Annons

Mönster i bakgrunden på pc

Produkter
(logga in för att koppla)

bildsten

Aktiv medlem
Jag har en dator där det finns ett brunt mönster eller en bild av ett brunt mönster som syns i ytor som normalt ska vara svarta eller mörka. I till exempel kommandopromtens normalt svarta ruta, i svarta bakgrunder till bilder. Samma mönster dyker också upp under startförloppet. Lutar jag skärmen kraftigt slår mönstret igenom skrivbordets normalt grå yta.
Hur blir jag kvitt mönstret/bilden? Eller hur byter jag till svart bakgrund?
Datorn kör Win 7 starter edition.
 

AFJ

Aktiv medlem
Min gissning är att det något fel på själva skärmen. Har du möjlighet att prova med någon annan skärm?
 

bildsten

Aktiv medlem
Nu har jag kopplat in en annan bildskärm och på bilden nedan syns nederst en svart yta med några mörkgrå fält som den ser ut på nettop (Asus eePC 1001PX med win7 starter) och ovanför ses en del av samma bild på en vanlig bildskärmkopplad till Asus med en vga-sladd. Asusen är begagnad och jag upptäckte det först efter ett tag.

Det ser ut som ett mönster, en träådring, som på en bordsskiva av trä och det syns i ytor som ska vara svarta även i ordbehandlaren om jag ritar en svart yta där. Samma mönster syns under startförloppet några gånger (där skärmen på datorn normalt ska vara svart) varvat med en bild av en strand. Mönstret syns inte igenom de mörka partierna av strandmotivet, vilket det gör i mörka partier i andra bilder.
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag inte riktigt hänger med.

Får du samma problem på två olika datorer med sina respektive skärmar?

Jag tror inte jag förstår bildillustrationen.

Jag hoppas att någon som är klarare i knoppen än vad jag är kan hoppa in och ge dig råd.
 

bildsten

Aktiv medlem
Datorn (Asus eee pc) står framför en vanlig datorskärm som den är kopplad till och båda visar samma bild. Mönstret syns bara på Asus skärm men inte på den externa skärmen.
 

peranders

Aktiv medlem
Är datorn en laptop? Det är inte en bakgrundsbild? Lite svårt att förstå vad du menar. Är det en väl använd skärm eller ny? Vad är en vanlig bildskärm? Har du analog eller digital anslutning?

Edit: Du har alltså en laptop samt en exterm skärm? Den externa är kopplad via en VGA-kabel (analog)?

Laptopen har ett "trämönster" som skrivbordsmönster? Finns mönstret i andra sammanhang? Du har ingen skrivbordsbild/wallpaper?
 

Smw

Aktiv medlem
Datorn (Asus eee pc) står framför en vanlig datorskärm som den är kopplad till och båda visar samma bild. Mönstret syns bara på Asus skärm men inte på den externa skärmen.
Hej !

Förstår jag dej rätt:
-Mönstret finns endast på datorns inbyggda skärm.
-Mönstret syns inte på en extern skärm.

Då blir nästa fråga:
-Är det på något sätt inbränt i skärmen, eller är det någon sorts
bakrund ?

> installera Gimp, eller nåt annat bildbehandlingsprogram.
-gör en svart bakrund, kolla med pipetten om mönstret är i bilden eller
bara visas på skärmen.

Hämta även in ett skärmklipp och kolla.

----------

Leta lite i inställningarna om det kanske är nån skrivbordsbakund som
skojar med dej.

ev så finns det både win och grafik inställningar som kan spöka.

--------------

Har du gjort nån virusskanning ?




//MW
 

bildsten

Aktiv medlem
Ja, du har förstått rätt.

Det mesta du föreslår är gjort, virusskanning är gjort med MS eget antivirus ett flertal ggr.
Jag ska installera en äldre version av photoshop på datorn och kolla med pipetten som du föreslår.

Jag tror själv att det är någon bakgrundsbild som ligger kvar och spökar och som jag inte kommer åt att ändra. I Win XP kunde man komma åt att ändra i hur bakgrundsbilden vid uppstart skulle se ut men i Win 7 kommer jag inte åt de delarna av operativet.
En inbränd bild borde synas om jag har ett vitt fält uppe på skärmen men då syns inget, mönstret (trästukturen) syns bara i mörka partier, ju mörkare desto mera och mest i svarta partier eller svarta fält. Den svarta yta som visas i bilden är 0,0,0, det är en del av en testbild som jag gjort.
 

