Annons

Windows 8 vs andra operativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Det fungerar bara med pekskärmsapparna, inte om du installerar vanliga program där, dvs det finns inget som helst mervärde att använda fyrkantsgränssnittet om man inte vill använda dessa appar. Tillför noll, nada och inget värde för riktiga applikationer som Photoshop, Lightroom, Capture One eller för den delen vanliga webbläsare och mejlprogram utöver den där outlookhistorien som ligger där från början.
Att det inte gör det för dig trots att du inte provat har jag förstått, jag kör Windows 8 på två datorer utan pekskärm och tycker nya startmenyn är mycket bättre och noll sämre och på två dator med pekskärm och mervärdet är givetvis större där men som sagt inga nackdelar och flera fördelar även utan pekskärm.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Sitter just nu på bussen och skriver på exakt en sådan dator, fast med 16 Gb SSD. På den kör jag Linux Mint. Flyter på hur bra som helst, inte alls segt.. Passar perfekt att ha i ryggsäcken till och från jobbet. På jobbet fungerar den som mediasspelare. Det finns en massa kul fotoprogram till det operativet.
Du flyttade nog lite för mycket till denna tråden.

/Karl

PS detta är riktat till Afe inte b-krantz
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vi gled ju in på ämnet i en annan tråd. Lika bra att det får en egen arena.

Kollade in några videor/demon av W8 på YouTube. Känns väldigt kluvet måste jag säga. Verkar inte helt intuitivt.....
Gr'änssnittet på windows 8 är gjort för att fungera bra på plattor och pekskärmar. På grund av detta blir det lite schizofrent. Har du inte pekskärm är det nog ingen mening att satsa på windows 8. Rent tekniskt är det säkert inget fel på systemet, men användargränssnittet är ju en stor del av användarupplevelsen. Sedan kan man fråga sig hur bra det fungerar med pekskärm på en vanlig dator. Själv tyckte jag det var ganska irriterande att behöva släppa tangentbordet för att flytta fingrarna till pekplattan, när jag bytte från thinkpad till en MacBookPro, och jag kan tänka mig att det skulle vara ännu värre att behöva vifta runt med händerna på skärmen.

Hitills verkar det inte heller som om windows 8 har sålt speciellt bra, det talas om siffror sämre än Windows Vista, så vi kan nog vänta oss att Microsoft kommer att se till att Windows 9 blir avsevärt bättre. Måste du byta dator nu, fundera på om det inte är bättre att byta till Mac, annars stanna kvar på Windows 7 eller tidigare så länge det går.
 

Falumas

Aktiv medlem
Gr'änssnittet på windows 8 är gjort för att fungera bra på plattor och pekskärmar. På grund av detta blir det lite schizofrent. Har du inte pekskärm är det nog ingen mening att satsa på windows 8. Rent tekniskt är det säkert inget fel på systemet, men användargränssnittet är ju en stor del av användarupplevelsen. Sedan kan man fråga sig hur bra det fungerar med pekskärm på en vanlig dator. Själv tyckte jag det var ganska irriterande att behöva släppa tangentbordet för att flytta fingrarna till pekplattan, när jag bytte från thinkpad till en MacBookPro, och jag kan tänka mig att det skulle vara ännu värre att behöva vifta runt med händerna på skärmen.

Hitills verkar det inte heller som om windows 8 har sålt speciellt bra, det talas om siffror sämre än Windows Vista, så vi kan nog vänta oss att Microsoft kommer att se till att Windows 9 blir avsevärt bättre. Måste du byta dator nu, fundera på om det inte är bättre att byta till Mac, annars stanna kvar på Windows 7 eller tidigare så länge det går.
Håller inte alls med. Hur länge har du kört Windows 8?
 

Stuffert

Aktiv medlem
Nu har jag inte provat Win 8 än utan ställer detta som en ren fråga.

Vad är det som skiljer "fyrkantsgränssnittet" mot att du bara raddar upp dina ikoner på skrivbordet (win 7 t.ex.) i ungefär samma stil om du INTE har några program/appar som är interaktiva?

Jag säger inte att det är sämre på något sätt men om man nu inte har några interaktiva program/appar så borde väl ändå win 7 vara "bättre"?

Jag kanske är lite speciell men jag tillhör en av dem som vill ha det ganska minimalistiskt, dvs INTE ha en massa info om mailen om jag inte aktivt väljer att starta mailen.

Då ser jag inte varför Win 8 skulle vara bättre (om man bortser från prestenda) än win7? Så varför man inte har valet att välja bort "fyrkantsläget" är också för mig konstigt.

Eller finns det någon annan fördel med Win 8?

/Staffan
 

alfin

Aktiv medlem
Att det inte gör det för dig trots att du inte provat har jag förstått, jag kör Windows 8 på två datorer utan pekskärm och tycker nya startmenyn är mycket bättre och noll sämre och på två dator med pekskärm och mervärdet är givetvis större där men som sagt inga nackdelar och flera fördelar även utan pekskärm.

/Karl
Nu råkar vi ha en bärbar med W8 på sedan i julas, annars hade jag väl knappast haft synpunkter på hur ologiskt det fungerar.
 

