Annons

natt stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
det jag ser framför mig som skulle vara användbart är att jag tar fram telefonen och startar appen, då kommer det fram en animerad natthimmel typ (eller liknande) med en väldigt tydlig vintergata, som flyttar på sig samtidigt som jag snurrar runt kameran.
Då skulle jag kunna komponera bilen och se exakt hur vintergatan skalle bli i bilden, då är det bara att rikta kameran åt det hållet som appen visar.

Kanske rörigt, är ganska dålig på att förklara, men det är väldigt tydligt i mitt huvud :D
 

Astroscapist

Aktiv medlem
tack. jag tycker aldrig jag har sett en sådär jättetydlig vintergata när jag varit ute. Visst har man sett litegrann kanske men inte så extremt som många bilder visar upp. men är kanske på fel plats vid fel tillfälle :)
Du ser den väldigt tydlig om du står på en mörk plats, helst flera km(mil) från närmsta stad samt låter din syn få 100% mörkerseende-.
Men det det går att sen den även om du inte är på mörk plats. Det är dock svårare beroende på omständigheterna.
App är onödigt på plats. Appen är endast nödvändig för planering och komposition.

det jag ser framför mig som skulle vara användbart är att jag tar fram telefonen och startar appen, då kommer det fram en animerad natthimmel typ (eller liknande) med en väldigt tydlig vintergata, som flyttar på sig samtidigt som jag snurrar runt kameran.
Då skulle jag kunna komponera bilen och se exakt hur vintergatan skalle bli i bilden, då är det bara att rikta kameran åt det hållet som appen visar.

Kanske rörigt, är ganska dålig på att förklara, men det är väldigt tydligt i mitt huvud :D
Photopills visar vintergatan live genom mobilkameran och är såklart GPS aktiv.

/Stefan
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du ser den väldigt tydlig om du står på en mörk plats, helst flera km(mil) från närmsta stad samt låter din syn få 100% mörkerseende-.
Men det det går att sen den även om du inte är på mörk plats. Det är dock svårare beroende på omständigheterna.
App är onödigt på plats. Appen är endast nödvändig för planering och komposition.



Photopills visar vintergatan live genom mobilkameran och är såklart GPS aktiv.

/Stefan

jag får åka till mörkare platser då och testa detta vid tillfälle :)
perfekt att appen finns då som jag var ute efter :)
 

niniz

Aktiv medlem
haha nu har jag plockat hem app, som visar vintergata och kompass och stjärnor så klart ( mjaråå) och precis öppnat posten med ny fjärris , batteri .....planerar just nu stjärnklart väder utan blåst ( känns svårast) och med hjälp av karta en plats som är mörk men öppen (är fasen rädd för vilddjur också), packat pannlampa och grejer
laddat hem Silkypix å lekt en stund
redo ;D om inte modet sviker
 

MW71

Aktiv medlem
haha nu har jag plockat hem app, som visar vintergata och kompass och stjärnor så klart ( mjaråå) och precis öppnat posten med ny fjärris , batteri .....planerar just nu stjärnklart väder utan blåst ( känns svårast) och med hjälp av karta en plats som är mörk men öppen (är fasen rädd för vilddjur också), packat pannlampa och grejer
laddat hem Silkypix å lekt en stund
redo ;D om inte modet sviker
Ladda ner appen Dark sky också, så ser du bar mörkret finns.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
haha nu har jag plockat hem app, som visar vintergata och kompass och stjärnor så klart ( mjaråå) och precis öppnat posten med ny fjärris , batteri .....planerar just nu stjärnklart väder utan blåst ( känns svårast) och med hjälp av karta en plats som är mörk men öppen (är fasen rädd för vilddjur också), packat pannlampa och grejer
laddat hem Silkypix å lekt en stund
redo ;D om inte modet sviker
Ta med en kompis ;)
tänk på att djuren är nog mer rädda för dig än du är för dom. Låter som du är väl utrustad. Lycka till!

/stefan
 

niniz

Aktiv medlem
Ta med en kompis ;)
tänk på att djuren är nog mer rädda för dig än du är för dom. Låter som du är väl utrustad. Lycka till!

/stefan
haha :D ja om det vore enkelt, den går inte...... alla vill sova och ingen delar mitt intresse för just fota men har ju fjäskat med ditt och datt...utan napp ännu dårå ......tror dock det är säkrare där än i stan på kvällen
tack ska bli lite spännande att se vad som blir av det här
precis provat fjärrisen med å den funkade (y)
 

ctlindsten

Aktiv medlem
tack. jag tycker aldrig jag har sett en sådär jättetydlig vintergata när jag varit ute. Visst har man sett litegrann kanske men inte så extremt som många bilder visar upp. men är kanske på fel plats vid fel tillfälle :)

Andreas, om du kollar lightpolution kartan, och beger dig ut till ett mörkt ställe när det är nymåne och klar himmel, då kommer du se vintergatan med dina bara ögon, det har jag gjort många gånger :) Skaffa en bra glugg också som har 2.8 i bländare och helst en rejält vidvinkel.
 

lonian

Aktiv medlem
tack. jag tycker aldrig jag har sett en sådär jättetydlig vintergata när jag varit ute. Visst har man sett litegrann kanske men inte så extremt som många bilder visar upp. men är kanske på fel plats vid fel tillfälle :)
http://darksitefinder.com/maps/world.html

Kolla in denna sida så ser du vart på kartan det är mörkast områden.
Det är enorm skillnad att fota mitt i en stad än på plats där natthimlen inte är förorenad av ljus.

Edit: Såg just att ni diskuterat det.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Andreas, om du kollar lightpolution kartan, och beger dig ut till ett mörkt ställe när det är nymåne och klar himmel, då kommer du se vintergatan med dina bara ögon, det har jag gjort många gånger :) Skaffa en bra glugg också som har 2.8 i bländare och helst en rejält vidvinkel.
ska kolla det.
nytt objektiv blir det inte nu tyvärr. har mitt 24-70 f/4L som får duga. ska jag ha ljusstarka har jag bara 50mm 1.8 men det är ju inte så vidvinkligt :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Går ju fota vintergatan med F4. Men du får inte in lika mkt ljus såklart. Sen får du hålla dig till 15-20s exponering. De flesta gör panorama med 24/1.4, men det kan bli snyggt med singelbilder med ifall du kan vistas på riktigt mörk plats och fota åt mörkt håll (låångt ifrån stads/byljus).
Det är bara o testa. Helt vanliga stjärnbilder som iofs är snyggt det med borde inte bli några problem alls.

/Stefan
 
ANNONS