Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byter från Canon till komplett Nikon utr

Produkter
(logga in för att koppla)

riddler

Aktiv medlem
Hej

Jag har bestämt mig att byta från canon system till Nikon fullformat och behöver lite eran hjälp.

Jag använder kameran mest för att fota tavlor som sedan trycks upp, storlek 50x70cm och uppåt, detta har jag använt canon mark2 och diverse objektiv.

Jag kommer även fota natur, porträtt och inredning.

Jag gillar Nikon d810 med sina 36mp, men gillar också nikon d750 för iso egenskaper, wifi.

Objektiv jag tittar på är de nya tamrons som tycks prestera bra, tamron 24-70, tamron 15-30. nikon 35 tamron 70-200 2.8.

Så nu är frågan, klarar jag mig med 750 eller borde jag satsa på 810? 24mp räcker säkert till 50x70cm tryck men jag hade tänkt att göra 70x100cm också och då vill jag ha bra detalj, distansen ska vara 50cm-

Jag tvekar också lite då det borde släppas en ny Nikon kamera så gör jag fel i att köpa nu eller borde jag vänta?

Vilken nikon utrustning borde jag välja för dessa ändamål?

Tacksam för svar.
 

Hansanders

Aktiv medlem
I din profil verkar du ha en EOS 5D mk3, vilken väl borde duga.
Dessutom har du väl en skaplig massa bra objektiv också.
Vad vill du uppnå med byte till Nikon?
 

martinot

Aktiv medlem
Hej

Jag har bestämt mig att byta från canon system till Nikon fullformat och behöver lite eran hjälp.

Jag använder kameran mest för att fota tavlor som sedan trycks upp, storlek 50x70cm och uppåt, detta har jag använt canon mark2 och diverse objektiv.

Jag kommer även fota natur, porträtt och inredning.

Jag gillar Nikon d810 med sina 36mp, men gillar också nikon d750 för iso egenskaper, wifi.

Objektiv jag tittar på är de nya tamrons som tycks prestera bra, tamron 24-70, tamron 15-30. nikon 35 tamron 70-200 2.8.

Så nu är frågan, klarar jag mig med 750 eller borde jag satsa på 810? 24mp räcker säkert till 50x70cm tryck men jag hade tänkt att göra 70x100cm också och då vill jag ha bra detalj, distansen ska vara 50cm-

Jag tvekar också lite då det borde släppas en ny Nikon kamera så gör jag fel i att köpa nu eller borde jag vänta?

Vilken nikon utrustning borde jag välja för dessa ändamål?

Tacksam för svar.
70 cm x 100 cm kommer inte att vara några problem för 24 mp. D750 är ett utmärkt val då.

Skall du däremot i framtiden dra upp flera meteter stora tryck så är det lite bättre att gå på D810.

Eftersom du inte behöver någon snabb AF så är Tamrons objektiv som du nämner utmärkta val (dock med med den normala lite osäkerheten kring framtida kompabilitet som gäller alla tredjepartsobjektiv).

Kan i framtiden även kompletteras med någon bra optik med fast brännvidd (runt kanske 85 mm, eller liknande).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag reagerar nog lite som Anders Olsson, du har ett ganska bra system redan. Systemet du funderar att byta till är jättebra, men fundera gärna ett extra varv på det där med byte, det är trots allt en kostsam process.

Men, om du har bestämt dig:

Jag gillar Nikon d810 med sina 36mp, men gillar också nikon d750 för iso egenskaper, wifi.
Iso-egenskaperna hos D810 och D750 är i praktiken mycket lika. Den största skillnaden är snarare hanteringsmässig - D750 är mindre och lättare än den lite biffigare D810. Vilket man föredrar är en smaksak. D810 har en fördel i bildkvalitet, dels förstås en smula högre upplösning, men också ett ovanligt lågt bas-iso på 64 där du har en aning större tonomfång än vad D750 kan ge.

Objektiv jag tittar på är de nya tamrons som tycks prestera bra, tamron 24-70, tamron 15-30. nikon 35 tamron 70-200 2.8.
Bra objektiv allihop.

