Annons

Windows 8 vs andra operativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Jag tycker inte det är rätt att säga att RT är en variant av Windows 8 för ARM. Det är ett helt annat operativsystem för ARM med de begränsningar som finns i den plattformen, fast det har samma gränssnitt och utseende som Windows 8. Operativsystemet är dock så mycket mer än skalet, fast eftersom de allra flesta bara verkar se den aspekten så kanske det är enklare att bara kapitulera och kalla det för detta...


/Mats
Skillnaden är givetvis större än mellan Windows 8 32-bit och Windows 8 64-bit, men även 32 och 64-bit-varianterna är helt olika operativsystem. Det verkar dessutom som om MS har portat .NET till RT eftersom Office snurrar där, så MS har nog förmodligen bara strypt viss funktionalitet på RT-plattformen eftersom ARM-processorn skulle storkna annars och ge en långsam upplevelse. ARM-processorn är ju trots allt väldigt mycket svagare jämfört med till och med en Atom-processor.

Skall bli intressant att se hur Windows 8-Pads med Clover Trail (ny Atom) som skall ge nästan lika bra batteritid som en ARM kommer att prestera.

Följande är visst på väg.

Asus VivoTab
Asus VivoTab Smart
HP Envy x2
HP ElitePad 900
Dell Latitude 10
Lenovo Thinkpad Tablet 2
Lenovo IdeaTab Lynx
Samsung Series 5 Slate (Samsung ATIV Smart PC)
Acer Iconia W510

/Karl

Källor
http://en.wikipedia.org/wiki/Atom_(system_on_chip)
http://www.sweclockers.com/nyhet/15938-intel-tar-upp-kampen-mot-arm-med-atom-clover-trail-for-surfplattor-och-hybriddatorer
 

afe

Aktiv medlem
Det där kommer nog att snurra på ganska bra tror jag :)

Windows 8 kräver lite tillvänjning (tiden för det varierar friskt). En del av mina kollegor som jag tvingade på uppgradering gnölade lite i början, men nu när de kört det ett tag har jag inte hört ett knyst :)
 

alfin

Aktiv medlem
Det där kommer nog att snurra på ganska bra tror jag :)

Windows 8 kräver lite tillvänjning (tiden för det varierar friskt). En del av mina kollegor som jag tvingade på uppgradering gnölade lite i början, men nu när de kört det ett tag har jag inte hört ett knyst :)
Det är inte tillvänjning som krävs utan en radikal uppdatering som tillåter att man kopplar ur fyrkantsläget som är helt onödigt för alla som inte har pekskärm.
 

afe

Aktiv medlem
Det är inte tillvänjning som krävs utan en radikal uppdatering som tillåter att man kopplar ur fyrkantsläget som är helt onödigt för alla som inte har pekskärm.
Ja, en del tycker det - jag har dock lyckats komma överens med operativsystemet utan dylika radikala uppdateringar, så det är nog en smaksak.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är inte tillvänjning som krävs utan en radikal uppdatering som tillåter att man kopplar ur fyrkantsläget som är helt onödigt för alla som inte har pekskärm.
Alla jag känner som börjat köra Win8 tycker om fyrkanterna efter en vecka. Fördelen även för tangentbord/mus-användarna är ju att fyrkanterna är interaktiva och är suveräna på att ge en bra översikt.

En annan fördel som jag tycker om är att startmenyn och taskbaren finns på alla skärmarna. Så jobbar man på en skärm tar man upp startmenyn på en annan.

/Karl
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Alla jag känner som börjat köra Win8 tycker om fyrkanterna efter en vecka. Fördelen även för tangentbord/mus-användarna är ju att fyrkanterna är interaktiva och är suveräna på att ge en bra översikt.

/Karl
Hur funkar Metro på en flerskärms-setup? Kör med tre skärmar, jag.
 

alfin

Aktiv medlem
Alla jag känner som börjat köra Win8 tycker om fyrkanterna efter en vecka. Fördelen även för tangentbord/mus-användarna är ju att fyrkanterna är interaktiva och är suveräna på att ge en bra översikt.

En annan fördel som jag tycker om är att startmenyn och taskbaren finns på alla skärmarna. Så jobbar man på en skärm tar man upp startmenyn på en annan.

/Karl
Det är väl möjligt att någon kanske tycker om det, att det ser häftigt ut eller nåt, men jag förstår inte vilken funktion fyrkantsläget fyller utan pekskärm. Startar man programmen därifrån är det andra versioner än desktopversionerna, alltså varianter avsedda för pekskärmar. Så, vilket mervärde menar du att fyrkanterna adderar? Hur du kan tycka att det ger bättre översikt förstår jag ännu mindre, bara bilden med alla apparna kan ju göra vem som helst förvirrad och försöker man söka måste man välja vad man ska söka efter först.

