Annons

Passepartou + ram.. hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

zlice

Aktiv medlem
Jag har fixat en bild 50x75 som jag vill ha ram och passepartou till. Så jag var och kollade runt lite i butiker.

Några hundralappar för en ram känns ju acceptabelt men nästan 500 kr för en passepartou tycker jag var lite att ta i. Då tror jag att jag klarar det bättre och billigare själv. Framförallt billigare.

Jag har aldrig gjort något liknande tidigare så jag behöver massa hjälp tror jag.

1. Vilken storlek på ram är lämplig för min bild?
jag testade 70x100 och tycker det var coolt men vad har ni använt på 50x75 (självklart är det ju eget tycke som gäller men har ni bilder av denna typ så vill jag veta vad ni tycker passar)?

2. Var köper jag passepartouskärare och själva kartongen (Sthlm)? (priser på dessa är också intressant)

3. Vilken färg skulle ni välja till passepartoun på min bild och varför?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=453307
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Ska du skära räta kanter på passepartou så räcker det med en vass mattkniv, stållinjal, syrafri kartong i rätt färg och en bit plastmatta som underlag.

Sedan finns det speciella skärare för 45 graders snitt.

Jag hade valt vitt.
 

inge

Aktiv medlem
Det enklaste är att köpa ikeas ribbaram där finns redan färdig passepartou i den ramen, om storleken finns vet jag inte.
 

zlice

Aktiv medlem
Det var på gallerix jag har kollat. De vill ha nästan 500 kr för en färdigskuren passepartou på en ram 70x100.
Är det priset rimligt?

Ska kika en extra gång på ikea.. men har dom verkligen så stora passepartou.

Var hittar jag denna mystiska syrafria kartong? 8)
 

cath

Medlem
Pris har jag inte bra koll på. Jag har fått passepartou fixat till tre små bilder som skulle sitta i 30x40 ramar. Det kostade ca 250 kr hos en rammakare på Söder.

Vit eller svart... hmmm... beror på ram och färg på vägg.
 

Daniel Söderholm

Aktiv medlem
RAMVERKSTAD....

hej
har själv sålt ett antal bilder i formatet 70 x 100, har då lämnat in bilden för inramning, hämtat färdigt och klart inramat i trä ram, syrafri baksida och glas av bra kvalitet 500:- det priset har jag fått på 2 olika ställen här i norrköping då är ju inte passpartouten med men jag har för mig att han sa att det blev ca 2-300 kr mer med , men då är ju allt klart och proffsigt utfört....
/ Daniel
 

zlice

Aktiv medlem
underbart med er feedback.. jag har bestämt mig för en vit pass nu i alla fall.

Jag ska försöka hinna besöka någon rammakare.. det det kan inte vara så svårt att hitta på eniro eller liknande.

Svänga in på pappershandeln också.. det är bara en 'pass'-skärare nu då. var var var? 8)
 

Millacamilla

Aktiv medlem
Ring runt till olika ramverkstäder och kolla pris för passepartoutskärning. Det lönar sig, för de har jätteolika priser. Gallerix är jättedyra!

På ett ställe här i Göteborg kan jag få en 30x40 passepartout (utan baksida) samma dag som jag beställer den (om jag ringer tidigt på morgonen) för 60:-. Det borde rimligtvis finnas såna ställen i STHLM också...

IKEAS ramar är OK, men jag tycker oftast att passepartouten är lite för liten... men smaken är som baken.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Här i Gbg har vi Hornbach byggvaruhus, även kallat vuxendagis. Dom har en ramavdelning som skär till passepatouter medan du väntar. Om jag inte missminner mig så kostar en svart passepartout med vit kärna 80 x 100 cm (helt ark) c:a 150:-
Har inte hittat någon billigare i Gbg.
 

redrosie

Aktiv medlem
Det är faktiskt inte så svårt att skära en passepartout själv. Jag använder en vinkelskärare, stållinjal, några små klämmor (som hjälper mig att hålla linjalen på plats) och som underlag en gipsskiva. Det är viktigt att inte skära på samma ställe för kniven letar sig gärna in på gamla spår.
 
ANNONS