själv hittat någon bra förklaring hos Ms.
Jag har en svag misstanke om att processorn blir för varm. Programmet Core Temp visar att temperaturen stiger snabbt från ca 25 grader till ca 40 grader och sedan blev skärmen blå senaste gången. Men det programmet hinner kanske inte med att rapportera temperaturstegringen tillräckligt snabbt. Jag kanske ska prova med ny kylpasta i första omgången.
 
ANNONS