Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
alf109 skrev:
Personligen tycker jag att detta med kritik är väldigt svårt. För att kritiken skall vara något sånär meningsfull måste den grunda sig på en kunskap som höjer sig över det egna personliga tyckandet. Ganska få besitter den erfarenhet och kunskap som krävs för att kritik skall bli meningsfull tycker jag. Ofta är vad som kallas kritik här egentligen den kritiserandes försök att applicera sin egen bildsyn på någon annans bild......

........och om bilden inte väcker några känslor eller om jag personligen inte tycker om den kan det vara bättre att låta bli att kommentera. För just detta att jag personligen inte gillar bilden eller "tycker att den är dålig" kan bero på så mycket annat än att den skulle vara dålig ur något rent objektivt perspektiv.
Jag tycker att den subjektiva åsikten om bilden kan vara nog så värdefull.. Och att de subjektiva åsikterna kan vara värdefulla allihop utan att ens behöva överensstämma med varandra eller med den tanken jag som bildskapare hade med min bild. Bildkritik är nog inte menad att vara objektiv.

Av den anledningen tror jag att det är viktigt att inte formulera kritik som något annat än just subjektivt också. Mottagaren bör förstå att det som sägs under en bild just är en subjektiv åsikt och ingen "lag."

Jag tycker att det är helt ok att kommentera vad någon personligen anser är en "dålig" bild, men med tydlighet att det är en enskild kommentar och inget generellt gällande då.
 

Teodorian

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Nu tar jag upp det igen (hittade inte mitt förra inlägg).

Jag tycker vi lägger in på tok för kassa bilder i bildkritik, och när man kritiserar så får man mest skit.

Våga kritisera! Man är inte snäll när man påstår att en dålig bild är bra.

Själv tigger jag o ber om kritik!

Vad tycker du själv om bilderna i bildkritik?







Edit lite text o stavfel.
Länka till

1) en "dålig" bild,

2) en "bra" bild samt

3) förklara skillnaden dem emellan.
 

lottawe

Aktiv medlem
jag har ett tips fast jag inte heter Uge;)

Teodorian skrev:
Tipsa gärna om bra hemsidor för bilder med god kvalitet som kan inspirera!
onexposure.net tycker jag är inspirerande..
Liksom jag tycker att några grupper på fotosidan också är.
(Just bildkritikpoolen här räknar jag dock inte dit.)
 

MSLink

Aktiv medlem
Onexposure är väldigt svårt att komma in samt får man bra kritik fast på engelska. Det skulle vara bra om det finns en likadan sida fast på svenska.
 

lottawe

Aktiv medlem
MSLink skrev:
Onexposure är väldigt svårt att komma in samt får man bra kritik fast på engelska. Det skulle vara bra om det finns en likadan sida fast på svenska.
Galleri fotosidan?;) Men kritiken vetesjutton där förstås.. Antagningen är väl dock liknande.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Själv har jag tidigare fått kritik för att jag inte lagt upp några bilder alls på fotosidan. Jag blev även nekad medlemskap i bildpoolen för husdjur och tamdjur eftersom jag inte hade några bilder på min FS-sida. Nu har jag en enda bild. Jag är självkritisk och ser inget som helst självändåmål att lägga upp en massa bilder vare sig på den egna sidan eller i någon bildpool. Jag fotograferar för att det är roligt och spännande - inte för att visa upp för andra och få kritik och än mindre för att tävla i någon fototävling. Däremot lägger jag upp en del bilder i Nikonforumen för att illustrera någon teknisk aspekt av fotografering eller den tekniska utrustning jag använder.
 
Senast ändrad:

Cambo

Aktiv medlem
sovra

Håller med om att det inte alltid är så hög kvalitet på publiceringarna. Svårt är ju att berätta något med en enda bild. Sammanhangen saknas och det blir ofta så pretentiösa exemplar som visas. Många bilder är överarbetade som om PS var rent beroendeframkallande. Det viktigaste är ju att den valda bilden säger något från den som har tagit den. Det som sägs ska vara på ett bra "språk" och välgjort rent tekniskt. Om det sen är en bra bild eller inte får betraktaren bedöma.
 

MSLink

Aktiv medlem
Man ska ge kommentarer och kritik som är negativt inte bara positivit för att vara snäll. Man lär sig aldrig om man bara får positivit kommentarer. Jag ser att det har blivit mer snäll kommentarer här på FS.
 

LuCyphre

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Dåliga bilder i bildkritik.