Bilagor

ebermark

Avslutat medlemskap
Gr'änssnittet på windows 8 är gjort för att fungera bra på plattor och pekskärmar. På grund av detta blir det lite schizofrent. Har du inte pekskärm är det nog ingen mening att satsa på windows 8. Rent tekniskt är det säkert inget fel på systemet, men användargränssnittet är ju en stor del av användarupplevelsen. Sedan kan man fråga sig hur bra det fungerar med pekskärm på en vanlig dator. Själv tyckte jag det var ganska irriterande att behöva släppa tangentbordet för att flytta fingrarna till pekplattan, när jag bytte från thinkpad till en MacBookPro, och jag kan tänka mig att det skulle vara ännu värre att behöva vifta runt med händerna på skärmen.
Du har ju redan ett "finger" på skärmen...muspekaren. Varför skulle det inte funka? Jag har använt mouse gestures i webläsaren i åratal, funkar hur bra som helst, och det är ännu mer som att använda en touchskärm än vad w8 är,
 

Tell

Aktiv medlem
Du har ju redan ett "finger" på skärmen...muspekaren. Varför skulle det inte funka? Jag har använt mouse gestures i webläsaren i åratal, funkar hur bra som helst, och det är ännu mer som att använda en touchskärm än vad w8 är,
Det är väldigt långt man får flytta muspekaren på nya startmenyn jämfört med gamla. Onödigt långt tillomed.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är väldigt långt man får flytta muspekaren på nya startmenyn jämfört med gamla. Onödigt långt tillomed.
Med nya snurrar man till med mushjulet och scrollar så att man slipper röra muspekaren så mycket. I win7 skall man först hålla muspekaren över program och sedan hitta rätt mapp och hålla muspekaren över igen och sedan välja sitt program.
Jag är otroligt mycket snabbare med Win8-menyn.
Mina 10 vanligaste program har jag både i Win7 och Win8 pinnade till taskbaren.

/Karl
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det nya Metro gränssnittet är ju bara en egenskap som Windows 8 har, men det finns massor av riktigt bra saker under skalet som gör det betydligt bättre än föregångaren.

Den andra nackdelen är väl att det fortfarande saknas drivrutiner för viss hårdvara, men om inte det är fallet så finns det en bra lösning som gör att det är fritt fram att köra Windows 8, trots Metro.

Håller med om att Metro är ovant och jag är inte särskilt förtjust i det heller, men kommer nog bli så småningom när man blir van.

Under tiden kan man installera Stardocks Start 8.

Kostar $5 och funkar suveränt bra. Och hela Windows 8 gränssnittet finns som ett menyalternativ.
Det bästa av två världar.


/Mats
 

alfin

Aktiv medlem
Håller med om att Metro är ovant och jag är inte särskilt förtjust i det heller, men kommer nog bli så småningom när man blir van.
Det handlar ju knappast om vana. Problemet med W8 är att det inte fyller någon som helst funktion, i något avseende, för oss som hanterar vanliga, ordinära PC-maskiner utan pekskärm.

Gränssnittet adderar inget som helst mervärde för vanliga PC-användare. Sedan kan man ju tycka att det är häftigt, coolt, modernt, eller vad nu för lustiga beskrivningar fyrkantsälskarna tar till för att försöka motivera avsaknaden av en normal startmeny.

Vi som ogillar W8 hoppas på en snar uppdatering, som tillåter valfrihet och som möjliggör alternativet att välja startmeny och inte tvingas till påhittat pekskärmshandhavande.
 

Per S

Aktiv medlem
.. Problemet med W8 är att det inte fyller någon som helst funktion, i något avseende, för oss som hanterar vanliga, ordinära PC-maskiner utan pekskärm....avsaknaden av en normal startmeny. ...
Classic shell ger Windows 8 en riktig startmeny. Glöm bara inte att ladda ned den svenska språkfilen:
http://www.classicshell.net/

Men, men. Varför? Jag har Windows 7 på min standarddator och provar just Windows 8 på en reservdator (som egenföretagare måste jag gardera mig för haverier). Jag tycker - efter att ha provat Windows 8 - att det nya gränssnittet bara krånglar till det för den som inte arbetar med en surfplatta utan med en vanlig dator med tangentbord och mus samt bildskärm av den sort som duger till bildbehandling. Dessutom finns inte den suveränt bra fönsterbläddraren Flip 3D längre kvar i Windows 8.

Som det är nu känns Windows 8 bara som en tillkrånglad variant av Windows 7. Att Windows 8 skulle vara snabbare än Windows 7 har jag inte märkt, men det kanske beror på att jag bara har uppgraderat från Windows 7 på den ena datorn istället för att göra en ren nyinstallation av Windows 8.

På sikt kan tänket bakom Windows 8 säkert leda till något riktigt bra när idén har vidareutvecklats, kanske till Windows 9. Däremot torde Windows 8 vara eminent lämpat för att användas i surfplattor och i mobiler, och en W8-mobil står högt upp på min inköpslista.
 
ANNONS