Annons

Creativ Cloud - lagringsutrymme är slut

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Har CC paket med photoshop och LR. Arbetar på en Mac dator. Har inte köpt lagringsutrymme utan det sparas direkt på datorn fast det ingår viss molnlagring och den är slut. Vad är det som läggs där egentligen eftersom jag brukar spara bilderna på datorn? Kan man frigöra där? Vill egentligen inte köpa molnlagring eftersom jag har redan 2 andra moln.
Tacksam för hjälp att reda ut detta......
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
CC är hela Adobes paket...ALLT

Antingen har man idag Lightroom som är molnbaserad lagring.
Eller Lightroom Classic som sparar allt då dina diskar.


Du kan synka collections till Lightroom men idag kostar inte det ngt utrymme för DIG.

Sen om man har Lightroom Classic så ingår Lightroom oxå med några GB lagring.

Kan prova lyssna lite på Julianne Kost hon jobbar på Adobe o har vidoeutbildningar för allt i LR.

Här är en:
https://www.youtube.com/watch?v=eMSNcM7C0UE&feature=youtu.be
 

alfin

Aktiv medlem

Visom

Aktiv medlem
Har CC paket med photoshop och LR. Arbetar på en Mac dator. Har inte köpt lagringsutrymme utan det sparas direkt på datorn fast det ingår viss molnlagring och den är slut. Vad är det som läggs där egentligen eftersom jag brukar spara bilderna på datorn? Kan man frigöra där? Vill egentligen inte köpa molnlagring eftersom jag har redan 2 andra moln.
Tacksam för hjälp att reda ut detta......
Om du klickar på ditt usernamn uppe till vänster (när du är inloggad), har du klickat i 'Sync with Lightroom'?

Jag har LR Classic med en massa bilder, jag tror inte man lagrar någonting alls i molnet om man inte specifikt väljer att göra det.

Edit: Denna länk kanske hjälper?
https://helpx.adobe.com/lightroom-classic/help/lightroom-mobile-desktop-features.html#preferences
 

thommya

Aktiv medlem
Har CC paket med photoshop och LR. Arbetar på en Mac dator. Har inte köpt lagringsutrymme utan det sparas direkt på datorn fast det ingår viss molnlagring och den är slut. Vad är det som läggs där egentligen eftersom jag brukar spara bilderna på datorn? Kan man frigöra där? Vill egentligen inte köpa molnlagring eftersom jag har redan 2 andra moln.
Tacksam för hjälp att reda ut detta......
Det som lagras där är foton i kollektioner i Lightroom desktopversionen du specifikt valt att synka upp i molnet.
Eller om du har Lightroom-appen på din mobiltelefon och valt att ladda upp mobilfoton i molnet. Eller om du använder Lightroom cloudversionen som lagrar allt i molnet. Har du gjort något av ovanstående?

Thommy
 

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har LR Classic som det visas på skärmdumpen (första inlägg).
Använder egentligen inte LR nu längre. Så bara Photoshop. Har ej LR på mina iOS enheter.
Kan jag ta bort gamla photoshop versioner och frigöra minnet? (skärmdump i första inlägg)
Så här ser det ut. med filsynkning men har ingen aning hur man gör där för att frigöra utrymme?
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du har laddat upp 20GB filer till Lightroom (telefonen?).
Det är alltså inte synkning från Classic.
Jag använder inte Lightroom så jag vet inte hur man laddar ner de filerna.
 

Visom

Aktiv medlem
Och ja, de gamla PSversionerna kan du ta bort (om du inte vill använda dem pga någon kompatibilitetsorsak), men det frigör inget av utrymmet som tagit slut.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Det som lagras där är foton i kollektioner i Lightroom desktopversionen du specifikt valt att synka upp i molnet.
Eller om du har Lightroom-appen på din mobiltelefon och valt att ladda upp mobilfoton i molnet. Eller om du använder Lightroom cloudversionen som lagrar allt i molnet. Har du gjort något av ovanstående?

Thommy
Har inget på mina iOS enheter. Bara RU har jag på min iPad men det var bara en liten film där och jag tog bort den samt ändrade så att det sparas mot dropbox.
 

thommya

Aktiv medlem
Det som lagras där är foton i kollektioner i Lightroom desktopversionen du specifikt valt att synka upp i molnet.
Eller om du har Lightroom-appen på din mobiltelefon och valt att ladda upp mobilfoton i molnet. Eller om du använder Lightroom cloudversionen som lagrar allt i molnet. Har du gjort något av ovanstående?

Thommy
Revidering av mitt inlägg - hade glömt bort hur det funkar.
Det stämmer som Erik Schalin skriver, foton som synkas upp från Lightroom desktop tar inget av ditt cloud-utrymme. Man kan i princip ladda upp alla foton man har i sin Lightroom-katalog "gratis".
 
ANNONS