Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotohemsida?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead zone

Avslutat medlemskap
Hej alla härliga fotografer!

Jag har kommit så långt i mitt fotograferande, att jag nu har bestämt mig för att starta upp en hemsida. Finns man inte på nätet så finns man inte alls. Right?

Jag vill visa upp mina tidigare bilder, mina referenser samt kontaktuppgifter.

Det är ganska bråttom att få upp hemsidan och jag har aldrig gjort något sådant förut? Mina frågor är:

1. Hur skaffar man sig en adress? Kostar?
2. Hur bygger man upp en fotohemsida? (visa bilder, men som ändå inte går att ladda ner, copyright).
3. Hur bygger man? Finns det färdiga mallar?
4. Är det lättast att be någon professionell bygga sidan?

Mkt tacksam för svar!

Jag har en sida på n.nu (inaktiv just nu dock) och jag tror det är där man kan göra så att det inte går att högerklicka på bilden. Det gör så att ingen kan högerklicka och ta Spara bild.

Mvh Tobias
 

Dead zone

Avslutat medlemskap
Okej!

Tack för tipsen!

Hur vattenmärker man sina bilder??
I gratisprogrammet FastStone Image Viewer skriver man enkelt in text på bilder, med eller utan bakgrund och väljer hur mycket/lite genomskinlighet man vill ha. Där går vad jag vet inte att få med ett Copyright-tecken, men man kan lägga in en vattenstämpelbild så om du har en bild med copyright-tecknet och det namn du ska ha så lägger du in den var du vill på bilden och i vilken storlek du vill ha den. Där kan du också välja hur mycket/lite genomskinlig den ska vara.

Mvh Tobias
 

Dead zone

Avslutat medlemskap
Hej alla härliga fotografer!

Jag har kommit så långt i mitt fotograferande, att jag nu har bestämt mig för att starta upp en hemsida. Finns man inte på nätet så finns man inte alls. Right?

Jag vill visa upp mina tidigare bilder, mina referenser samt kontaktuppgifter.

Det är ganska bråttom att få upp hemsidan och jag har aldrig gjort något sådant förut? Mina frågor är:

1. Hur skaffar man sig en adress? Kostar?
2. Hur bygger man upp en fotohemsida? (visa bilder, men som ändå inte går att ladda ner, copyright).
3. Hur bygger man? Finns det färdiga mallar?
4. Är det lättast att be någon professionell bygga sidan?

Mkt tacksam för svar!

Jag såg just nu att detta inlägg var ganska gammalt så mina svar var nog inte aktuella. Rensas det aldrig här på sidan av gamla inlägg?
 

Dead zone

Avslutat medlemskap
Jag brukar alltid koll första inlägget i en ny tråd om det är en gammal tråd eller inte. Det händer då och då att trådskaparen sedan länge har löst sitt problem. Själv kör jag med http://manufrog.se som är ett kanoners webbhotell. Domännamn kan köpa från http://wopsa.se eller http://europeregistry.com
Ja, det borde jag gjort. Men jag såg det i en googlesökning när jag egentligen sökte efter en gratissida för att lägga upp bilder och tänkte att jag skulle svara på det och kollade inte datumen.
 
Lägger till en fråga i denna tråden om det går bra.
Om man tänkt sig att kunna sälja bilderna man sätter upp på sin hemsida, vilken leverantör ska man välja då?

Tänker mig att kunden kommer in på min sida och vill köpa en bild.
Han ska då enkelt kunna lägga bilden i "kassan" och betala och få den hemskickad.

Vilka sidor kan erbjuda denna servicen?
Det finns en del utländska , tex smugmug som ser intressanta ut. Men om man har köpare mestadels i Sverige så känns det mer ekonomiskt att ha labbet i Sverige? Eller kanske detta inte spelar någon större praktisk roll.

Vad använder ni för sidor där man samtidigt kan sälja enstaka bilder alt bildpaket på ett smidigt och säkert sätt?
 

atotowi

Aktiv medlem
Det finns rätt många färdiga e-handels lösningar. Här en lista på såna som arbetar med Payson för betalning.
https://www.payson.se/leverantorer

Jetshop t ex har en lösning för 399:-/månad http://www.jetshop.se/produkter-och-tjanster/commerce-mini/
Men som sagt det finns några att välja på...
Vill man sälja digitala kopior på sin bild kan man också (om man gillar att pyssla med egen hemsida) använda TTG med galleri + cart. http://theturninggate.net/ men då behöver man ändå ett webhotell.

Snugmug har ju fördelen att det är specialicerat på foton och att de har printshop för att sälja prints.
 

Dalcar

Aktiv medlem
Kan rekommendera www.smugmug.com, kanske en lite dyrare variant men den har allt och lite till :)

Men att skydda sina bilder på nätet är omöjligt även om du har alla möjliga skydd, går alltid att ta bilden enda riktiga skyddet är väl att ha en bra vattenmärkning.

