Annons

Fujifilm X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
JDpreview tycks vara nedlusad av denna kommentar; "SOOC", så det måste ju ha något mervärde eftersom så många skriver så.
SOOC är väl helt enkelt en "varudeklaration". Om man t ex skall bedöma skärpan i en bild så kan det vara av intresse att veta hur bilden har behandlats. Det kan ju se rätt olika ut om man bara kört en default konvertering i Lightroom eller om man lagt 20 minuter på redigering i PS.

Ungefär som det kan vara intressant att veta vilket objektiv och vilken bländare och ISO som använts.

Sedan finns det väl en omvänd "snobbism" i det här med SOOC men jag tycker nog det är vettigt att man redogör för hur bilden kommit till - när man vill diskutera prestanda.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ni som fotar med X-T2 (och liknande) upplever ni inte att ni får sämre möjlighet till riktigt kort skärpedjup?

För mig var det en av de saker jag uppskattade mest när jag gick från APS-C till fullformat. Det blir helt enkelt en annan "känsla" i bilderna med den större sensorn - gäller förstås bara vissa typer av bilder.

Northrups exempel tycker jag visar detta rätt tydligt. För mig är det stor skillnad på bakgrunden. Skillnaden i skärpa i ögonen tycker jag är rätt subtil.

Man blir onekligen imponerad av lovorden för denna fantastiska kameran men eftersom jag inte ser storleken med min DSLR som något större problem så känns det som ett byte till X-T2 knappast skulle ge mig något som jag inte har idag. Det blir trots allt en rejäl kostnad för ett totalt byte av system.

Eller är det så att bildkvalitén överlag är så mycket bättre med X-T2 än vad man kan få från en kamera med större sensor från t ex Canon eller Nikon?
 

alfin

Aktiv medlem
SOOC är väl helt enkelt en "varudeklaration". Om man t ex skall bedöma skärpan i en bild så kan det vara av intresse att veta hur bilden har behandlats. Det kan ju se rätt olika ut om man bara kört en default konvertering i Lightroom eller om man lagt 20 minuter på redigering i PS.

Ungefär som det kan vara intressant att veta vilket objektiv och vilken bländare och ISO som använts.

Sedan finns det väl en omvänd "snobbism" i det här med SOOC men jag tycker nog det är vettigt att man redogör för hur bilden kommit till - när man vill diskutera prestanda.
Frågan är väl bara vad som är SOOC? Titta på Kevin Mullins bilder nedan. Han ställer in:

Classic Chrome
Shadows +3
Colours +2
Highlights -1
Sharpness +2

http://f16.click/street-photography/x-pro2-with-samyang-12mm-f2-ncs-and-xf18mm-f2.html
 

alfin

Aktiv medlem
Ni som fotar med X-T2 (och liknande) upplever ni inte att ni får sämre möjlighet till riktigt kort skärpedjup?

För mig var det en av de saker jag uppskattade mest när jag gick från APS-C till fullformat. Det blir helt enkelt en annan "känsla" i bilderna med den större sensorn - gäller förstås bara vissa typer av bilder.

Northrups exempel tycker jag visar detta rätt tydligt. För mig är det stor skillnad på bakgrunden. Skillnaden i skärpa i ögonen tycker jag är rätt subtil.

Man blir onekligen imponerad av lovorden för denna fantastiska kameran men eftersom jag inte ser storleken med min DSLR som något större problem så känns det som ett byte till X-T2 knappast skulle ge mig något som jag inte har idag. Det blir trots allt en rejäl kostnad för ett totalt byte av system.

Eller är det så att bildkvalitén överlag är så mycket bättre med X-T2 än vad man kan få från en kamera med större sensor från t ex Canon eller Nikon?
Jag är lite förvånad att det blir så kort skärpedjup med Fujiobjektiven och APS-C. Med 56/1.2 objektivet får du riktigt mjuk bakgrund. Även min 35/2 ger mjuk bakgrundsoskärpa vid porträtt. Ser ingen större skillnad mot Canons 50/1.4 på FF.

