Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manipulerade bilder i sportfoto poolen

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

photographer

Aktiv medlem
Tänkte höra vad ni tycker och tänker om manipulerade bilder i sportfoto poolen, om dom nu är tillåtna där överhuvet taget ?

Har själv lagt in 2 st bilder där varav den ena är kraftigt manipulerad då jag klistrat in en boll i bilden.

Så tummen upp eller ner för sådana experiment från min sida eller andra också för den delen.

Glad Påsk på er alla .

//Peter Olsson
 

hj.cs

Aktiv medlem
Hmm är väl i princip imot manipulerade bilder då det förvanskar verkligheten. Typ det du nämner att lägga in en boll som inte fanns där innan. Detta gör i min mening att man tappar förtroendet för alla bilder till sist.
Framgår det dock tydligt att bilden är manipulerad och vad som är gjort tycker jag inte det gör lika mycket.
Sen är det ju så att om man nämner att en bild har en boll inklistrad så faller den ganska mycket som sportbild i mina ögon.
Så TUMMEN NER från mig!
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Definitivt tummen ner !!!

Sportbilder är en typ av nyhetsbilder och då är det bara färger/kontraster som får justeras.

Det du beskriver är ett collage och har ingenting bland sportbilder att göra
 

photographer

Aktiv medlem
Tack för din åsikt Kristoffer.

Du hade en tydlige åsikt vilken jag respekterar.
Reglerna för denna pool säger inget om manipulering av bilder och om det är tillåtet eller ej,det som näms är att bilden skall vara tänkt att kunna figurera på pressens sportsidor

Jag ser fram emot fler åsikter.



//Peter Olsson
 

afe

Aktiv medlem
I dagstidningar gäller väl samma "regler" som för övriga nyhetsbilder (upp till varje tidning förstås).

De flesta tidningar tillåter inte den typen av manipulering du visar exempel på. Kloning, eller att på andra sätt lägga till eller ta bort objekt ur bilden accepteras inte.

Det finns andra typer av bildmanipulation som kan diskuteras hur länge som helst, huruvida de hör hemma i en pressbild eller inte, men det var ju inte det frågan gällde här.

Eftersom det i gruppbeskrivningen står att det ska vara samma typ av bilder som kan publiceras på sportsidorna i tidningen, tycker jag det är ganska solklart att t.ex. inklippta bollar inte är ok.
 

photographer

Aktiv medlem
Tack för din åsikt Anders.

Har många gånger sett under bilden att det står att den är manipulerad månde jag ha sett fel.
Bara för att inget missförstånd skall uppstå här så är det jag som ställer frågan om hurvida det är tillbördigt att lägga in manipulerade bilder med andra ord inte sagt att jag förespråkar det.

Att det sen finns andra bilder här på sportfoto som jag kanske inte tror skulle hamna på pressens sportsidor är som sagt en helt annan fråga.

Kanske är det dags att starta ytterligare gren av sportfoto för dom som gillar att göra lite okonventionella sportbilder ? för dessa bilder lär knappast ha någon större framgång i pooler typ digital efterbehandling eller liknande.


Jag väntar med spänning på fler åsikter.

//Peter Olsson
 

MSLink

Aktiv medlem
Jag tycker att man ska inte manipulera sportbilder eftersom det är som dokumentär/nyhetsbilder.

Endast vitbalans, färger och kontraster som är ok att ändras. Beskärningar går också bra.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Vi "sportfotografer" har som främsta uppgift att återge händelser och trovärdigheten får sig en törn om man helt plötsligt skulle acceptera manipulering i stil med inklistrade bollar etc.
 

photographer

Aktiv medlem
Tack för din åsikt Jonas.

Jag förstår helt klart din ståndpunkt, men det är meningen att en sån här bild som det nu gäller är så kraftigt manipulerad och att det klart och tydligt framgår att så är fallet.

Om denna pool endast vill ha renodlade press och dokumäntärbilder så borde reglerna skrivas om och forumet gallras och dom som inte platsar in få en egen "underpool" bara en ide från min sida.

Har själv sökt medlemskap i digital,kreativ efterbehandling men känner att den typ av bild egentligen inte platsar där heller .

Väntar med spänning på forumvärdens bedömning och tolkning av reglerna för denna pool.

Själv har jag inga som helst problem med att cceptera att manipulerade bilder ej tillåts i denna pool.
Det bästa är nog att lägga in en egen sportfoto pool där kriteriet dokumentär och dagspress ej är nödvändigt ,Men chanse att det skulle hända är väl minimal då de flesta som fotograferar just sport ser sig som dokumentärfotografer och inte som jag både och.

//Peter Olsson
 

AFJ

Aktiv medlem
Peter,

Nu är jag inte med i Sportfoto gruppen men jag läser från definitionen:

"För dig som är intresserad av Sportfoto. Med sportfoto menar vi den bilder som hamnar på sportsidorna i din morgontidning."