Teodorian skrev:
Tipsa gärna om bra hemsidor för bilder med god kvalitet som kan inspirera!
Tja, sajter, vet i f-n. men annars är bra magasin toppen. Sen e jag ju reklamare i professionen så visst tilltalar en en del av just vår estetik mig. ofta är reklambilder väldigt välgjorda, om än alltid sökta. Finner stor glädje i att ta del av fotostudenters alster. Här har ju frukten liksom ännu inte hunnit "ruttna" eller anpassa sig efter omvärldens konformitet. Har dessutom för länge sedan släppt ettiketteringshysterin. För mig är en bild en bild om den är bra. Bryr mig därför föga om det är ett foto enligt lagboken, bara den talar.
 

LuCyphre

Aktiv medlem
Re: sovra

bromesko skrev:
Håller med om att det inte alltid är så hög kvalitet på publiceringarna. Svårt är ju att berätta något med en enda bild. Sammanhangen saknas och det blir ofta så pretentiösa exemplar som visas. Många bilder är överarbetade som om PS var rent beroendeframkallande. Det viktigaste är ju att den valda bilden säger något från den som har tagit den. Det som sägs ska vara på ett bra "språk" och välgjort rent tekniskt. Om det sen är en bra bild eller inte får betraktaren bedöma.
Kan nog hålla med rätt långt här, men tycker vi ofta sätter för stor vikt vid det tekniska. Bilder bedöms med typ "bra skärpa" men sen verkar det som om vilket snömos som helst kan passera motiv-mässigt...
Sedan är väl poängen med en bild just att den kan berätta mycket, eller beröra helt i egen skrud, utan sammanhang. Pretto eller ej, bra bild är alltid bra bild oavsett sammanhang.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Varför ansöker ni inte alla om att bli en jury? Ni kan alla sätta ett betyg mellan 1-10, de bilder som får över 8.5 i snitt får klartecken att passera och publiceras.

Alla andra bilder raderas och ett gäng åker hem till fotografen, drar ut dem på gatan och petar på dem med en pinne tills de ber om förlåtelse och lovar att aldrig mer ta en bild.
 

Cambo

Aktiv medlem
På sent 60 och stor del av 70-talet var det just så man resonerade..innehållet var det avgörandem men då fanns ett slags politiskt klimat för den synen. Jag menar att en författares penna ska vara vässad, en musikers instrument ska vara stämt och en fotograf ska banne mig kunna hantera både bländare och slutare för att ge sig själv möjligheter att nå fram med vad som ska sägas.
 

LuCyphre

Aktiv medlem
bromesko skrev:
På sent 60 och stor del av 70-talet var det just så man resonerade..innehållet var det avgörandem men då fanns ett slags politiskt klimat för den synen. Jag menar att en författares penna ska vara vässad, en musikers instrument ska vara stämt och en fotograf ska banne mig kunna hantera både bländare och slutare för att ge sig själv möjligheter att nå fram med vad som ska sägas.
Ja ja, hört det förut. Poängen är väl det där med regler, även tekniska sådana – att man kan bryta mot dem. Medvetet...
Det där med "skärpa" var liksom ett exempel för att visa att bedömningsgrunden är subjektiv... och: tja – bländare och slutare gör ingen skärpa i sig. Och, med just skärpan kan man berätta mycket.. eller inte är det. Fokus med andra ord. Sammanfattning: Snömos är alltid snömos, skärpa är subjektivt...
 

Zewrak

Aktiv medlem
Håller fullständigt med, precis som jag tycker att varje datorägare ska åtminstone kunna skriva ett bash skript för att flytta och byta namn på filer, för att i huvudtaget få sätta sig vid en dator. De ska förstå IP protokollen fullständigt innan de använder sig av någon form av nätverkstrafik. Och de ska lära sig det utan ledsagning av de som redan kan det.

Jag har haft min SLR kamera i mindre än en vecka nu, när anses jag vara kunnig nog för att ni ska ha barmhärtighet nog att sänka er till den nivån att ni kan ta er tid att kommentera en bild? Själv har jag svårt att se vad som är bra och vad som är dåligt, så jag håller mig från att lägga upp några bilder i huvudtaget. Har haft en bild i mjukstart men tog bort den eftersom den uppenbarligen inte var god nog åt folk att i huvudtaget ta sig tid att titta på.