Jag laddade ner de flesta råfiler jag hittade från Canon 5D Mk4 och inte är det något som gör att jag vill gå tillbaka till Canon. Tvärtom tycker jag Fujibilderna över lag är skarpare, hur jag än bildbehandlar 5D Mk4 bilderna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ni som fotar med X-T2 (och liknande) upplever ni inte att ni får sämre möjlighet till riktigt kort skärpedjup?

För mig var det en av de saker jag uppskattade mest när jag gick från APS-C till fullformat. Det blir helt enkelt en annan "känsla" i bilderna med den större sensorn - gäller förstås bara vissa typer av bilder.

Northrups exempel tycker jag visar detta rätt tydligt. För mig är det stor skillnad på bakgrunden. Skillnaden i skärpa i ögonen tycker jag är rätt subtil.

Man blir onekligen imponerad av lovorden för denna fantastiska kameran men eftersom jag inte ser storleken med min DSLR som något större problem så känns det som ett byte till X-T2 knappast skulle ge mig något som jag inte har idag. Det blir trots allt en rejäl kostnad för ett totalt byte av system.

Eller är det så att bildkvalitén överlag är så mycket bättre med X-T2 än vad man kan få från en kamera med större sensor från t ex Canon eller Nikon?
Jag vill inte påstå att bildkvalitén är bättre än min 5Ds r. Det som är förvånande är att Fuji är nästan lika bra. Jag har ofta haft både Canon och Fuji med mig samtidigt och fotar med båda. När jag väl laddat in bilderna i LR så är bilderna väldigt jämförbara.
Så jag håller med Tony Northrup. X-T2 står sig otroligt bra även mot Canon 5Ds r.
Sedan tycker jag faktiskt att det är trevligare att fota med Fuji kamerorna än med Canonen.
Det är nog mest för alla de analoga rattarna som gör att man nästan aldrig behöver gå in i några menyer. Det är lätt att tycka om både X-PRO2 och X-T2. X-T2 är säkert den kamera som passar de flesta. Fast X-PRO2 är förbaskat trevlig när man använder lite mindre objektiv.
Att sedan ryggsäcken blir mycket lättare nu när jag skall ut på resa är också en stor fördel.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är lite förvånad att det blir så kort skärpedjup med Fujiobjektiven och APS-C. Med 56/1.2 objektivet får du riktigt mjuk bakgrund. Även min 35/2 ger mjuk bakgrundsoskärpa vid porträtt. Ser ingen större skillnad mot Canons 50/1.4 på FF.

Jag laddade ner de flesta råfiler jag hittade från Canon 5D Mk4 och inte är det något som gör att jag vill gå tillbaka till Canon. Tvärtom tycker jag Fujibilderna över lag är skarpare, hur jag än bildbehandlar 5D Mk4 bilderna.
Instämmer. Jag tycker jag kan få det korta skärpedjup jag behöver.
Ofta använder jag numera 50-140/2,8 för porträtt. Det är otroligt skarpt och är oftast mer snabbjobbat än om man använder ett fast objektiv. Bokehn är det heller inget fel på.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374656/3510487.htm
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Passa dig noga. Du kan som jag fastna i det spegellösa träsket.
Sedan behöver du ytterligare ett par objektiv.
Til sist sitter du där med ännu ett system.
Jo, jag vet. Det är väl det som är risken. Det är mer om man upptäcker att det faktiskt går så bra att man kan fasa ut det traditionella DSLR systemet på sikt. Men övergångsperioden kan nog bli lite kluven.
 

