Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Kecko

Aktiv medlem
Vad blev totalpriset på batteriet? är det verkligen original?
Jag kan ju inte veta 100% att det inte är en superkopia, men jag har köpt originalbatterier förr på ebay och dom har vart fall funkat lika bra som originalbatteriet jag fick med kameran. Säljaren är ju dessutom ganska stor på ebay och om dom lurades skulle nog nån komma på dom. Även provat en gång med piratbatteri, men det funkade inte lika bra.
Totalpriset blev det jag betalade på ebay-ingen tull eller moms bidde det. Varken på greppet eller batteriet. Det blir det nästan aldrig. Hänt typ 2 ggr av 50, och då har jag bland annat köpt ett Tamron 90 och ett Tokina 11-16 från hong kong utan att det blev tull/moms. Dom få gångerna jag åkt på moms så har frakten gått via DHL och då verkar det alltid bli moms.
 
Senast ändrad:

valleyman

Aktiv medlem

wahlby

Medlem
Köpte min i onsdags på Scandinavian Photo GBG. Valde över disk i och med att jag lämnade min D90 i inbyte. Blev också en begagnad 1.7 konverter samt batterigrepp, minneskort. Scandinavian har D600 plus extra batteri för 15990 vilket bli lönsamt på kronor om man bortser från kompletts kampanj just nu.

Återkommer med omdöme men so far älskar jag den...

Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Ni som SKA köpa den, vad föredrar ni. Beställa eller köpa i affär? Jag föredrar affär när saker kostar lite mer :3
Jag handlar i butik. Det är värt 500 spänn att kunna slänga upp den defekta kameran på disken o bara säga: "FIXA FÖR HELVETE ELLER MIG EN NY!" Det går inte lika enkelt med en web-butik.
 

Musen

Aktiv medlem
Nu har jag fått min D600, har inte testat den så mycket ännu! Jag var ute efter en bra liten smidig kamera. Det som bla gör att denna kamera ligger i konsument klassen är AF punktsystemet (39 punkters autofokus) alla funktioner och knappar hur de fungerar kan jag leva med! Kameran verkar vara grym, men en sak som väldigt synd är just att af punkterna är väldigt centrerade i sökaren, om man ändå i det manuella läget där man ställer fokuspunkt själv kunde få punkterna längre ut mot bildkanten. Som sagt ännu är det enda negativa jag hittat på kameran.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nu har jag fått min D600, har inte testat den så mycket ännu! Jag var ute efter en bra liten smidig kamera. Det som bla gör att denna kamera ligger i konsument klassen är AF punktsystemet (39 punkters autofokus) alla funktioner och knappar hur de fungerar kan jag leva med! Kameran verkar vara grym, men en sak som väldigt synd är just att af punkterna är väldigt centrerade i sökaren, om man ändå i det manuella läget där man ställer fokuspunkt själv kunde få punkterna längre ut mot bildkanten. Som sagt ännu är det enda negativa jag hittat på kameran.
Jag hämtade min D600 för några timmar sen.. Har inte direkt hunnit fota nåt vettigt och nu sitter batteriet på laddning.. Men snart så.. Mmm.. storleken är verkligen perfekt med mitt 35mm/f2.0 AF-D. Mycket trevligt :)
 

perperub

Aktiv medlem
Jag hämtade min D600 för några timmar sen.. Har inte direkt hunnit fota nåt vettigt och nu sitter batteriet på laddning.. Men snart så.. Mmm.. storleken är verkligen perfekt med mitt 35mm/f2.0 AF-D. Mycket trevligt :)
Grattis till din nya kamera! :)

Verkar den ren och fin? (ja jag vet, detta tjat om damm och olja, förlåt!)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Grattis till din nya kamera! :)

