Annons

VARNING för billiga kortläsare!

Produkter
(logga in för att koppla)

janf

Aktiv medlem
SD SANDISK 1 GB GICK ÅT SKOGEN!

Jag köpte en sk-tbillig kortläsare på Tradera.
När jag satte in kortet i läsaren första gången slutade det att fungera.

Trodde det var fel på kortet. Gick tillbaka till affären som gav mig ett nytt.

Plåtade med det nya kortet och stack in det i kortläsaren: det slutade också att fungera!!!

Åtskilliga 100-lappar bortkastade.
VARNING för billiga kinesiska kortläsare!
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
ja, makulera plastbiten vetja!

min också snorbilliga Ridataläsare fungerar toppen.

jag har stor tro på billiga kortläsare..

ngn som sett tester på vilken betydelse de egentligen har??

MVH Niclas,
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har också en sk-tbillig kortläsare för 130 kr köpt på Tradera eftersom min 400 kronors inte tog xD-kort.
Nu har min dyra kortläsare slutat fungera i en av datorerna medan den billiga som gått sönder i höljet och som mest liknar ett skämt går som en klocka i samtliga datorer med allt från Win 98 till XP prof.

Men ingen av dem har sabbat något minneskort av de dussin av olika sorter som vi har i familjen.

Generellt kan man stoppa in minneskort och ansluta kortläsare utan speciella procedurer men däremot tar man inte ur kortet eller kopplar ifrån kortläsaren eller kameran hur som helst. Gör man fel vid urtagningen av kortet ur kortläsaren eller vid bortkopplingen av kortläsaren kan det straffa sej.

Är du säker på att felet uppstått när du stoppade in kortet?
 

Zoso

Aktiv medlem
Jag har Sandisks orginal kortläsare, ser ingen anledning att pruta på så billiga prylar, kostade väl ett par hundringar och funkar klockrent.

kent.
 

janf

Aktiv medlem
bildsten skrev:
Gör man fel vid urtagningen av kortet ur kortläsaren eller vid bortkopplingen av kortläsaren kan det straffa sej.

Är du säker på att felet uppstått när du stoppade in kortet?

Hej Sten,

Jo, jag kunde läsa filerna efter att ha stoppat in kortet. Alltså gick det åt skogen när jag tog ut det.

Finns det ett korrekt sätt och ett felaktigt sätt att hantera kortet?

mvh
janv
 

bildsten

Aktiv medlem
Det är viktigt att man följer rutinerna när man tar ut kortet och bara för att krångla till det gör man olika beroende på vilket operativsystem man har.

I Xp vänsterklickar man på den lilla ikonen med en grön pil som finns i Systray, längst ner t.h. på bildskärmen.

Då får man fram en text: Utför säker borttagning av ......

Leta upp den pryl du vill ta bort och klicka på den. (I min laptop dyker tex även min cd-spelare upp eftersom den kan tas bort och ersättas med en diskettstation.)

Förslagvis tar du bort hela kortläsaren och sedan kortet ur den. Tar du bara bort kortet kan i vart fall inte jag läsa in ett nytt minneskort. Kortläsaren måste bort och sedan kopplas in igen innan man kan se ett nytt kort, alla mina tre kortläsare är sådana.

Allmänt ska man inte störa kortlösaren när den läser från eller skriver till kortet.

Proceduren är ungefär samma när man kopplar bort en kamera från usb-anslutningen, men läs bruxen för din kamera för säkerhets skull. Min Ricoh t.ex. beter sej annorlunda i W98, i Me och i Xp och frånkopplingen ska ske lite olika. Orsaken är nog mest att olika program används i de olika operativsystemen för överföringen av bilderna. Även urtagning av en kortläsare är annorlunda i W98 och Me.
 

stolin

Avslutat medlemskap
Dålig erfarenhet

Det är mycket möjligt att just i detta fall var det handhavande fel. Men jag själv har dålig erfarenhet av billig kortläsare. Många kunder fick sina kort förstörda eller förlorade data. Och det var folk som viste vad de gjorde.

Nu var det iofs ca 2 år sedan och nu är det kanske bättre kvalité men jag håller mig fortfarande till bättre märken.
 

Pegaso_Gbg

Aktiv medlem
har haft 3 av scandinavians kortläsare och alla har gett upp nu köpte jag en scandisk 12-1 för 350 spänn hpooas den håller längre.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Sitter just nu och svär över min kortläsare av märket Tekq. Den är helt värdelös och går antingen inte att mata ut, eller så går den att mata ut, så att symbolen på skrivbordet försvinner, men datorn varnar ändå för att jag inte matat ut den. Åt fanders ska den!
 
ANNONS