Annons

A900 och utbytbara fokuseringsskivor.

Produkter
(logga in för att koppla)

per.smedberg

Aktiv medlem
Sony säger så här på hemsidan:
"Utbytbara fokuseringsskivor av hög kvalitet (tillval) av L-typ (rutmönster) och av M-typ (super spherical acute matte)"

Och i broschyren står det:
"According to your preference or shooting needs, the standard G type spherical acute matte focusing screen supplied with the A900 can be supplemented with an optional L type spherical actute matte screen or M type super spherical acute matte screen. The L type screen features grid lines for easier framing, while the M type screen is an ideal complement for bright lenses with an aperture of F2.8 och greater, featuring a high-dispersion screen for easier manual focusing."

Klart intressant men vad innebär fokusskivan för manuell fokusering?
Det verkar inte vara en sån där klassisk rund "split-screen", eller är det en sån?

Någon som vet/läst något mer om detta?
 

tannler

Aktiv medlem
Split screen var ett hjälpmedel på analogtiden, men med AF-kameror verkar det inte vara lika lätt att få till det. Visst finns det, ex.vis fr. Haoda, split screen att köpa, men i många lameror är de bökiga att byta, eller så säljs de bara inkl. montering.

Enkelt utbyte hemma på kammaren ( a900 ) är att föredra, och kommer Haoda med en lösning, är det ett intressant val.
 

per.smedberg

Aktiv medlem
M är en speciell skiva för att lättare se när objektet är i fokus, en s k högdispersionsskiva. Se:
http://www.sony.net/Products/dslr/a900/features02.html
Jo, jag förstod också att det är någon magisk "högdispersionskiva" men jag förstår ändå inte vad det innebär?
Den gör alltså att det är enklare att ställa skärpan manuellt, men hur då? Gör den att det som inte är i fokus blir ännu suddigare då eller?

De gamla "split-screen" skivorna är ju enkla att förstå, när halvorna möts då är det perfekt skärpa.
 

per.smedberg

Aktiv medlem
Split screen var ett hjälpmedel på analogtiden, men med AF-kameror verkar det inte vara lika lätt att få till det. Visst finns det, ex.vis fr. Haoda, split screen att köpa, men i många lameror är de bökiga att byta, eller så säljs de bara inkl. montering.

Enkelt utbyte hemma på kammaren ( a900 ) är att föredra, och kommer Haoda med en lösning, är det ett intressant val.
Men jag har en A700 idag och det är ju busenkelt att plocka ut mattskivan, man behöver inte ens verktyg. Det är bara "ploppa" ut den med fingret.
Jag har bara sett tre lösningar på manuellt ställa fokus.
* Bara rakt av ställa och trycka när man tror att det är rätt. Det blir fel ganska ofta och jag brukar ta ett gäng bilder på raken och finjustera samtidigt och då hoppas att någon av dem blir "spot-on".
* Ha en elektronisk feedback som det finns i t.ex. Nikons kameror.
De indikerar när man ställt skärpan rätt precis som den indikerar med autofokus.
* Eller då sätta i en sån där "splitt-screen".

Men nu kom A900 med extra mattskiva som ska vara anpassad för manuell fokus. Men jag förstår inte hur den fungerar?
Vad är det man ser i sökaren som gör att det blir enklare att se om det är rätt fokus?
 

kurrep

Medlem
Varning

Hej du säger att det de busenkelt att plocka ut mattskivan på A700, man behöver inte ens verktyg. Det är bara "ploppa" ut den med fingret,,,

Ja visst det är helt rätt men jag vill Varna alla som tänker göra det, för att det är inte alls lika busenkelt att sätta tillbaka den,, för det är två skivor och en plåtram mellan skivan med focuserings lcd (de små röda fälten i sökaren)och mattskivan. Inte så svårt att få ihop det om man vet hur det skall sitta,,, men jäkligt svårt för att inte säga omöjligt att inte få damm i mellan dom båda skivorna och i spegelhuset, man måste ha en dammfri miljö och det har man garanterat inte hemma.

Jag vet!!
 
Senast ändrad:
ANNONS