Verkar den ren och fin? (ja jag vet, detta tjat om damm och olja, förlåt!)
Nej, den var absolut inte ren, testade direkt med en bild på blå himmel på bl. 22 och det var minst 5-6 prickar synliga. Men ger jag blanka faan i :) Jag brukar inte fota blå himlar till vardags :) Jag frågade i butiken och jag hade rätt att lämna in den i 3 år framåt och få sensorn rengjord från oljefläckar. Så jag leker av mig med kameran först i nåt år o sen får den åka på grov-rengöring i några veckor hos Nikon. :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Två första från idag. Skjuna i Raw och redigerade i Capture NX2. Det dynamiska omfånget är mycket fint och de här filerna spricker inte sönder i skuggorna så fort man lyfter dom till skillnad från när jag försökte lyfta skuggorna med min Nikon D3. Det gick bara inte. Filerna sprack. Med D600 fungerar äntligen Capture NX2 som ett riktigt bildbehandlingsprogram.

De två första bilderna i min photo stream:
http://www.flickr.com/photos/hogbergphotography/
 

Musen

Aktiv medlem
Två första från idag. Skjuna i Raw och redigerade i Capture NX2. Det dynamiska omfånget är mycket fint och de här filerna spricker inte sönder i skuggorna så fort man lyfter dom till skillnad från när jag försökte lyfta skuggorna med min Nikon D3. Det gick bara inte. Filerna sprack. Med D600 fungerar äntligen Capture NX2 som ett riktigt bildbehandlingsprogram.

De två första bilderna i min photo stream:
http://www.flickr.com/photos/hogbergphotography/
Det dynamiska omfånget blev jag impad av! Grymt! bra bilder på högt iso dessutom, dock så skulle jag sätta max gränsen vid iso 12800
 

Tell

Aktiv medlem
Två första från idag. Skjuna i Raw och redigerade i Capture NX2. Det dynamiska omfånget är mycket fint och de här filerna spricker inte sönder i skuggorna så fort man lyfter dom till skillnad från när jag försökte lyfta skuggorna med min Nikon D3. Det gick bara inte. Filerna sprack. Med D600 fungerar äntligen Capture NX2 som ett riktigt bildbehandlingsprogram.

De två första bilderna i min photo stream:
http://www.flickr.com/photos/hogbergphotography/
Nu ska det här inte bli nån D3 vs D600 tråd direkt, men dom där bilderna skulle ju utan problem gå att ta med D3an. Jag brukar iaf misshandla skggorna i min D700 ganska rejält utan större problem. Men såklart, jag skulle nog må väldigt bra av en D600 eller D800 sensor...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nu ska det här inte bli nån D3 vs D600 tråd direkt, men dom där bilderna skulle ju utan problem gå att ta med D3an. Jag brukar iaf misshandla skggorna i min D700 ganska rejält utan större problem. Men såklart, jag skulle nog må väldigt bra av en D600 eller D800 sensor...
Kanske var dumt skrivet av mig, de där 2 bilderna har jag inte lyft skuggorna påspeciellt mycket. Men andra bilder. Jag inbillar mig dock att övergångarna i högdagrarna är tydligt mjukare än D3:an. Speciellt där det närmar sig utfrätt..

Kanske ska tillägga att efter en dags användande så finns det absolut ingenting som jag stör mig på, inte ens iso-knappen. Den går alldeles utmärkt att hitta med ögat mot sökaren och trångt är detinte heller, jo kanske om man har en tumme stor som min stortå :) Just det, hade glömt, alla manliga fotografer på fotosidan har ju "rejäla labbar" ;) Upplägget på D600 känns väldigt naturligt och upplever den som en kombination av det bästa från konsumentsidan och det bästa från proffssegmentet. Jag har inte en enda gång kommit åt knappar av misstag eller liknande som jag hört mycket om.. Det verkar som D600 är gjord för personer med normalstora händer helt enkelt. Jag är supernöjd, men det kan såklart ändras inom några veckor, dock så kan jag i nuläget inte se hur :)
 
Senast ändrad:
ANNONS