Din bild som du länkar till innehåller en inklippt boll - alltså kan den inte hamna på en sportsida i en morgontidning. Därav följer att den per definition inte platsar i poolen.

Samtliga som svarat säger att den typen av manipulerade bilder inte hör hemma i poolen.

Är det inte bara att acceptera detta? Varför skulle någon forumvärd behöva tolka detta när det är glasklart?

Mvh
Anders
 

photographer

Aktiv medlem
Ja vad ska man säga Anders, du tycker att det bara är att acceptera läs lite av vad jag själv skrivit i tråden är du snäll då ser du att jag inte har några som helst problem med detta.

Jag visste när jag startade denna tråd att den skulle vara kontroversiell och skapa debatt ska bli intressant att följa utvecklingen och se vad framtida reger säger för den tolkning du gör tycker jag inte riktigt håller det händer både titt som tätt att på ett eller annat sätt manipulerade bilder dyker upp och då förhoppningsvis med en liten text som påtalar detta.

Har du själv sett bilden och tycker du att den vilseför betraktaren på något sätt med den inklistrade bollen eller är det bara en principsak från din sida ?

Ser som sagt fram emot framtida regler för denna pool.


//Peter Olsson
 

ebjernulf

Aktiv medlem
Tack Anders,
Det går absolut inte att missförstå reglerna i poolen. "Morgontidning" => ingen manipulering

Peter,
du verkar ju redan ha hittat rätt pool för den här typen av bilder. Jag tycker det verkar som om "digital kreativ efterbehandling" innehåller väldigt många olika typer av motiv. Det är väl bra om det kan finnas sportintresserade på fler ställen på Fotosidan!
Jag antar att det du vill ha kritik på när du laddar upp så kraftigt manipulerade bilder är just på den tekniken - och det får du så mycket bättre i den poolen!!
 

AFJ

Aktiv medlem
photographer skrev:
Ja vad ska man säga Anders, du tycker att det bara är att acceptera läs lite av vad jag själv skrivit i tråden är du snäll då ser du att jag inte har några som helst problem med detta.
Jo jag läste att du accepterade reglerna. Just därför har jag lite svårt att förstå vad det är du vill diskutera.

... för den tolkning du gör tycker jag inte riktigt håller det händer både titt som tätt att på ett eller annat sätt manipulerade bilder dyker upp och då förhoppningsvis med en liten text som påtalar detta.[/B]
Om det är andra bilder som du inte tycker platsar är det väl bättre att diskutera dem än att diskutera din bild som du uppenbarligen vet inte hör hemma i poolen, eller missförtstår jag dig?

Har du själv sett bilden och tycker du att den vilseför betraktaren på något sätt med den inklistrade bollen eller är det bara en principsak från din sida ?[/B]
Jag har inga som helst problem med din bild. Du skriver ju klart och tydligt att den är manipulerad.

Däremot är det för mig uppenbart att det är en bild som inte hör hemma i Sportfoto poolen.

Tycker du själv att den hör hemma i Sportfoto?

Ser som sagt fram emot framtida regler för denna pool.
Varför skall reglerna ändras?

Mvh
Anders
 

LuCyphre

Aktiv medlem
surealism

en mild känsla av overklighet smyger sig på mig inför denna tråd...

Finns mängder med tillrättalagda OCH manipulerade sportbilder. Inte minst bland idolbilder på idrottsstjärnor. Men, det är väl inte riktigt det som diskuteras här?
Tycker inte att en "inklistrad" boll är så mycket att "rulla" runt i tråd, skulle vara läckrare med något mera utstuderat. kanske en Mike Tyson i en hockey-bur eller hur Chrisian Olsson gör en trestegs/tvåtakts-dunk i basket;)
 

Olsin

Aktiv medlem
Som alla redan har sagt här. Att lägga in en boll som inte fanns där är inte tillåtet. Bilderna i poolen ska platsa på sportsidorna i dagstidningarna och därmed så tillåts inte manipulerade bilder, dvs ditläggande eller borttagande av föremål är ej tillåtet. Bilderna kan vara arrangerade eller direkta dokumentärer, men inte manipulerade.

Förutom sportsidesbilderna så kan sportbilder även användas till matchprogram, affischer, idolkort eller andra liknande ändamål och då kan hel friläggning, byte av bakgrund på arrangerad bild eller bortkloning av någon tå eller hand i bildkant vara tillåten. Denna typ av bilder kan vara lite mer konstnärliga i sin framtoning för att t.ex. framhäva en enskild spelare. Om det inte klart framgår av bilden att den är avsedd för detta ändamål så bör/ska det anges i bildtexten. Samma krav gäller dock för manipulation, med undantag av ovanstående, inga bollar i efterhand.

Visst saknas bollen/pucken på bilderna ibland för att få den perfekta bilden, men att lägga dit den i efterhand är inte tillåtet. Varken i sportfotopoolen eller i dagstidningarna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS