Annons

Alltid manual mode?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fogel70

Aktiv medlem
Tack vare Pentax hyper-program så är det väldigt sällan jag ser något behov att använda något annat än programautomatiken.

Förskjuter man programautomatiken med bakre hjulet så övergår kameran till tidsautomatik, förskjuter man med främre så övergår kameran till bländarautomatik. Med gröna knappen återgår man till kamerans grundinställning. Synnerligen användbart.

Att Pentax lyckats vara ensam om detta i närmare 20 år kan jag inte förstå.
 

grummel

Aktiv medlem
ALLTID helmanuell och spotmätning på porträtt, speciellt i motljus då inte matrix mätaren fungerar om man inte vill ha underexponerat ansikte. Helmanuell därför slippa hålla in exponeringslås knappen helatiden.

Vanliga foton, snapshot mm. Oftast bländarprio och matrix mätning med exponeringskompensation på känn. Det vet man oftast innan när de behövs och hur mycket.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har faktist aldrig på mina 5 systemkamror eller mina 22 år bakom kameran någonsin ens testat P läget då jag inte förstått vad man skall ha det till. M Av eller ibland Tv täcker allt man vill göra. Automatik av det slaget innebär att man inte vet vad kameran sysslar med. Canon 40D har 3 C lägen där man kan ställa in alla parametrar som man vill ha dem och snabbt komma tillbaka dit - jag kan inte se hur någonting skulle kunna slå det då det är det optimala sättet att få snabb och enkel kontroll över kamerans inställningar - det enda jag saknar är att jag gärna haft 5 C lägen istället för tre för att slippa "bygga om" min C lägen beroende på vad jag gör. Springande figurer och liknande är för mig totalt obegripligt då man inte har en susning av vad kameran sysslar med (samt i vissa fall missar möjligheten att köra RAW)

Nä - fler C lägen åt folket !
 

apersson850

Aktiv medlem
Tack vare en liten uppfinning som brukar kallas för display i sökaren har man fullständig kontroll över vad kameran hittar på i P-läget. Det är bara att läsa innantill.

Finessen med P är förstås att man får rimliga kombinationer av slutartider och bländarvärden, utan att de ändrar sig så väldigt mycket, även när ljuset ändras. Det går ju åt en ändring på två EV för att kameran ska ändra ett slutartidssteg, eftersom den ändrar bländaren lika mycket.

På min gamla Canon T90 fanns det sju olika P-lägen, där man kunde prioritera kortare sluartid eller större skärpedjup. Dessa lägen låg kvar från bild till bild, till skillnad från dagens modeller från Canon, där en programförskjutning bara gäller för en bild.
 

Mesch

Aktiv medlem
Tänk om man kunde ha ett drygt halvdussin olika mätarnålar på olika platser i sökaren som visar exponeringen i just den zonen.
Coolt om det hade gått rent praktiskt att få in det i sökaren.
Skulle gissa att det blir plottrigt å det grövsta.

Själv vandrar jag mellan programläge, tidsautomatik & bländarautomatik.
AutoISO oftast på och ställd att inte gå under 1/40 och inte över ISO800

Kör bara helt manuellt med gamla manuella objektiv eftersom min Nikon inte ger någon ljusmätning i det läget.

(Motivprogrammen använder jag aldrig)
 

bengt-re

Aktiv medlem
Tack vare en liten uppfinning som brukar kallas för display i sökaren har man fullständig kontroll över vad kameran hittar på i P-läget. Det är bara att läsa innantill.

Finessen med P är förstås att man får rimliga kombinationer av slutartider och bländarvärden, utan att de ändrar sig så väldigt mycket, även när ljuset ändras. Det går ju åt en ändring på två EV för att kameran ska ändra ett slutartidssteg, eftersom den ändrar bländaren lika mycket.

På min gamla Canon T90 fanns det sju olika P-lägen, där man kunde prioritera kortare sluartid eller större skärpedjup. Dessa lägen låg kvar från bild till bild, till skillnad från dagens modeller från Canon, där en programförskjutning bara gäller för en bild.
Sant, men behöver jag max en viss slutartid eller minst (eller max) en viss bländare så ställer man väl in det och låter kameran välja den andra parametern? Det som jag kan sakna är ett M läge med auto ISO för de lägen då man vill välja BÅDE bländare och har begränsningar på slutartid. Väljaer man då Av så riskerar man att antigen få för lång slutartid eller onödigt högt ISO. Har jag fattat det hela rätt så har nyare Pentax hus denna möjlighet och om det är så är detta ett automatikläge som är vettigt och skulle vara användbart - canons auto ISO är ju inget att hänga i julgranen direkt...
 