AFJ

Aktiv medlem
Frågan är väl bara vad som är SOOC? Titta på Kevin Mullins bilder nedan. Han ställer in:

Classic Chrome
Shadows +3
Colours +2
Highlights -1
Sharpness +2

http://f16.click/street-photography/x-pro2-with-samyang-12mm-f2-ncs-and-xf18mm-f2.html
Om jag bara läser förkortningen SOOC så utgår jag ifrån att det är JPG med the defaultinställningar som kameran levererades med. Jag skulle inte skriva SOOC om jag har modifierat någon av inställningarna.

Men det är bara hur jag ser det, någon officiell definition finns väl inte?
 

AFJ

Aktiv medlem
Instämmer. Jag tycker jag kan få det korta skärpedjup jag behöver.
Ofta använder jag numera 50-140/2,8 för porträtt. Det är otroligt skarpt och är oftast mer snabbjobbat än om man använder ett fast objektiv. Bokehn är det heller inget fel på.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374656/3510487.htm
Fin bild!

Med 3 personer vill man förstås ha ett visst skärpedjup för att vara säker på att alla kommer i fokus men när jag fotar en person tycker jag ofta det är kul med extremt kort skärpedjup, exempel:
https://www.flickr.com/photos/afj_foto/15845553403/in/album-72157650273409059/
https://www.flickr.com/photos/afj_foto/16463892581/in/album-72157650273409059/

Men det är förstås inte rättvist att jämföra fast med zoom.
 

alfin

Aktiv medlem
Fin bild!

Med 3 personer vill man förstås ha ett visst skärpedjup för att vara säker på att alla kommer i fokus men när jag fotar en person tycker jag ofta det är kul med extremt kort skärpedjup, exempel:
https://www.flickr.com/photos/afj_foto/15845553403/in/album-72157650273409059/
https://www.flickr.com/photos/afj_foto/16463892581/in/album-72157650273409059/

Men det är förstås inte rättvist att jämföra fast med zoom.
Här kan du se bilder från Fuji's motsvarande 135:a, tagna med den äldre 16 MP sensorn dock. Bakgrunden påverkar naturligtvis, men några av bilderna har samma typ av bakgrund som du.

https://www.flickr.com/photos/25805910@N05/sets/72157652250677810

Edit: Några är tagna med X-Pro2 också.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta med kort skärpedjup är naturligtvis sant. Det skiljer minst ett bländarsteg mellan småbildsformatet och APS-C.

Så det korta skärpedjup jag får med EF 85/1,2 på kort avstånd går inte att få idag med en APS-C kamera. Fast ärligt talat är det nästan oanvändbart på så här kort avstånd. Man får nästan spänna fast huvudet på modellen. Vrider de det minsta på huvudet så får man inte skärpa på båda ögonen. Sedan blir det lite konstigt när både nästippen och öronen är oskarpa.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374656/3510645.htm

Här en bild tagen på lite längre avstånd. Då fungerar det bättre.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374656/3510643.htm?_p=3510645

Eller den här på Madeiras tolkning av tomtenissor.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374656/3510644.htm?_p=3510643

Fast jag tycker nog att Fujis 35/1,4 duger. Man får bara gå närmare. Här är mannen som fick det första körkortet godkänt med en sil på huvudet. MIn bonusson Niko Alm.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374656/3510646.htm

Vilket kamerasystem man än väljer får det bli en kompromiss. Man tvingas att ge upp någonting för att vinna något annat.
En småbildskamera från Canikon är nog den bästa allroundkamera som finns. Här finns allt att få. Från Camera ranger till blixttriggers och allt annat man tror sig behöva.
Går man upp till mellanformat får man ändå bättre bildkvalité. Fast nu börjar det bli riktigt tungt. Ett Hasselblad H5D hus med ett extra batteri och tre fasta objektiv väger en hel del samt gör en ordentligt svettig på en promenad. En underbar kamera men särkilt allround är den inte.
Så för mig är Fuji en bra kompromiss. Efter ett långt testande mellan 5Ds r och X-PRO2 känns det som jag kan leva med det jag måste ge upp för att få ett mindre och lättare system som jag dessutom tycker är roligare att fota med.
Ännu har jag inte sålt av mina Canonprylar så tydligen drar jag mig för att kasta mig ner i det kalla vattnet. Just nu är mitt försvar inför min fru att Fuji inte har någon bra blixtlösning.
Positivt är att jag inte känner det minsta sug efter att köpa Canon 5D MKIV. Så jag är nog nära att kunna släppa Canon och gå vidare.
Jag tror att 90 mm som Lars länkar till är svaret på att ersätta min 85/1,2.
 

