Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

natt stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)

reboot81

Aktiv medlem
helsike inser nog att jag måste köpa LR till mitt PS så jag får ordning på RAW och kan göra mer än idag
Det jag har klarar inte det jag tänkt/vill göra
såg en kort film om just redigera vintergata å de reglagen har inte jag... men skruvar mig för all plats det tar i mac.en
ja å så platsen dårå....det måste jag lösa inom det snaraste ska kolla den där ljuskartan igen
PS fixar som sagt det som LR kan rent bildmässigt, men LR hjälper dig att hålla reda på och organisera dina bilder, samt "göra" saker med bilderna: bildspel, publicera online, skriva ut osv.

Helt ok bild, den hade jag vart mycket nöjd med som första bild.
Nu blir jag taggad att ge mig ut mitt i natten!

PS. Du bör akta dig för att få fullt på en Mac, du bör alltid ha minst ca 10GB ledigt. DS.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
helsike inser nog att jag måste köpa LR till mitt PS så jag får ordning på RAW och kan göra mer än idag
Det jag har klarar inte det jag tänkt/vill göra
såg en kort film om just redigera vintergata å de reglagen har inte jag... men skruvar mig för all plats det tar i mac.en
ja å så platsen dårå....det måste jag lösa inom det snaraste ska kolla den där ljuskartan igen
Ladda ner testversionen i 30 dagar o testa om det är når för dig.

Hur gör du detta? Ställer in

F2.0
30s
ISO3200

och låter kameran ta en sekvens med 30-sekundersexponeringar? Är bilden du visade i tråden en av bilderna i sekvensen? Vad gör du sedan? Stackar? Vilka effekter får du då?
Ja, kamean gick och tog 80 bilder av sig själv innan jag åkte hem pga månen störde för mkt samt var tvungen o sova pga jobb.
Just denna bilden valde jag ut 3 st bilder som jag stackade för att minska på bruset.

Jäklars vilken bild!
Men jag tänker...vi är ju en del av Vintergatan...vi fotar oss själva liksom..eller nja...men ändå?
Tack Kent! Jo, lite så är det, men vardagsligen så menar man att man fotograferar längs med "skivan" av galaxen.

PS fixar som sagt det som LR kan rent bildmässigt, men LR hjälper dig att hålla reda på och organisera dina bilder, samt "göra" saker med bilderna: bildspel, publicera online, skriva ut osv.

Helt ok bild, den hade jag vart mycket nöjd med som första bild.
Nu blir jag taggad att ge mig ut mitt i natten!

PS. Du bör akta dig för att få fullt på en Mac, du bör alltid ha minst ca 10GB ledigt. DS.
Japp, PS räcker.. Fast har man inte PS så räcker LR.....

Förra bilden jag visade var ju F2.0, och 30s. Det behövs inte ens så mycket ibland. Denna är F2.8 pch 20s!!! (Fast på en FF) Denna bild är också på 3 bilder som jag stackat.
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
helsike inser nog att jag måste köpa LR till mitt PS så jag får ordning på RAW och kan göra mer än idag
Det jag har klarar inte det jag tänkt/vill göra
såg en kort film om just redigera vintergata å de reglagen har inte jag... men skruvar mig för all plats det tar i mac.en
ja å så platsen dårå....det måste jag lösa inom det snaraste ska kolla den där ljuskartan igen
Testade du Fujifilms råkonverterare? Den kan göra nästan allt som LR kan vad gäller råkonvertering, förutom lokala justeringar. Däremot är den lite knölig att jobba i. Lokala justeringar och mycket annat kan du göra med Nik Collection som du också kan ladda ner gratis. Här är länken:
https://www.google.com/nikcollection/
 

Graylingman

Aktiv medlem
Ja, kamean gick och tog 80 bilder av sig själv innan jag åkte hem pga månen störde för mkt samt var tvungen o sova pga jobb.
Just denna bilden valde jag ut 3 st bilder som jag stackade för att minska på bruset.
........
Förra bilden jag visade var ju F2.0, och 30s. Det behövs inte ens så mycket ibland. Denna är F2.8 pch 20s!!! (Fast på en FF) Denna bild är också på 3 bilder som jag stackat.
Intressant! Så genom att stacka minskas bruset? Hur ser en enskild exponering ut jämfört med den bild du visade? Hur stackar du? Som du märker är jag grymt okunnig kring detta.