Min smugmug hemsida: www.carosu.com
 

Dead zone

Avslutat medlemskap
Kan rekommendera www.smugmug.com, kanske en lite dyrare variant men den har allt och lite till :)

Men att skydda sina bilder på nätet är omöjligt även om du har alla möjliga skydd, går alltid att ta bilden enda riktiga skyddet är väl att ha en bra vattenmärkning.

Min smugmug hemsida: www.carosu.com
Har man en sida på www.n.nu så kan man lägga in bilder och förhindra högerklickning på dom. Besökare kan alltså inte högerklicka och ta Spara bild. Men sidan är inte för försäljning av bilder, då får man nog lägga till sådana uppgifter på en egen undersida på hemsidan. MEN den är gratis, betalar endast om man vill ha mer utrymme. Om dom inte ändrat på detta, men det tror jag ej.
 

Dalcar

Aktiv medlem
Har man en sida på www.n.nu så kan man lägga in bilder och förhindra högerklickning på dom. Besökare kan alltså inte högerklicka och ta Spara bild. Men sidan är inte för försäljning av bilder, då får man nog lägga till sådana uppgifter på en egen undersida på hemsidan. MEN den är gratis, betalar endast om man vill ha mer utrymme. Om dom inte ändrat på detta, men det tror jag ej.
Ja men skyddar bara mot folk som inte vet vad printscrn är och det går ju alltid att ladda ner hela hemsidan.
 

Dalcar

Aktiv medlem
Snygg hemsida och väldigt effektiv. Smugmug äger...;)

/Ulf
Tackar :)

Bra krångligt i början att lyckas få det att se ut som man vill, men man kan ändra ganska mycket på det och är man duktig på html och ccs så går det göra lite mer.

Finns ju alltid trial så man kan prova på lite om man tycker om det eller inte.
 

skursvamp

Medlem
N.nu kan jag hålla med om är en bra tjänst.

Webnode är också en klassiker som är väldigt simpel att använda.

En annan lite mer okänd tjänst som jag tycker funkar riktigt bra är Webydo. Tycker de teman som finns till Webydo är schyssta och sidorna blir där lite mer "stilrena".

Har använt gratishemsidor.nu för att hitta tjänster att bygga hemsidor med.
 

greggan

Aktiv medlem
Piwigo

Kan rekommendera fotogalleri PHP scriptet Piwigo.
Jag kör det skälv och har byggt hela hemsidan åt min kompis Leif med det.

Leifs hemsida och ett exempel på hans sida byggd helt med Piwigo hittas på:lk-panorama.com

Piwigo lirar ochså med Wordpress här ett exempel på hur det är sammanvävt: stockholmviews.com/gallery/

Jag kör alla mina webbsidor samt de jag hjälper vänner med hos one.com det finns snabbare webbservrar men få som slår priset.

/Stefan
 

wangblad

Aktiv medlem
Inte bara webbhotell och hemsideprogram är viktigt. Det gäller ju att hittas, det gäller att synas på webben, gärna genom att komma högt upp i Googles ranking. Min sida låg på femteplats för tre månader sen om man sökte på "fotokonst".
När jag gjorde en uppdatering och la till lite mer relevant text rasade den ner till 35:e.

Tog bort texten och efter en månads långsamt klättrande ligger den åter på plats fem. Jag fattar nada.
www.fotokonst.net
 

andreassofus

Aktiv medlem
fast hur gör man för att hamna högre upp?
Har inte gjort något åt det och jag ligger på nummer 46 om man söker på landskapsfotograf.
Ingen som orkar bläddra så långt.
 

wangblad

Aktiv medlem
Självklart spelar det stor roll hur man bygger hemsidan om man vill ranka högt. Sökmotorerna indexerar en mängd parametrar exempelvis följande:
1. Om sökordet finns med i sidtiteln
2. Om sökordet finns med i rubriker i sidtexten
3. Om sökordet finns med i metataggar(keywords och description)
4. Om texten är relevant
5. Förhållande mellan textmängd och kod viktigt med mycket text i förhållande till kod
6. Bildtitel
7. Om stilmallar finns
8. Popularitet dvs många inlänkar

Jag har faktiskt lyckats få upp min andra hemsida på plats nummer ett om man söker på "gatufoto".

Men men men tro inte att det i sig leder till stor försäljning. Det är knacka dörr och utställningar som gäller.
 

wangblad

Aktiv medlem
Hej Andreas!
Jag har använt mig av ett gratis analysverktyg som talar om vad som fattas och föreslår komplement. Man får poäng för hur bra sidan är och jag har faktiskt fått 100/100 genom att följa deras rekommentadioner.
Gå till:
http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage

Du får resultatet inom någon sekund så snartt du fyllt i erforderliga uppgifter. Du behöver bara registrera din e-postadress. Jag körde med ett gammal hotmailkonto.
 
ANNONS