Sabud

Aktiv medlem
Har haft X-T1 och 5DM3 sedan de kom ut och får nog säga att var gång jag ser i Canons sökare blir jag glad;)
Gäller även AF som är bedrövlig på X-T1 om man nu gillar fågel / action-fotografering.

Ni tidigare X-T1 ägare som nu har fått era X-T2 skulle jag vilja ställa frågan: är X-T2 en `kioskvältare´ i jämförelse med X-T1 när det kommer till respons och AF precision?

/Stephan
 

Gutta

Aktiv medlem
Ni som fotar med X-T2 (och liknande) upplever ni inte att ni får sämre möjlighet till riktigt kort skärpedjup?
Det är ju ett faktum att det inte går att få lika kort skärpedjup.
Om man sedan behöver/vill ha och använder kortast möjliga skärpedjup är väl individuellt.

Min erfarenhet av Canon objektiv som 24L, 35L och 50L är att de behöver bländas ner ca ett steg för acceptabel skärpa.
Detta behövs inte med motsvarande fujiobjektiv. Nä det är sant, de är riktigt bra redan på full öppning!
Min erfarenhet är också att jag, oavsett skärpa, har väldigt svårt att få båda ögonen i fokus på full öppning om vi pratar tex porträtt med 85mm på full öppning småbild.
Faktum är att det är svårt även på full öppning med tex 56/1,2 från Fuji.

Ett Botemedel mot det är att blända ner lite och se till att ha bra avstånd till bakgrunden så den ändå blir härligt diffuserad.
Ett annat botemedel är att ta fram en längre glugg och backa, så att huvudobjektet får samma inramning, samt kanske också blända ner.
Det är väl av denna anledningen som många modefotografer använder både 200 och 300 objektiv?
Du får bättre skärpedjup men fortfarande med bra bakgrundsseparation.
Inte riktigt samma bild i slutändan förstås.

Sen oavsett skärpa så
För mig var det en av de saker jag uppskattade mest när jag gick från APS-C till fullformat. Det blir helt enkelt en annan "känsla" i bilderna med den större sensorn - gäller förstås bara vissa typer av bilder.
Å andra sidan har Fujifilerna en helt egen "känsla". ;)

Eller är det så att bildkvalitén överlag är så mycket bättre med X-T2 än vad man kan få från en kamera med större sensor från t ex Canon eller Nikon?
Tror inte det är så fasligt stor skillnad i bildkvalitet och jag tror inte X-T2 levererar bättre bildkvalitet än en FF Nikon eller Sony. Tvärtom.
Är ren bildkvalitet prio ett är väl alltid större sensor bättre. Men varför nöja sig med småbild? Det finns ju ännu större!
Det är alltid en kompromiss och här har jag hittat min kompromiss i spegellöst aps-c. Storlek/vikt bildkvalitet etc. Att Fujikamerorna dessutom är roliga att fotografera med gör inte saken sämre.

Vad gäller Canon vet jag inte hur det ser ut i dagsläget, men när jag köpte X-E1 och då kunde jämföra den med min dåvarande 5D2, som förvisso får sägas vara en generation äldre, så tyckte jag X-E1 gav totalt sett bättre bildkvalitet än 5D2.
Inte för att det var/är stora skillnader, men bara det faktum att den mindre sensorn (och kameran) kunde hävda sig räckte för min del.

