Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken filmredigerare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimster

Aktiv medlem
Kan ingen länka till någon form av intruktion på nätet ?
Det måste ju finnas någon duktig nörd som skrivit en trevlig artikel om detta någonstans?
Har sökt men finner inte...
Att filma med systemkameran blir ju vanligare och vanligare.
Vi måste ju vara många som sitter i samma ranka båt ?
Kan ingen skriva en kortfattad beskrivnig av arbetsgången?
Packa upp.
Redigera
Rendera..?
Och allt vad det är.

Mvh

Mats W
Det är inte en fråga om det finns, utan hur många. Det finns tusentals arbetsflöden på nätet att kolla upp. Anledningen till att man inte hittar en (enkel) generell sådan är att mycket handlar om vad man har för dator, önskemål om kvalité, redigeringsprogram, slutformat, etc. Det finns inte "en" väg som gäller alla.

Men jag kan givetvis tipsa om en rad sidor som tar upp ämnet. Så länge man kan engelska bra så finns det väldigt mycket.

http://www.videoguys.com/Guide/E/Videoguys+Guide+to+DSLR+Workflows/0x846e07f094732ac6f9a6bc681ad50597.aspx

http://philipbloom.net/2009/09/01/my-latest-5dmkii-workflow/

http://www.webvideochefs.com/canon-5d-mk-ii-and-7d-workflow/

http://tv.adobe.com/watch/shooting-and-editing-hdslr-video-using-adobe-tools/dslr-video-editing-for-photographers-pt-1/

http://www.youtube.com/watch?v=epdpoCR9Qd0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=0NroacXFByU

http://filmmakeriq.com/2010/01/the-dslr-filmmakers-workflow/
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hej på er!

Tänkte att även jag skulle försöka utnyttja film funktionen i min 7d och behöver då förstås en redigerare och efter jag har tittat runt lite grann, så finner jag att Sony Vegas Movie Studio HD Platinum har ett bra pris på download ( 65 euro )
Men nu till frågan, är det ett program som passar en nybörjare och spelar det någon roll om jag laddar ner, jämfört med att köpa på dvd?

/ Björn
Den har fått riktigt bra kritik i diverse tester men jag gillar den inte. Av just den anledningen som du nämner. Inlärningströskeln var för hög för mina behov. Klarar mig finfint med Pinnacle studio som är enklare för mina husbehov....

Skillnaden mellan nerladdning och lådan brukar vara att du behöver gå till återvinningen med lådan och allt dj..la reklam som medföljer. Visst ja, du får även en CD/DVD skiva som faktiskt kan vara bra att ha om du inte har bra backuprutiner...
 

StefanK

Aktiv medlem
Hej på er!

Tänkte att även jag skulle försöka utnyttja film funktionen i min 7d och behöver då förstås en redigerare och efter jag har tittat runt lite grann, så finner jag att Sony Vegas Movie Studio HD Platinum har ett bra pris på download ( 65 euro )
Men nu till frågan, är det ett program som passar en nybörjare och spelar det någon roll om jag laddar ner, jämfört med att köpa på dvd?

/ Björn
Ladda ner en trial-version och prova innan du köper.

iMovie, Premiere Elements och liknande har en lägre tröskel. De är enkla att komma igång med och kan göra ganska avancerade saker, men när man vill ha lite mer kontroll blir det besvärligt. Med program som Vegas Pro, FinalCut och PremierePro är lite svårare, men man har mer kontroll på det.

Movie Studio ligger någonstans mittemellan, åtminstone är känslan så efter det lilla som jag provad dem.
 

Mwd

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Kim, det där skall vi kolla närmare på.
Ha en trevlig kväll.

// Mats W
 

Orre

Avslutat medlemskap
Squared5 är ett trevligt verktyg för transcoding före man tar in själva filmen i sitt videoredigeringsprogram. Går mycket snabbare än om man ska göra det i sitt videoredigeringsprogram.

http://www.squared5.com/

Är ingen hejare på video, så fråga mig inte om funktioner i detta program, då jag har fått en demo på det vid tidigare tillfälle.
Laddade nyss ner Squared 5. Jag ångrar mig redan. För det första kräver den att man installerar Quicktime, vilket jag gjort MÅNGA ggr under årens lopp och ångrat det VARJE gång.

Så även denna gång.

Fick igång Squared5 laddade in en filmsnutt tagen från Canon 5dm2. Valde nån funktion, "spara DV-fil" tror jag det var. 1% sen kraschade det hela. Så, avinstall av QT igen. Som alla gånger.

Har dock testkört AVS-videoeditor ett tag, den verkar fungera bra.

//B
 

Kimster

Aktiv medlem
Laddade nyss ner Squared 5. Jag ångrar mig redan. För det första kräver den att man installerar Quicktime, vilket jag gjort MÅNGA ggr under årens lopp och ångrat det VARJE gång.

Så även denna gång.