Smw

Aktiv medlem
Ja, du har förstått rätt.

Det mesta du föreslår är gjort, virusskanning är gjort med MS eget antivirus ett flertal ggr.
Jag ska installera en äldre version av photoshop på datorn och kolla med pipetten som du föreslår.

Jag tror själv att det är någon bakgrundsbild som ligger kvar och spökar och som jag inte kommer åt att ändra. I Win XP kunde man komma åt att ändra i hur bakgrundsbilden vid uppstart skulle se ut men i Win 7 kommer jag inte åt de delarna av operativet.
En inbränd bild borde synas om jag har ett vitt fält uppe på skärmen men då syns inget, mönstret (trästukturen) syns bara i mörka partier, ju mörkare desto mera och mest i svarta partier eller svarta fält. Den svarta yta som visas i bilden är 0,0,0, det är en del av en testbild som jag gjort.



Kontrolpanelen > Bildskärm > Anpassning.

ev Högerklick på bakrunden > grafikegenskaper.


Sen finns det säkert en förfärlig massa andra vägar till samma sak.

//MW
 

AFJ

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt så om du öppnar upp ett helt svart fönster, t ex kommandotolken (DOS-fönstret) så är det något som "lyser igenom" så att den yta som skall vara helt svart inte är det utan visar något slags mönster.

Detta fenomen ser du endast på laptopens inbyggda skärm. Däremot på den externa skärmen (som speglar den interna skärmens visning) så ser det OK ut, dvs kommandotolkens fönster är helt svart utan mönster.

Mig veterligen finns det ingen inställning som skulle kunna ge detta fenomen.

Jag tycker det tyder på att det är något hårdvarufel på den inbyggda skärmen.

Denna teori stöds ju också av det faktum att du - om jag förstår rätt - även kan se detta mönster under datorns boot-sekvens.
 

afe

Aktiv medlem
En del enklare LCD-skärmar kan drabbas av s.k. inbränning när de visat en och samma bild för länge (och panelen i en eePC är inte direkt påkostad). Gissningsvis är det det som hänt med din dator, och som jag förstått det är det inte mycket man kan göra åt det (annat än att byta panelen, men det är knappast värt kostnaden).
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har sonen och svågern (båda konsulter inom IT) hemma just nu och de delar 2x Anders uppfattning.
Det är lite irriterande i vissa bilder medan andra inte påverkas alls. Datorn har köpts för att ersätta en annan ASUS med en väldigt liten SSD och win xp. Den gamla har en utmärkt skärm trots ett synnerligen modest pris när den inköptes för många år sedan och bilder som redigerat under resor när den använts för sortering och lite bildvisning har stått sej bra när de sedan har .visats på en kalibrerad och profilerad skärm.

Finns det en möjlighet att skärmen på den här nyare datorn bättrar sej med tiden?
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har sonen och svågern (båda konsulter inom IT) hemma just nu och de delar 2x Anders uppfattning.
Det är lite irriterande i vissa bilder medan andra inte påverkas alls. Datorn har köpts för att ersätta en annan ASUS med en väldigt liten SSD och win xp. Den gamla har en utmärkt skärm trots ett synnerligen modest pris när den inköptes för många år sedan och bilder som redigerat under resor när den använts för sortering och lite bildvisning har stått sej bra när de sedan har .visats på en kalibrerad och profilerad skärm.

Finns det en möjlighet att skärmen på den här nyare datorn bättrar sej med tiden?


Lite irriterande, rätt tjatigt tema, ev dålig regi, men värt ett försök:
http://www.youtube.com/watch?v=39HUG7QrQi8

//MW
 

afe

Aktiv medlem
Jag har sonen och svågern (båda konsulter inom IT) hemma just nu och de delar 2x Anders uppfattning.
Det är lite irriterande i vissa bilder medan andra inte påverkas alls. Datorn har köpts för att ersätta en annan ASUS med en väldigt liten SSD och win xp. Den gamla har en utmärkt skärm trots ett synnerligen modest pris när den inköptes för många år sedan och bilder som redigerat under resor när den använts för sortering och lite bildvisning har stått sej bra när de sedan har .visats på en kalibrerad och profilerad skärm.

Finns det en möjlighet att skärmen på den här nyare datorn bättrar sej med tiden?
Kort svar: nej
 
ANNONS