Vid de få försök jag gjort har jag haft lite problem med bruset. Svårt att skilja stjärnor från brus :) Och om man brusreducerar försvinner en del stjärnor, eller om det är brus, eller stjärnor... Jaja, jag vet inte :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Intressant! Så genom att stacka minskas bruset? Hur ser en enskild exponering ut jämfört med den bild du visade? Hur stackar du? Som du märker är jag grymt okunnig kring detta.

Vid de få försök jag gjort har jag haft lite problem med bruset. Svårt att skilja stjärnor från brus :) Och om man brusreducerar försvinner en del stjärnor, eller om det är brus, eller stjärnor... Jaja, jag vet inte :)
Japp. Minskar bruset genom att anänvda sig av median filter. Om du inte ser att det är stjäörnor så är det oftast btus .Är det ljussvaga stjörnor så är det ändå inget att ha med i bilden.

Lite mer om tekniken, http://petapixel.com/2013/05/29/a-look-at-reducing-noise-in-photographs-using-median-blending/

/Stefan
 

niniz

Aktiv medlem
Testade du Fujifilms råkonverterare? Den kan göra nästan allt som LR kan vad gäller råkonvertering, förutom lokala justeringar. Däremot är den lite knölig att jobba i. Lokala justeringar och mycket annat kan du göra med Nik Collection som du också kan ladda ner gratis. Här är länken:
https://www.google.com/nikcollection/
jo då tackar för det tipset fungerar utmärkt till alla bilder i stort som jag inte tar JPG och använder direkt så den blir användbar och satt igår å "lekte" lite, ja det kan vara knepigt med nya gränssnitt utseende i början men det funkade

tackar tittar på den också
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok, då var det min tur att testa att fota stjärnhimlen. åkte ut till ett mörkt ställe och jäklar vad tydligt man såg vintergatan, dela bågen syntes jättetydlig. ganska mäktigt.

märkte ganska snabbt att mitt objektiv inte var tillräckligt till detta. 24mm är inte tillräckligt. man får bara med sig en bit av vintergatan. dessutom är nog inte f4 optimalt.

ställde in kameran på iso 5000 och 30sek
blev ganska brusigt.

svårt att ställa skärpan också, man ser inte stjärnorna så bra i live view :)
sen borde man väl ta en exponering till för förgrunden men nu skulle jag bara testa hur det blev.

Kollar man förresten på google och bildsöder milky way så är dom ju extremt ljusa och klara, nästan som en stark ljus glory runt omkring och fina färger och så. Så såg det inte ut nu i alla fall. Är det bara en redigeringsteknik eller?

hur ser det ut? hur ska jag kunna få detta bättre?
 

Bilagor

niniz

Aktiv medlem
ja mycket handlar om efterarbete för att tydliggöra stjärnor osv och det är nästan svårast näst efter bemöta mörkerrädslan :) ( igår hade jag möte med 3 vildsvin, en räv, en älg å fler rådjur) men platsen jag valt var fin men kom hem utan bilder :/

så kan man kanske göra kombinera förgrund med natthimmel bakgrund ?
 

MW71

Aktiv medlem
ok, då var det min tur att testa att fota stjärnhimlen. åkte ut till ett mörkt ställe och jäklar vad tydligt man såg vintergatan, dela bågen syntes jättetydlig. ganska mäktigt.

märkte ganska snabbt att mitt objektiv inte var tillräckligt till detta. 24mm är inte tillräckligt. man får bara med sig en bit av vintergatan. dessutom är nog inte f4 optimalt.

ställde in kameran på iso 5000 och 30sek
blev ganska brusigt.

svårt att ställa skärpan också, man ser inte stjärnorna så bra i live view :)
sen borde man väl ta en exponering till för förgrunden men nu skulle jag bara testa hur det blev.

Kollar man förresten på google och bildsöder milky way så är dom ju extremt ljusa och klara, nästan som en stark ljus glory runt omkring och fina färger och så. Så såg det inte ut nu i alla fall. Är det bara en redigeringsteknik eller?

hur ser det ut? hur ska jag kunna få detta bättre?
Har du fotat åt sydväst?
Lek runt med clarity och dehazefunktionen, de är bra verktyg för VG. De bilder du ser om du bildsöker Milkyway är ofta från breddgrader söderut där Vintergatan är snyggare. :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har du fotat åt sydväst?
Lek runt med clarity och dehazefunktionen, de är bra verktyg för VG. De bilder du ser om du bildsöker Milkyway är ofta från breddgrader söderut där Vintergatan är snyggare. :)
mer syd än sydväst. vintergatan var typ helt över mig. så jag tycker inte den låg åt något värdestreck direkt. själva "bågen" täckte ju stora delar av himlen så den var lika mycket åt väst som öst om du förstår :)
jag skulle egentligen vilja påstå att den gick från söder till norr.

