Annons

Vilken kamera efter D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Belli M

Ny medlem
Hej!

Jag har fotat ett bra tag nu med min D40 och känner för att byta upp mig. Jag fotar oftast med 50mm 1.8 men jag skulle gärna vilja använda min zoom i dåligt ljus. Kameran får inte vara större/tyngre än D40n.
Jag vill ha högre ISO-tal och lättare snabbknappar helst för inställningar av slutartid, bländare och ISO. Filmning är ett plus!

/Belinda
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det låter som att D3100 eller D5100 skulle vara något för dig om du absolut inte vill gå upp i storlek på kameran. D5100 är nog en gnutta större men har vridbar skärm och är lite mer avancerad, jag skulle rekommendera den om du vill ha en kamera med lite fler möjligheter.

Men du får väl inte autofokus med 50/1,8 och en D40?

Kan du leva med att gå upp i storlek finns det bara en sak att säga, och det är D90 eller D7000 om du har råd med dem. De ger dig helt andra möjligheter vad gäller snabbknappar och ISO-tal, dessutom får du autofokus med mycket fler fina objektiv eftersom de har inbyggd motor för det.
 

sumpan

Aktiv medlem
Knappar och reglage är desamma på D3100/5100 som på D40 (förutom filmning och live view) om jag inte missat något...däremot lär ju sensorn främst i 5100 vara bättre.

Så högre ISO-tal får du men för fler snabbknappar är det nog D90 eller D7000 som gäller, men då är de också större.

Jag går i lite samma tankar och min reflektion är att om det ska vara idé att uppgradera så är det för handhavandet snarare än sensorn. Men förmodligen skulle objektiv ge mig den största bildförbättringen.
 
ANNONS