Fick igång Squared5 laddade in en filmsnutt tagen från Canon 5dm2. Valde nån funktion, "spara DV-fil" tror jag det var. 1% sen kraschade det hela. Så, avinstall av QT igen. Som alla gånger.

Har dock testkört AVS-videoeditor ett tag, den verkar fungera bra.

//B
Då bör du nog undersöka saken. Väldigt mycket inom video är baserat kring eller på Quicktime-format, eller är beroende av programmet pga. de codecs som finns i Quicktime.
Om det kraschar så finns det en orsak och det är sannolikt inte Quicktimes fel i grunden, utan kanske dåliga drivrutiner eller andra "codec-program/paket" som ligger och stör.
Ska man göra mer än att bara titta på filer så är Quicktime en viktig komponent.

Att spara till DV-fil blir dessutom fel om du har material i HD, då "DV" inte har stöd för sådan upplösning.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Då bör du nog undersöka saken. Väldigt mycket inom video är baserat kring eller på Quicktime-format, eller är beroende av programmet pga. de codecs som finns i Quicktime.
Om det kraschar så finns det en orsak och det är sannolikt inte Quicktimes fel i grunden, utan kanske dåliga drivrutiner eller andra "codec-program/paket" som ligger och stör.
Ska man göra mer än att bara titta på filer så är Quicktime en viktig komponent.

Att spara till DV-fil blir dessutom fel om du har material i HD, då "DV" inte har stöd för sådan upplösning.
Jo, jag insåg det under senare delen av dagen och har installerat QT och Squade5 igen. Nu är bara frågan till vilket format man ska transcoda. Ska va så lätt redigerbart som möjligt i nån Windovs-app. för att till slut hamna som HD-fil på en dator.

//B
 

Kimster

Aktiv medlem
Det finns någon tråd här på forumet som tar upp exakt din fråga om vilket format. Det är generellt en av de vanligaste frågorna när man väl bestämt sig för att köra på konvertering.

Personligen brukar jag alltid tipsa som Avid's DNxHD. Den är gratis och är en bra codec (stora delar av videoindustrin använder den). Om man är bekant med Apples Prores (som är den andra stora spelaren i codec-djungeln) så kan DNxHD ses som en väldigt lik tvilling. Fördelen med DNxHD är att den är gratis som sagt, samt att den finns för både PC och Mac. Den har ett gäng olika bra bitrates och upplösningar att välja mellan. Exakt vilka kan man se när man väl är inne i menyn för val av preset.
Det "krångliga" om man vill uttrycka sig så är att man måste ladda hem och installera en fil. Googla på det så kommer man hitta. Har man inte filen installerad kan man inte se filmer med denna codec.

När det väl är installerat så kan alla applikationer som använder Quicktime använda DNxHD. Vilken bitrate man vill köra i sen är lite upp till var och en. Det blir ju stora filer när man använder en codec DNxHD.
Här måste man prova sig fram själv och jämföra lite.

Vill man inte köra DNxHD och kanske inte har något emot att betala en slant rekommenderar jag varmt Cineform. Jättebra och snabb codec med i princip samma prestanda som ovan nämnda.
 

svendus

Aktiv medlem
Ska köpa en filmredigerare (för HD) i budgetklassen 500-1200 kr. Skulle vilja ha lite input och åsikter på vilken som fungerar bra/bäst. Väljer mellan Sony Vegas, Pinnacle och Premiere Elements. (för PC)
Senaste Techsmith Camtasia studio for Windows och Mac är egentlig renodlade till skärmvideo
men klarar även redigera HD ifrån DSL
Programmet kan spara i de vanliga format,men kan också spara med HTML5 spelare med flash falback så man kan ladda upp filerna med FTP på sin hemsida
Windows versionen kan även importera AVCHD filer (.MTS)
kolla denna Dropbox länk
Mac versionen fungerar, men Windows versionen är bäst
har använt båda program flitigt och är ganska nöjd
Sony Vegas moviestudio HD plantium 13 har fått en märkbar ansiktslyftning
och är nu ett 64 bitars program helt underbart stabilt
Ville önska det fanns för Mac
 

Goranu

Ny medlem
Elements 8

Skrev Elements 9 i mitt inlägg ovan, det var faktiskt Elements 8 jag körde. Sorry.

Datorn som inte var snabb nog hade:
Win 7 64-bit
Asus P7P55D-E PRO med Core i7 860 3.2GHz och vattenkylning
8GB 1600MHz CL8-minne
Vapor-X HD5770 grafik
Intel X25-M G2 SSD för system och apps
4 x 1TB SpinPoint diskar i RAID-10 för videomaterialet
Vet du någon som har/ ger kurs i användning av Adobe premier Elements 8?
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
lynda.com har bra kurser i allt. De kör en månads prenumeration vilket är grymt.
Då kan du köpa en månad, göra så många olika kurser som du hinner och sedan filma på tills nästa gång. Först då köper du en månad till.
 
ANNONS