Mesch

Aktiv medlem
Så med tummen väljer du alltså alla kombinationer av tid och bländare som (enligt kameran) ger korrekt exponering. Är det inte precis vad du vill åt?

Per.

PS. Jag kan inte hitta att det främre hjulet gör något alls i P-läge. DS

PPS. Kens genomgång är förresten ett bra komplement till Nikons bok, se http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/users-guide/d80-users-guide.pdf DS
Så här funkar det på riktigt på en D80 ;-)

Bakre hjulet ändrar bländar/slutarkombination men ger samma exponering.
mängden ljus som träffar sensorn är oförändrat.

Främre hjulet ändrar exponeringskompensationen vilket ger dig chansen att kompensera för något du inser automatiken kommer att göra "fel".

Jag tycker att detta ger en fullständig kontroll över exponeringen.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Kör nästan alltid A-läget, och plåtar mest antingen reportagebilder eller privata bilder på folk, och vill då ha kontroll över skärpedjupet medan kameran oftast sköter tiden bra (och använder auto-ISO så att jag ska kunna hålla still om det är lite mörkare). I studio använder jag förstås M, då har man ju tid att ta några provbilder, och kameran klarar ändå inte av att ljusmäta med studioblixtarna.

Däremot jag har aldrig förstått resonemanget att man ska köra M-läget bara för att man har köpt en avancerad systemkamera. Dagens kameror har en automatik som är så pass bra att den fixar många situationer, och man lär sig efterhand när den inte gör det och behöver lite manuell finjustering (som när stora delar av bilden är mörk, och matrismätningen vill överexponera, då är det lätt att pilla in lite exponeringskompensation om man vet om det innan). Den här mytbildningen kring M som något slags magiskt proffsläge har nog fått många nya fotografer att ge upp hoppet och sälja sin semiproffskamera i onödan...
 

Mesch

Aktiv medlem
Det som jag kan sakna är ett M läge med auto ISO för de lägen då man vill välja BÅDE bländare och har begränsningar på slutartid. .
Detta har jag faktiskt testat en del på min D80. Det funkar riktigt bra.
ställ tid och bländare och huset "rättar" dig mha ISO så du får en exponering enligt husets modell.
Det funkar bara uppåt dock ISO-mässigt på D80 (tror jag, det var ett tag sedan nu)

Skulle ju vara bra att ställa en iso t.ex. 400 och att huset sedan kunde stega både upp och ner.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Låter som om både Nikon och Pentax har smartare autoiso än Canon... Får väl hoppas att det dyker upp mer genomtänkt automatik framöver även på canonhus.
 

Mesch

Aktiv medlem
Låter som om både Nikon och Pentax har smartare autoiso än Canon... Får väl hoppas att det dyker upp mer genomtänkt automatik framöver även på canonhus.
Auto-ISO är en grymt underutvecklad funktion. Man skulle kunna göra mycket mer på alla märken tycker jag.

Algoritmen för tid skulle kunna ha brännvidd som en parameter.
Varför inte ställbart min/max bländare
Med möjlighet att kameran sänker ISO så skulle både min & max tid kunna konfigureras.

Här finns det mycket att göra. Mer värdefullt än videoinspelning & live view tycker jag.
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Joe McNally skriver väl det bäst i sin bok "Hot Shoe Diaries" tycker jag, säger allt som behöver sägas.

"I am in aperture priority mode 90-plus percent of the time. I am occasionally in manual exposure mode, say, when in a dark room. But, I tell ya, if you only use these cameras in manual mode because, as I have heard on occasion, you ‘don’t trust the camera’ or you ‘don’t trust the meter,’ then you are taking a souped-up Ferrari and driving it like the little old lady going to church on Sunday. Why do that? Use the technology!"
 

Fogel70

Aktiv medlem
Låter som om både Nikon och Pentax har smartare autoiso än Canon... Får väl hoppas att det dyker upp mer genomtänkt automatik framöver även på canonhus.
Vi med Pentax har dessutom TAv läget där man ställer in slutartid och bländare och kameran väljer ISO. Så man slipper blanda in automatiken i manuellt läge.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Vi med Pentax har dessutom TAv läget där man ställer in slutartid och bländare och kameran väljer ISO. Så man slipper blanda in automatiken i manuellt läge.
Vore det inte för optiken i min väska hade jag kört Pentax för länge sedan, gamla K100 Super är en av de roligaste hus jag har fotat med. Jag anser utan tvekan att Pentax är bäst i mittensegmentet när det gäller att göra bra hus. Om det brusar en gnutta mer på ISO 1600? Vem f-n bryr sig? Kollade statik på mina bilder: 85% är tagna på ISO 400 eller lägre.
 
ANNONS