Annons

Fujilfilm F31D vs Canon Ixus 800IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

iaburman

Ny medlem
Håller på att kika på kompaktkamera och har kommit fram till att av de modeller som finns med optiskt bildstabilisering så verkar det inte finnas någon som är speciellt bra på högre ISO-nivåer. Så nu står valet mellan Fujifilm F31fd som ska vara mkt bra på höga ISO och Ixus 800IS som är mindre bra på höga ISO men som har bildstabilisator.

Hur är det egentligen, med högt ISO behöver man inte nödvändigtvis ha längre slutartid för att få bra bilder i mörker? Och i lägre ISO behöver man förlänga slutartiden för att få bra bilder i mörker. Är det korrekt uppfattat? Så en kamera som är bra i höga ISO eller som har bildstabilisator har olika sätt att ta hand om sämre ljusförhållanden? Vad jag läst hittills verkar åsikterna gå isär här?

Eller är det så att även med längre slutartid så kommer ISO-värdet att sättas upp och, trots bildstabilisering så får man en mer grynig bild? Och hur långt kommer man på höga ISO-värden i sämre ljusförhållanden?

Försöker skapa mig en uppfattning om vad man egentligen ska satsa på. Hade varit trevligt att tex kunna ta en bild utomhus i lite sämre ljusförhållanden utan att anväda blixt, tex en solnedgång. Är det bildstabilisator eller höga ISO-värden som gäller
 

janf

Aktiv medlem
Hej,
Såg din fråga häromdagen och la en bevakning för att se vad "experterna" skull svara, men de verkar ha tagit ledigt -:)

Jag är alltså ingen expert och jag ändrar sällan ISO på min IXUS 800 IS - som jag är mycket nöjd med.

Om jag plåtar en solnedgång så använder jag istället ett stativ och tar ett antal bilder med olika "exponeringskompensation", som funktionen heter.

Frågan i din sista mening kan jag inte besvara. Låt oss hoppas att någon expert kvicknar till!

mvh
janf
 
ANNONS