Så nu är frågan, klarar jag mig med 750 eller borde jag satsa på 810? 24mp räcker säkert till 50x70cm tryck men jag hade tänkt att göra 70x100cm också och då vill jag ha bra detalj, distansen ska vara 50cm
Visst finns det en skillnad mellan D810 och D750 i upplösning, men skall du verkligen dra full nytta av den handlar det om stativfotografering, spegeleguppfällning osv. Och att du har ett bra, stadigt stativ med en bra, stadig, led.

För det du vill fota låter D810 som det naturliga valet, men skillnaden är i praktiken inte så stor, så kolla i så fall vilken av dem du trivs bäst med hanteringsmässigt - där är de nämligen lite olika.

Jag tvekar också lite då det borde släppas en ny Nikon kamera så gör jag fel i att köpa nu eller borde jag vänta?
Om du verkligen behöver en kamera här och nu, köp den här och nu och fundera inte mer på saken. Om det kanske är så att det inte är så akut ... Så behöver du troligen egentligen inte en ny kamera :) Kanske upptäcker du att grejerna du har funkar rätt bra de med.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej

Jag har bestämt mig att byta från canon system till Nikon fullformat och behöver lite eran hjälp.

Jag använder kameran mest för att fota tavlor som sedan trycks upp, storlek 50x70cm och uppåt, detta har jag använt canon mark2 och diverse objektiv.
Jag jobbar ofta med utskrifter av konstreproduktioner och jag kan bara säga att du kommer inte att se någon märkbar skillnad. Det handlar snarare om god fotograferingsteknik (exakt fokusering, bra stativ, bra ljus) än om vilken kamera du använder. D810 är en fantastiskt bra kamera, men jag undrar varför du känner att du behöver byta kamera.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med er andra om att det inte borde vara något större problem att köra med Canon. Eftersom du redan har det huset så föreslår jag att testa med den först (om du inte redan gjort det), innan du byter. Vill du ändå byta så testa att låna/hyra en D750/D810 för att se om det verkligen ger de fördelar du söker.

Givet att du är nöjd så dina förslag med Tamron-objektiven inte fel. De finns ju även för Canon, så det kan ju vara ett alternativ om ditt nuvarande kamerahus fungerar bra.

Är du säker på att du vill byta till Nikon, och inte vill vänta med köp (är säkert på gång med ersättare i pipen för både D750 och D800-serien), så kan det vara värt att köpa beg. Då tappar du heller inte så mycket i värde om du säljer din nuvarande utrustning beg (såvida du inte har företag och vill kunna dra av moms, etc).
 

riddler

Aktiv medlem
Jag har mark 2 i dagsläget och då jag trycker upp 50x70 cm tryck och vill göra ännu större så känner jag att jag förstorar upp filen till den storleken. Då använder jag mig av stativ, låg iso, studiobelysning. Det är 300dpi som jag sparar filerna i. Med Nikonbytet så vill jag ha bättre iso prestanda och högre dynamisk omfång + att det är nyare grejer än canon mark 2. Känner inte att bytet till Canon mark 3 skulle vara så märkvärdig eller tom 5ds.


I din profil verkar du ha en EOS 5D mk3, vilken väl borde duga.
Dessutom har du väl en skaplig massa bra objektiv också.
Vad vill du uppnå med byte till Nikon?
 

riddler

Aktiv medlem
Just nu har jag 21 mp i mark 2 och då förstorar jag upp en bit för att komma upp i 50x70cm , kvaliten är bra men då det handlar om konsttryck så vill jag att det ska vara perfekt! Då är det så klart stativ, låg iso, studiobelysning.

Jag har dock redan sålt flera av mina L objektiv så nu har jag en 50 och 85 kvar och mark2 är jättebra men känner att jag behöver en uppgradering, och mark3 känns sådär, mark 4 blir för dyr.
70 cm x 100 cm kommer inte att vara några problem för 24 mp. D750 är ett utmärkt val då.

Skall du däremot i framtiden dra upp flera meteter stora tryck så är det lite bättre att gå på D810.

Eftersom du inte behöver någon snabb AF så är Tamrons objektiv som du nämner utmärkta val (dock med med den normala lite osäkerheten kring framtida kompabilitet som gäller alla tredjepartsobjektiv).

