Annons

Ska köpa en systemkamera för under 6000

Produkter
(logga in för att koppla)

susannis

Ny medlem
Hej
jag funderar på att köpa en systemkamera det är min första systemkamera jag är inne på en nikon d 50 eller vilken rekomenderar ni för en nybörjare . Hoppas att kunna ta den på avbetalning vad anser ni om sånt

mvh susnne
 

Phunkey

Aktiv medlem
Hej och kul att du vill börja fota med en digital systemkamera.

Det dök upp två alternativ när du nämde kamera kring 6000kr.

Hos Cyberphoto har de kampanjpris på D70s med kitgluggen som jag tycker är mycket bra pris. För 6995kr blir det en fin julklapp till sig själv. Kameran i sig är lätt hanterlig då det finns färdiginställda som automatinställningar typ porträtter, landskap, makro etc.

Dessutom finns det utrymme om man känner för att advancera sig genom att sätta sig in i det tekniska vad gäller att utforska kring bländare och slutartid.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D70S1870

Om du vill ha en liten kamera som är lätt att handskas med tycker jag den nya D40 som snart dyker upp i butiken ett bra alternativ. Inte lika avancerad men ett bra steg att komma in i och lära hur en systemkamera fungerar.

Mer tekniska skillnader kan man se på länken:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D401855silver

Vad gäller D50 så försöker affärer bli av med den för att få utrymme för D40. Kanske hittar du något schysst erbjudande i din kameraaffär? D50 är en mellanting utav D70s och D40.

Lycka till med kameraköpet och hoppas att jag inte förvirra dig in i kameradjungeln.

PS. Blir det några tusenlappar över efter julklappshandel så tycker jag att en D80 är värd att jämföras med ovanstående alternativen!
 

Taka

Aktiv medlem
Alla kameror nämnda är riktigt bra kameror!

D40 leverar bätter bildkvalité än många andra i prisklassen och D50 är ju en erkänt bra kamera för priset!

D70s är också en helt makalös kamera, särskilt med tanke på 18-70 objektivet man får med, som är helt grymt.

Oavsett vad du väljer blir du nog med än nöjd! (För alla är ju så bra!)

Lycka till!
 

susannis

Ny medlem
så de är bra för nyböjare

Kan ju säga att jag är nästan nyböjare

är inne på att köpa en Nikon d 50 är det någon som har en sån till salu.

Vad tycker ni att man tar sånt på avbetalning. om man så gärna vill ha en kamera nu?

Funkar denna nikon d50 att ta bra kort i en kyrka tex eller i en gympa sal eller i en byggdegård ?
har en nikon coolpix 4600
nu är ganska nöjd med den men den är svår att ta kort i en kyrka eller där det är sämre belsyning och ute om det är tidigt på morgonen då blir det inga bra bilder

mvh susanne
 

Taka

Aktiv medlem
D50 har riktigt bra egenskaper för lågt brus vid höga ISO jämfört med andra kameror. Däremot är sådana situationer väldigt svåra, med dåligt ljus.

Det absolut bästa vore ju att ha en extern blixt, men det kan ju knappast ha i en kyrka, då stör man ju.

Mitt tips är att köp dig en D50 om du vill ha en (Jag har en, och den är skitbra) och köp ett stativ till, då kan du köra något längre slutartider och vinna lite på det istället för att höja ISO allt för mycket.

Tror att Expert köpte upp en massa D50 för att kunna sälja ut, så kolla upp det!
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Tycker du ska titta lite på D1x begagnad.
Väldigt mycket kamera för lite pengar.
Den kameran kan du växa med, du kan använda alla nikonobjektiv från 70-talet(Ai) och framåt.
Nybörjare är du bara vid första klicket.

Calle
 

lumor_

Aktiv medlem
Min första digitala systemkamera är också en Nikon D50 och jag är mycket nöjd den.
Det finns nog inga systemkameror som är olämpliga för nybörjare (i alla fall inte i det prissegment som vi rör oss i här). Systemkameror är lämpliga för nybörjare som är sugna på att lägga ner tid och energi på att sätta sig in mer i foto och kameror. Om man inte känner ett sådant sug får man antagligen ut mer av en digital kompaktkamera.

Jag kan verkligen rekomendera att lära sig mer om foto! Det är väldigt roligt att experimentera, lära sig och sedan använda sina nya kunskaper, både vad gäller själva tekniken och bildmässigt, tycker jag.

Sådana där automatiska program som nämndes tidigare tycker jag är lite av en återvändsgränd för nybörjare som vill lära sig. En stor del av grejen med systemkameror är ju just att man vill kunna påverka inställningarna medvetet och förstå sig på vad man gör. Automatiken lär en ingenting. Experimenterande med manuella och halvautomatiska inställningar är kul och lärorikt.

Du frågade om kameran kan ta bra bilder i mörka miljöer. På alla systemkameror kan man höja ISO-talet, d v s man gör kameran mer ljuskänslig. Det som skiljer mellan olika kamerahus är hur mycket brus det blir när man gör så. På den fronten tror jag att Canons systemkameror ligger bra till (skiljer inte så jättemycket mellan olika modeller av systemkameror). En annan sak som kan göra kameran mer ljuskänslig är ljusstark optik. Dessvärre är sådana objektiv ganska dyra.
Ett stativ är ju ett bra förslag. Det funkar ju de gånger du ska plåta sådant som inte rör sig så mycket eller när du tycker att rörelseoskärpa är ok (eller när du vill ha rörelseoskärpa). Stativ är bra att ha oavsett kameraval.
Lycka till!
 

Taka

Aktiv medlem
Personligen skulle jag aldrig köpa en systemare begagnat. Man kan liksom inte riktigt veta diverse dolda fel osv. Om man blir blåst så har man förlorat en jävla massa pengar (Kanske dör slutaren fort, det blir en dyr kostnad att byta), om man däremot köper nytt hos handlaren så går det ju på garantin. Jag tycker att det är värt det att köpa en ny kamera.
 

Zoso

Aktiv medlem
Trots att jag är Nikon ägare rekomenderar jag dig att titta närmare på Pentax K100D, den kameran tycker jag ger mest för pengarna i den prisklassen, den har bildstabilisering inbyggt i huset tex, det har ingen av konkurenterna.

/kent.
 

Albwah

Aktiv medlem
Jag har en K100 själv och jag är supernöjd! Mycket välbyggd och bra kamera. Vill du ha en kamera för att kunna fota i mörkare miljöer så är K100 rätt för dig. Bildstabiliseringen är suverän. Inomhus så får du rätt långa slutartider och det kan vara ganska svårt att handhålla. Med bildstabiliseringen så är detta inte sett problem längre. Jag har inga svårigheter att handhålla 1/8 och få skarpa bilder utan skakningsoskäpa.

Såg att dom säljer K100D för 5999:- på PC-City
 
ANNONS