Annons

Hur förbättra bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven_Sven

Aktiv medlem
Hej,
Jag har fotograferat ett bröllop i helgen. Bilderna blev rimligt bra men saknar kanske den där skimrande tonen man kan se i bröllopsbilder. Jag är jättetacksam för tips om förbättringar som kan göras i efterhand Elements eller CS3?

Många hälsningar Niklas
 

Bilagor

PelleAbelson

Aktiv medlem
Hej,
Jag har fotograferat ett bröllop i helgen. Bilderna blev rimligt bra men saknar kanske den där skimrande tonen man kan se i bröllopsbilder. Jag är jättetacksam för tips om förbättringar som kan göras i efterhand Elements eller CS3?

Många hälsningar Niklas
Lägg till vinjettering, ljusa upp lite, ändra saturation och kontrast efter behag.. inte ändrat mycke på bilden, du kanske tänker en annan stil
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Hej,
Jag har fotograferat ett bröllop i helgen. Bilderna blev rimligt bra men saknar kanske den där skimrande tonen man kan se i bröllopsbilder. Jag är jättetacksam för tips om förbättringar som kan göras i efterhand Elements eller CS3?

Många hälsningar Niklas
Ett snabbt och enkelt sätt att få lite skimmer i högdagrar:

• Gör en kopia på lagret
• Lägg Gaussisk oskärpa på det nya lagret (eller lens blur) i lagom mängd
• Anpassa opaciteten på det nya lagret, ca 30-50%

Då får du en softad effekt men har ändå skärpan kvar från bottenlagret. Det finns betydligt mer raffinerade metoder för detta, men den här är snabb och enkel att göra.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Tack för tipsen

Jag har testat era tips och har förbättrat bilderna väsentligt, Stort tack! Men hur gör man vinjettering, just denna funktion hittar jag inte?
Hälsningar Niklas
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Jag har testat era tips och har förbättrat bilderna väsentligt, Stort tack! Men hur gör man vinjettering, just denna funktion hittar jag inte?
Hälsningar Niklas

I CS3, under "filter" så leta upp "lens correction" (finns i en av flikarna) och det kommer en del reglage på höger sida, där finns vinjettering. Dra den åt vänster tror jag det är.. testa dig fram.
 

gorse

Aktiv medlem
Ett annat förslag till vinjettering: Markera en grov cirkel med lassot runt paret, invertera markeringen. (Eller gör en rektangulär markering om du hellre vill det). Det skall vara ytan utanför männsikorna som skall vara markerade.

Skapa ett nytt lager med tex CTRL-J. Då skall det nya lagret bestå av endast ytterkanten och paret kom inte med alls. Sätt blandningsmode till multiplicera. Då skall ytterdelen av bilden bli mörkare. Med det nyaste lagret markerat, gå till filter, blurr, gausisk oskärpa och gör blurr på lagret, med ganska högt värde. Blurret kommer inte oskärpa bilden utan endast kanten på markeringen.

Justera vinjetteringen med transparans på lagret. Blev det för lite, kopiera vinjettlagret en gång till.

Går att variera med med olika blandingslägen, saturation, skärpa, vad man vill. Fast frågan är om det blev bättre än de redan förslagna bilderna? Jag tror itne det.

Sen kanske bilden skulle kunna ges bra stuns genom att kopiera bilden till nytt lager, göra ett blandningsläge och minska transparansen. Tex, nytt lager, soft light blandning, minska lagrets transparans till säg 50%. Man får prova sig fram.

Eller, nytt lager, överskärp bilden med tex styrka 50%, radie 50 pixlar eller vad det nu är? (mitten på skalan ungefär) och inget tröskelvärde.Tryck ok, och gör en lagermask och sudda bort auror du inte gillar men behåll större lokal konstrast.

Kombinera med blandingslägen.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Sven_Sven

Aktiv medlem
Tack för tipsen, så här blev det!

Hej,
Tack för tipsen. Jag följde diverse råd och så här blev resultatet. Jag valde vit vinjettering - det är ju ändå ett bröllop!
Varma hälsningar Niklas
 

Bilagor

pallep

Aktiv medlem
Tänkte nästan påpeka att den där suddiga ursprungsbilden kan man ju inte göra så mycket med. Men såg nu på slutet att du tjuvhöll på en fin kopia för dig själv. :)
Fint resultat!
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Hej,
Jo visst är det en pixeltätare bild. Hade inte sparat filen som den publicerades första gången och valde väl en högre upplösning andra gången! Dock inte meningen att luras.
Hälsningar Niklas
 

dude

Aktiv medlem
Hej,

Jag tycker en riktigt bra vinjett leder utan att synas, gör den i ett nytt lager, kör på hårt med gaussian blur och sånk opaciteten, tills du inte ser den utan att slå av och på den.

en kurva med en svart lagermask dra upp mitten partiet och måla in aningen mer ljus i asiktet och ögonen, låg opacitet på penseln och gaussian blur på masken igen för att inte ge några synliga övergångar.

Gör et nytt lager av allt igen shift+ctrl+alt+E och byt blandläge till softlight dra ner opaciteten till under 20% för att bara få en svag kontrasthöjning och en liten ökad känsla av färgmättnad.

Toppa med ett nytt lager samma kortkomando som tidigare, kör på med highpass skärpning tills detaljerna börjar komma igenom det grå, ögon näsa osv, tryck ctrl+u och ta bort all färg i det grå lagret byt till blandläge overlay eller softlight för mindre effekt backa opaciteten om effekten blir för stor.

Det går knappt att se effekten på en så här liten bild men prova själv så får du se.
 

Bilagor

realeye

Aktiv medlem
Om man är stadig på handen så kan man ta en lite större pensel och måla vitt i hörnen. Se exempel på min bild.
 

Bilagor

ANNONS