Kan i framtiden även kompletteras med någon bra optik med fast brännvidd (runt kanske 85 mm, eller liknande).
 

riddler

Aktiv medlem
hanteringsmässigt så gillar jag 750 mer, och att den har wifi och flipscreen, men även bättre iso vad jag läst i olika tester. Enda anledningen för 810 är faktiskt megapixlarna speciellt då jag tänkte trycka i 50x70cm, och då ska det vara bra kvalite på nära håll också.
Jag reagerar nog lite som Anders Olsson, du har ett ganska bra system redan. Systemet du funderar att byta till är jättebra, men fundera gärna ett extra varv på det där med byte, det är trots allt en kostsam process.

Men, om du har bestämt dig:



Iso-egenskaperna hos D810 och D750 är i praktiken mycket lika. Den största skillnaden är snarare hanteringsmässig - D750 är mindre och lättare än den lite biffigare D810. Vilket man föredrar är en smaksak. D810 har en fördel i bildkvalitet, dels förstås en smula högre upplösning, men också ett ovanligt lågt bas-iso på 64 där du har en aning större tonomfång än vad D750 kan ge.



Bra objektiv allihop.



Visst finns det en skillnad mellan D810 och D750 i upplösning, men skall du verkligen dra full nytta av den handlar det om stativfotografering, spegeleguppfällning osv. Och att du har ett bra, stadigt stativ med en bra, stadig, led.

För det du vill fota låter D810 som det naturliga valet, men skillnaden är i praktiken inte så stor, så kolla i så fall vilken av dem du trivs bäst med hanteringsmässigt - där är de nämligen lite olika.



Om du verkligen behöver en kamera här och nu, köp den här och nu och fundera inte mer på saken. Om det kanske är så att det inte är så akut ... Så behöver du troligen egentligen inte en ny kamera :) Kanske upptäcker du att grejerna du har funkar rätt bra de med.
 

riddler

Aktiv medlem
Det är företagsköp så lönar sig bättre att köpa nytt :) , jag vill helst köpa innan nyår så jag kan göra avdrag.
Håller med er andra om att det inte borde vara något större problem att köra med Canon. Eftersom du redan har det huset så föreslår jag att testa med den först (om du inte redan gjort det), innan du byter. Vill du ändå byta så testa att låna/hyra en D750/D810 för att se om det verkligen ger de fördelar du söker.

Givet att du är nöjd så dina förslag med Tamron-objektiven inte fel. De finns ju även för Canon, så det kan ju vara ett alternativ om ditt nuvarande kamerahus fungerar bra.

Är du säker på att du vill byta till Nikon, och inte vill vänta med köp (är säkert på gång med ersättare i pipen för både D750 och D800-serien), så kan det vara värt att köpa beg. Då tappar du heller inte så mycket i värde om du säljer din nuvarande utrustning beg (såvida du inte har företag och vill kunna dra av moms, etc).
 

riddler

Aktiv medlem
Jag tänkte precis fota konst och idag så förstorar jag upp filerna lite, det blir bra kvalité men det kan bli bättre speciellt om jag ska göra större tryck, betraktningsavståndet är inte lång för konst så då ska det vara detaljer. Fotar i bra ljusförhållanden och inställningar. Hur gör du? Vad fotar du med? Kanske har tips som jag inte tänkt på...


Jag jobbar ofta med utskrifter av konstreproduktioner och jag kan bara säga att du kommer inte att se någon märkbar skillnad. Det handlar snarare om god fotograferingsteknik (exakt fokusering, bra stativ, bra ljus) än om vilken kamera du använder. D810 är en fantastiskt bra kamera, men jag undrar varför du känner att du behöver byta kamera.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är företagsköp så lönar sig bättre att köpa nytt :) , jag vill helst köpa innan nyår så jag kan göra avdrag.
OK, då är jag med. Har du budget, och redan år på gång att byta ut systemet, så är både D750 och D810 riktigt bra kamerahus för pengarna (även nytt).

Tips: Om det skulle bli tuffare med budgeten, så har tex Scandinavian ibland även bra beg. hus och optik som inte är momssmittade (dvs har bara köpts/sålts av företag, och du kan dra av allt fullt, inklusive momsen).

Lycka till! :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
I mina öron låter det mycket billigare att byta till en Canons 5DS, under 28 000 på cyberphoto....sen är väl inte upplösning ngt man behöver fundera på mer.
 

PeterWem

Aktiv medlem
5Ds tillsammans med den nya wifi-adaptern. Bränner pengarna kan man köpa en flygbiljett för nästa vår för någon fotoresa eller kameramässa.
 
ANNONS