Annons

Lightroom tillsammans med Eements?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Jag har kör Lightroom i några år och är mkt nöjd.
Häromdagen köpte jag Elements 11 då Adobe reade ut programvaran.
Har inte börjat använda det ännu, men undrar en sak för att minska risken för krockar.
Bör jag undvika att använda Elements organizer, eller fungerar den sömlöst med biblioteket i Lightroom?
Finns det några databasrelaterade risker jag bör vara medveten om?

Mvh

David
 

pdahlen

Aktiv medlem
Inga risker vad jag vet, men varför använda Elemets orginaizer? Jag använder LR's bibliotek och ska jag redigera någiot som minte går i LR så tar jag ut en kopia som redigeras i PSE, det hanteras automatiskt av LR.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om EXIF eller ITPC informationen förändrats i annat program än LR så kommer LR att se detta och fråga vilket du vill ska gälla.
För övrigt ligger denna info i LR databas och inte i filen såvida man inte konfigurerat att skriva all info till filerna.
För mig som har allt i databasen är det självklart att aldrig godkänna andras ändring i exif.



/Stefan R. Nilsson
 

Dadid

Aktiv medlem
Kontentan är alltså att inte använda Organizern på råfilsmappen utan möjligen koppla den till exportmappen som LR aldrig är inne och pillar i. Således använder man Elements som extern redigerare öppnad från LR samt som leklåda på bilder som aldrig kommit i närheten av LR alternativt lämnat LR.
Eller?

/David
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gör det du ska i LR, vilket är minst import av bilder till datorn.
Om du behöver göra ngt som inte går i LR, så fixar du det i PS elements.
Moderskeppets LR-kurs rekommenderas varmt.
 
ANNONS