Annons

Fel på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoombie

Medlem
Hej !

Efter att ha tagit en väldigt massa bilder så fick jag ett meddelande i kameran... "Fel på minneskortet" eller något sådant stod det... Så jäkla surt! Jag kan inte få fram bilderna som jag tagit. Jag har sökt runt lite på nätet efter tips och hittat några förslag om program som kanske kan fixa det. Men jag har ingen lust att testa mig fram med program som jag inte har en aning om. Finns det något program som kan rekommenderas? Eller allra helst - finns det någon riktig fotohandlare i Stockholmsområdet som är bra på sådana här problem?
 

VisualD

Aktiv medlem
SD-kort?
Kolla om alla plastribborna mellan kontakterna sitter rakt. Om någon pekar snett så blockerar den kontakten så plocka bort den.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Läser du kortet i kameran eller i en minneskortläsare? Det händer då och då att jag får det meddelandet i kameran men det går utmärkt att läsa bilderna i datorn sen. Men jag gissar tyvärr att du redan testat det..
 

Zoombie

Medlem
http://kameratrollet.se/2013/05/19/aterskapa-forlorade-bilder/
Och om du skulle misslyckas och komma på tanken att formatera, snabbformatera och försök en sista gång med programmet.
Jag kollade länken. Där stod det "Canons kameror som har SD-kort har något som heter lågnivåformatering. Efter en sådan hittar man inga bilder"
Såklart att jag har tagit bilderna i en Canon på ett SD-kort! Om jag fattar det rätt så funkar alltså inte det programmet i mitt fall. Eller har jag fattat fel?
 

Zoombie

Medlem
Läser du kortet i kameran eller i en minneskortläsare? Det händer då och då att jag får det meddelandet i kameran men det går utmärkt att läsa bilderna i datorn sen. Men jag gissar tyvärr att du redan testat det..
Jag har testat kortet i (förutom Canonkameran som jag använde det i) en kamera från Fujifilm + ytterliggare en Canonkamera samt kortläsare. Men inga bilder...
 
ANNONS