De enda fördelarna med W8 för icke-pekskärmsdatorer jmft W7 är att det är snabbare och nyare OS. Men varför man i ett modernare OS inte ger användaren möjlighet att hoppa över pekskärmsläget och komma direkt till desktopen efter start överstiger dessvärre mitt förstånd. Man kan bara hoppas att det blir möjligt i en framtida uppdatering. Annars får man väl hoppa över W8 på samma sätt som många hoppade över Vista.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är väl möjligt att någon kanske tycker om det, att det ser häftigt ut eller nåt, men jag förstår inte vilken funktion fyrkantsläget fyller utan pekskärm. Startar man programmen därifrån är det andra versioner än desktopversionerna, alltså varianter avsedda för pekskärmar. Så, vilket mervärde menar du att fyrkanterna adderar? Hur du kan tycka att det ger bättre översikt förstår jag ännu mindre, bara bilden med alla apparna kan ju göra vem som helst förvirrad och försöker man söka måste man välja vad man ska söka efter först.

De enda fördelarna med W8 för icke-pekskärmsdatorer jmft W7 är att det är snabbare och nyare OS. Men varför man i ett modernare OS inte ger användaren möjlighet att hoppa över pekskärmsläget och komma direkt till desktopen efter start överstiger dessvärre mitt förstånd. Man kan bara hoppas att det blir möjligt i en framtida uppdatering. Annars får man väl hoppa över W8 på samma sätt som många hoppade över Vista.
Du yrar, var för du det ifrån att man inte kan starta desktopversioner från startmenyn, du kan starta både vanliga och desktopversioner därifrån. Helt uppenbart snackar du skit om något du helt saknar kunskap om.

/Karl
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du yrar, var för du det ifrån att man inte kan starta desktopversioner från startmenyn, du kan starta både vanliga och desktopversioner därifrån. Helt uppenbart snackar du skit om något du helt saknar kunskap om.

/Karl
Nej han ställer frågor men fick inga svar.
Själv förstår jag inte ens frågorna.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Du yrar, var för du det ifrån att man inte kan starta desktopversioner från startmenyn, du kan starta både vanliga och desktopversioner därifrån. Helt uppenbart snackar du skit om något du helt saknar kunskap om.

/Karl
Du får gärna hålla språket på en trevligare nivå, även om du råkade ha rätt i det här fallet.
 

alfin

Aktiv medlem
Du yrar, var för du det ifrån att man inte kan starta desktopversioner från startmenyn, du kan starta både vanliga och desktopversioner därifrån. Helt uppenbart snackar du skit om något du helt saknar kunskap om.

/Karl
Är det pekskärmsläget du kallar startmenyn?

Du kanske kan svara på i så fall vilket mervärde det tillför jämfört med en ordinär startmeny i desktopläget?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Är det pekskärmsläget du kallar startmenyn?

Du kanske kan svara på i så fall vilket mervärde det tillför jämfört med en ordinär startmeny i desktopläget?
Tror det är det han menar. Men om man vänder på det, vad är det för nackdel jämfört med startmenyn? Men en knapptryckning, windows-tangenten, kommer du åt dina program du valt att lägga där. Den enda som är lite sämre i win8, och det är inget större problem, är att det är lite krångligare att stänga ner datorn.
 

alfin

Aktiv medlem
Tror det är det han menar. Men om man vänder på det, vad är det för nackdel jämfört med startmenyn? Men en knapptryckning, windows-tangenten, kommer du åt dina program du valt att lägga där. Den enda som är lite sämre i win8, och det är inget större problem, är att det är lite krångligare att stänga ner datorn.
Min poäng är att jag inte begriper varför man inte kan få välja. Har man en pekskärmsdator kör man fyrkantsläget. Har man en vanlig PC startar man från desktopen på vanligt sätt och om man som vissa får rysningar av lycka genom att krångla till det, så låter man det vara som det är.
 

Falumas

Aktiv medlem
Är det pekskärmsläget du kallar startmenyn?

Du kanske kan svara på i så fall vilket mervärde det tillför jämfört med en ordinär startmeny i desktopläget?
Startmenyn är fyrkanterna. Därifrån kan man starta appar (som du kallar pekskärmsläget) och vanligaprogram.
Fördelen med fyrkanterna är att dom är interaktiva, dom är inte bara ett länk till ett program utan dom kan visa information också. Fyrkanten till mejlprogrammet visar antal olästa mejl och scrollar text från vem och ämnen på olästa mejl. När jag klickar fram startmenyn ser jag direkt hur mycket olästa mejl jag har hur mycket olästa facebookhändelser, senaste headlines från dom nyhetstjänster jag följer, vädret osv.