En annan stor skillnad som jag upplever är att jag behöver lägga väldigt mycket mindre tid på mina bilder i Lightroom än vad jag behövde med 5D2.
Detta gällde X-E1 och gäller också X-T2.
Om det sedan stämmer mot nyare Canon-kameror vet jag som sagt inte.
Fujifilerna behöver sällan någon eller mer än lite justering, för att JAG ska vara nöjd.
Detta innebär för min del att jag nästan har ett "jpeg-flöde" trots att jag bara fotar råfiler.

5D2-filerna krävde alltid en massa arbete för att kännas bra och det hjälpte inte att skapa någon generell import eftersom det var så olika från bild till bild.
Till fujin har jag tre importvarianter och enda skillnaden dem emellan är skärpningsinställningarna och Fujis filmsimuleringsinställningar.
Vilken jag väljer beror på vad som finns på kortet såklart.

Men allt detta är högst individuellt och beror på vilka krav, preferenser osv som man har...
Det som funkar för mig funkar kanske inte för dig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för alla input om skärpedjup - håller helt med. För kort skärpedjup är svårt att hantera och om man måste börja blända ner för att få vettig skärpa så är det ju inte mycket vunnet.

Jag blir i alla fall övertygad om att jag någon gång skall låna en X-T2 för att testa.

Det är ju först när man har egna förstahandserfarenheter som man verkligen kan säga bu eller bä. Har t ex köpt Fuji X10 och X20, båda gångerna spontanköp på fotomässan - enbart för att de känns så rätt att använda. Vid båda tillfällena hade jag innan besök näst intill bestämt mig för att köpa Sony RX100 - vilket jag inte gjorde eftersom de kändes så "fel" för mig.

Foto är ju lite som golf, det handlar inte bara om vilka klubbor som ger bäst resultat, de måste ju vara snygga och kännas rätt också! :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har haft X-T1 och 5DM3 sedan de kom ut och får nog säga att var gång jag ser i Canons sökare blir jag glad;)
Gäller även AF som är bedrövlig på X-T1 om man nu gillar fågel / action-fotografering.

Ni tidigare X-T1 ägare som nu har fått era X-T2 skulle jag vilja ställa frågan: är X-T2 en `kioskvältare´ i jämförelse med X-T1 när det kommer till respons och AF precision?

/Stephan
Hade aldrig någon X-T1. Isället en X-PRO1.
Gilade mycket med den kamran men den var så trött och trög.
DEt gick bra att ta bilder av sådant som var still. I övrigt var jag tvungen att använda mina Canon kameror.
Med X-Pro2 blev till plötsligt skillnad. NU kunde den kameran hänga med i samma takt som mina Canon kameror.
Det fick mig att också teckna mig för en X-T2. Det ångrar jag inte.
Nu är jag inte mycket för att rekommendera att andra gör som jag. Vad som är rätt för mig kan vara fel för andra.
Jag upplever att de nya Fuji kamerorna är väldigt mycket bättre ä de gamla.
Så bra att jag överväger att lämna Canon.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett annat exempel på "skärpdjup" och "släpp"

http://jerka.zapto.org/images/

Tagen med 56/1,2 på 1,4 med en X-E1. Drar man ner bilden och tittar i full upplösning ser man att höger öga inte är riktigt skarpt.... :p
Nej det är det här jag menar.
Även om jag har en 85/1,2 så kör jag den ofta på mellan 3,5 0ch 5,6 i bländare.
Det ger helt enkelt bättre och mer naturliga porträtt. Jag får ofta okunniga kommentarer från folk som undrar varför jag bländar ner objektivet,. Om de ägde ett sådant skule de minnsann bara fota på största bländaren.
Att ta fina och bra porträtt av någon är ju inget teknikrace.
Det kan man göra både med en X-T2 likaväl som med en Canon 5 Ds r.
Skillnaderna när man väl skriver ut dem i A2 är förvånansvärt liten.
 
ANNONS