Det hade ju varit betydligt enklare om den låg längre ner mot horisonten. då hade man fått med en större del av den.
Har jobbat lite mer med bilden nu, tror inte jag klarar att få den bättre.
önskar mig ett nytt objektiv :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
mer syd än sydväst. vintergatan var typ helt över mig. så jag tycker inte den låg åt något värdestreck direkt. själva "bågen" täckte ju stora delar av himlen så den var lika mycket åt väst som öst om du förstår :)
jag skulle egentligen vilja påstå att den gick från söder till norr.

Det hade ju varit betydligt enklare om den låg längre ner mot horisonten. då hade man fått med en större del av den.
Har jobbat lite mer med bilden nu, tror inte jag klarar att få den bättre.
önskar mig ett nytt objektiv :)
Det är ingen som påstått något annat. När vi talar om vilket håll man ska fota så menar vi här uppe i norra klotet, åt det hållet där det är som mer kontrastrik, dvs så nära galaxens centrum som möjligt samt fota längs med galaxens "skiva".
Eftersom Jorden befinner sig i galaxen så kan man såklart se längs med skivan från horisont till horisont. Vil du fota den längs med horisonten, nästan liggandes så får du vänta tills på våren. Ju närmare sommaren desto bättre sålänge solen inte stör.
Här är en gammal bild jag tagit med cirkiulär fisheye rakt upp. Där se ni se den hur den går. Taget 24/9. Längst ner se ni SV riktinigen och upp är NÖ. Ni ser skillnaden i kontrasten väldigt tydligt trots ljusföroreningarna i SV-riktning.


/stefan
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
Det är ingen som påstått något annat. När vi talar om vilket håll man ska fota så menar vi här uppe i norra klotet, åt det hållet där det är som mer kontrastrik, dvs så nära galaxens centrum som möjligt samt fota längs med galaxens "skiva".
Eftersom Jorden befinner sig i galaxen så kan man såklart se längs med skivan från horisont till horisont. Vil du fota den längs med horisonten, nästan liggandes så får du vänta tills på våren. Ju närmare sommaren desto bättre sålänge solen inte stör.
Här är en gammal bild jag tagit med cirkiulär fisheye rakt upp. Där se ni se den hur den går. Taget 24/9. Längst ner se ni SV riktinigen och upp är NÖ. Ni ser skillnaden i kontrasten väldigt tydligt trots ljusföroreningarna i SV-riktning.


/stefan
fast längre upp i tråden står det väl att man ska rikta kameran mot söder eller sydväst. men ska man få med sig vintergatan så skulle jag få fota rätt upp, men även rätt och söder och rätt åt norr.
väster ut fanns ingen vintergata alls vad jag kunde se.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
fast längre upp i tråden står det väl att man ska rikta kameran mot söder eller sydväst. men ska man få med sig vintergatan så skulle jag få fota rätt upp, men även rätt och söder och rätt åt norr.
väster ut fanns ingen vintergata alls vad jag kunde se.
Jorden befinner sig inuti VG. Rent krasst så kan du fota åt vilket håll du vill. Du får med VG ändå. Rakt upp är inget fint att fota väl? Jag tycker inte det iaf. Jag vill ha landskap. "Norra" delen är fint också, men mycket svårare att framhäva. Men du har rätt, skivan är där också, men ska ni börja fota VG så börja behärska den enklare delen först och då är det S-SV som gäller just nu.

/Stefan
 

niniz

Aktiv medlem
japp vill flika in med att om man tittat på stjärnhimlen i totalmörker ser man den tydligt från syd till norr längst östra sidan men är finast att fota från syd (västra) delen vill man ha med hela (det man ser) får man göra panorama.

Lägger in hur man ser den nu, har väl rör sig lite sen dess

Horisontellt är väl i feb-mars
 

Bilagor

ANNONS