/Karl

uppenbarligen var det för svårt att vara trevlig, så jag har städat lite. /Mod
 

Falumas

Aktiv medlem
Startmenyn är fyrkanterna. Därifrån kan man starta appar (som du kallar pekskärmsläget) och vanligaprogram.
Fördelen med fyrkanterna är att dom är interaktiva, dom är inte bara ett länk till ett program utan dom kan visa information också. Fyrkanten till mejlprogrammet visar antal olästa mejl och scrollar text från vem och ämnen på olästa mejl. När jag klickar fram startmenyn ser jag direkt hur mycket olästa mejl jag har hur mycket olästa facebookhändelser, senaste headlines från dom nyhetstjänster jag följer, vädret osv.

/Karl

uppenbarligen var det för svårt att vara trevlig, så jag har städat lite. /Mod
så att poängtera vad som är uppenbarligen fel i tidigare inlägg är inte tillåtet?
 

afe

Aktiv medlem
så att poängtera vad som är uppenbarligen fel i tidigare inlägg är inte tillåtet?
Visst är det tillåtet, men man kan ju hålla en trevlig ton i inläggen. I synnerhet som jag påpekade det tidigare. Ytterligare kommentarer ang. moderering tas i forumet Fotosidan.se.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Jag tackar för ert intresse och era svar, här kommer mera funderingar. Kanske fler än jag har nytta av era förslag.

Jag har visserligen jobbat i Windows i 20 år men har aldrig haft anledning att köra något program virtuellt så det verkar väl komplicerat för mej. Kan möjligen få hjälp av sonen.

Det finns ju någon slags testversion av Win 8 att ladda ner, kan jag inte bara installera den och prova om det fungerar med de eventuella drivrutiner som finns till mina apparater till Win 7?

Datorn i frågan är främst en HP workstation 8510 med en dual core 2.2 GHz och 3 Gb ram. Den är från omkring 2007. Enligt MS utvärderingsprogram ska den klara av att köra Win 7 utan vidare. Å andra sidan går den mycket bra med Xp, startar rimligt snabbt och krånglar aldrg, Har aldrig haft en så stabil och pålitlig maskin och jag har haft en del att jämföra med. Kanske det är dumt att bråka med den.

Datorn jag skriver på nu är en Asus eee PC med en processor på 900 Mhz och 1 Gb ram. Den kör Win Xp vilket går bra, om än något långsamt. Det största problemet är dock att genom alla uppdateringar har Win Xp svällt så att det finns mindre än 500 Mb kvar på C. C på den här datorn är en SSD på knappt 4 Gb. (Det finns en D: på ca 7,5 Gb också) Jag har förutom operativet bara två små program installerade, övriga program kör jag via ett usb-minne vid behov (OpenOffice, pdf-läsare mm). Jag har rensat så mycket jag törs och kör CC-cleaner regelbundet på den.

Jag har funderat på att installera om Xp på den, men skulle win 8 vara ett alternativ tro? Får det plats? Drivrutiner för skanner och skrivare är inte sä viktigt på den här, jag har den bara när jag reser för att kolla mail, surfa lite (jag är på resa nu) och ta hand om bilder från kamerorna och föra över dem på usb-minnen eller en liten hårddisk. Jag gillar datorn, eftersom den har SSD så är den rätt tålig och startar väldigt fort.
Sitter just nu på bussen och skriver på exakt en sådan dator, fast med 16 Gb SSD. På den kör jag Linux Mint. Flyter på hur bra som helst, inte alls segt.. Passar perfekt att ha i ryggsäcken till och från jobbet. På jobbet fungerar den som mediasspelare. Det finns en massa kul fotoprogram till det operativet.
 

alfin

Aktiv medlem
Startmenyn är fyrkanterna. Därifrån kan man starta appar (som du kallar pekskärmsläget) och vanligaprogram.
Fördelen med fyrkanterna är att dom är interaktiva, dom är inte bara ett länk till ett program utan dom kan visa information också. Fyrkanten till mejlprogrammet visar antal olästa mejl och scrollar text från vem och ämnen på olästa mejl. När jag klickar fram startmenyn ser jag direkt hur mycket olästa mejl jag har hur mycket olästa facebookhändelser, senaste headlines från dom nyhetstjänster jag följer, vädret osv.
Det fungerar bara med pekskärmsapparna, inte om du installerar vanliga program där, dvs det finns inget som helst mervärde att använda fyrkantsgränssnittet om man inte vill använda dessa appar. Tillför noll, nada och inget värde för riktiga applikationer som Photoshop, Lightroom, Capture One eller för den delen vanliga webbläsare och mejlprogram utöver den där outlookhistorien som ligger där från början.
 
ANNONS