Gammal 2004-11-16, 15:59
bildsten

Krångel med bildskärm
Jag har just installerat en 19" Samsung SyncMaster 959NF och det verkar gått bra. Men två gånger har skärmen plötsligt blivit helt svart.

Första gången när jag skulle öppna en mapp på den medföljande installations-cd:n och andra gången när jag högerklickade på cd-spelaren och matade ut cd:n.

Jag vill minnas att det här har hänt vid något enstaka tillfälle för länge sedan med den tidigare skärmen men kan inte minnas att det då fanns något samband med användningen av cd-spelaren.

Enda sättet att få igång skärmen igen är att stoppa datorn den brutala vägen och starta om.

Någon som har en ide?
Gammal 2004-11-17, 10:07
dumbo

Om det inte hjälper att starta om SKÄRMEN så ligger det ju nära till hands att tro att det är något med datorn som är galet. Skärmen dör ju tex om den inte får någon synksignal.
Du har kollat så att alla kontakter och liknande sitter i ordentligt och att det inte är glapp i kabeln eller liknande?
Gammal 2004-11-17, 11:21
bildsten

Jodå, jag har ryckt i sladdar och knackat på datorn för att försöka få fram ev. glapp i kablar.

Datorn har använts till mindre viktiga saker i ca 8 timmar utan att skärmen slocknat. Jag har provkört cd-spelaren i flera omgångar också.

Däremot har jag problem med eftersläpning i ca 30 sekunder om jag öppnar en bild i PS. Inte med bilden innanför PS-fönster men andra fönster utanför och själva PS-fönstret bildar som en "kortlek" och datorn reagerar inte normalt på kommandon under den här tiden. Därefter fungerar allt normalt igen. Det här är något som kom i och med den nya (begagnade) skärmen. Skärmen körs i 1280 x 1024 och är inställd på 85 Hz
Gammal 2004-11-17, 15:49
Damocles

Vad har du för dator i övrigt, CPU, minne, operativsystem, etc?
Gammal 2004-11-17, 15:53
dumbo

Har du även kollat så att grafikkortet sitter ordentligt i sin slot?
Gammal 2004-11-17, 19:26
bildsten

Idag har datorn skött sej på alla sätt och vis efter en omstart på förmiddagen.

För er som använder AVG antivirus (Grisoft) kan jag meddela att det har kommit en ny version av deras gratisprogram, version 7.

Men, det kan ju hända att det krånglar igen så era funderingar är välkomna.

Jag har inte kollat om grafikkortet sitter ordentligt i sloten, det får bli nästa steg att öppna burken och kolla i den och samtidigt dammsuga.

Här kommer lite grann om datorn:
Grafikkortet är ett Abit GeForce MX 440 med 64 Mb minne.
Jag ser inte på film eller spelar spel så grafikkortet borde räcka till utan vidare, datorn har inget ljudkort.

Datorn i övrigt är ett hembygge med 512 Mb Ram och en AMD Athlon ca 800 MHz som min son hade först och som jag övertog i något plundrat skick och stoppade in nyare grejor i. Två hdd varav en i släde. CD-spelaren/brännaren är en ASUS 49x16x48x

Windows 98 SE, uppgraderat med servicepackar, IE 6 med servicepackar.
Brandvägg/router och dessutom Tiny personal firewall, AVG antivirus. Bredband via radiolan från Söderhamns Teknikpark, 1Mbit, för 250 kr/mån.
Datorn viruskollades i går.

PS 5 LE plus ett femtiotal andra program, bland annat Pegasus Mail som jag haft i olika versioner sedan 96 eller 97 och har därmed kvar alla mottagna och avsända mail sedan dess trots byte av både datorer och ny- och ominstallationer och uppgraderingar av både det ena och det andra. Jag har därför inte behövt antivirusprogram tidigare utan skaffade det för bara ett par år sedan. Däremot har jag haft mjukvarubrandvägg i många år.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.

Miops Capsule360