Nu har jag en bild i mitt galleri, ett porträtt rakt upp och ned. Vet inte riktigt vad som kan vara fel på ett porträtt och jag kommer inte få veta det heller, eftersom _ingen_ sitter och surfar runt och kommenterar nybörjares bilder. Det är också därför nybörjare postar sina bilder i "mjukstart", för att någon ska se dem. Namnet är missledande, kanske borde sätta beskrivningen till "Kritik på bilder som är av ypperlig kvalitet. Nybörjare göre sig icke besvär.".

Nu ska jag gå och lyssna på Sex Pistols med deras stämda instrument och överlägsna kunskap i musik.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Zewrak skrev:
Håller fullständigt med, precis som jag tycker att varje datorägare ska åtminstone kunna skriva ett bash skript för att flytta och byta namn på filer, för att i huvudtaget få sätta sig vid en dator. De ska förstå IP protokollen fullständigt innan de använder sig av någon form av nätverkstrafik. Och de ska lära sig det utan ledsagning av de som redan kan det.

Jag har haft min SLR kamera i mindre än en vecka nu, när anses jag vara kunnig nog för att ni ska ha barmhärtighet nog att sänka er till den nivån att ni kan ta er tid att kommentera en bild? Själv har jag svårt att se vad som är bra och vad som är dåligt, så jag håller mig från att lägga upp några bilder i huvudtaget. Har haft en bild i mjukstart men tog bort den eftersom den uppenbarligen inte var god nog åt folk att i huvudtaget ta sig tid att titta på.

Nu har jag en bild i mitt galleri, ett porträtt rakt upp och ned. Vet inte riktigt vad som kan vara fel på ett porträtt och jag kommer inte få veta det heller, eftersom _ingen_ sitter och surfar runt och kommenterar nybörjares bilder. Det är också därför nybörjare postar sina bilder i "mjukstart", för att någon ska se dem. Namnet är missledande, kanske borde sätta beskrivningen till "Kritik på bilder som är av ypperlig kvalitet. Nybörjare göre sig icke besvär.".

Nu ska jag gå och lyssna på Sex Pistols med deras stämda instrument och överlägsna kunskap i musik.
Humor och allvar i skön förening!
 

LuCyphre

Aktiv medlem
Humor...

jo då, foto som syssla, innehåller också som mycket annat ett stort mått av snobbism. "kan du inte detta.. så är din bild inget värd.."

MEN! Snobbism, eller ej så måste man kunna diskutera bilder och deras kvalitet. Att påstå att det tekniska handhavandet är grunden för en bra bild är därmed bullshit. Lika mycket som att det naturalistiska måleriet skulle vara mera värt än t ex picassos kubiska figurer. Probelemt blir när förstå-sig-påare gömmer sig bakom exponeringsskalor och missar budskapen eller ett möjligt nytänk. Men, det är faktiskt mera synd om dem än om föremålen för deras indignation. Tänk så mycket dom missar.

Med detta sagt menar jag inte att ett visst mått av självkritik kan vara önskvärt innan man laddar upp en bild. men, låt inte den självkritiken styras av andras val. Gör bilder, och gör dem medvetet. Gör dem med glädje och strunta i normer så kommer vi kanske se nya bilder bortom den breda mittfåran som håller skärpa, bländare och exponeringsskalor högre än utforskandet av bildens gränser eller icke sådana.
 

christian_r

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Humor och allvar i skön förening!

Klart att alla skall kunna få kritik på sina foto, erfaren eller oerfaren.


Det är bara synd att så många vill försvara sina foto vid konstruktiv kritik, "det skall vara så" osv. Det förstör för många som faktist vill ha åsikter och tips.
 

Eeros

Aktiv medlem
Zewrak skrev:
Nu har jag en bild i mitt galleri, ett porträtt rakt upp och ned. Vet inte riktigt vad som kan vara fel på ett porträtt och jag kommer inte få veta det heller, eftersom _ingen_ sitter och surfar runt och kommenterar nybörjares bilder.

Ge inte upp. Får du inga kommentarer så betyder det inte att bilden är dålig. Men kanske var det en bild som inte "väckte" betraktaren på något sätt alls, varken med positiva eller med negativa känslor. Och redan det borde vara kritik nog; bilden kanske var för intetsägande. Nu har jag inte sett din bild, så jag vet inget om den, jag uttrycker mig bara rent generellt.

Ta nya bilder, försök tänka till hur du kan göra bilden mer intressant, så att folk reagerar på den. Och ladda upp bilderna till poolen. Till slut kommer du att få kritik, antingen negativ eller positiv. Eller både och.
 
ANNONS