Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10-bitars färg ger svarta mellantoner på skärmen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Nu har jag uppgraderat datorn lite.
Skaffade mer minne för att klara av lite mer jobb i cs6, eftersom elements 9 inte klarar av råfiler från D600, och det kändes inte aktuellt att skaffa nyare version av elements.

Bytte också till en i7 processor jag hittade på Ebay och provade nu igen att växla till 10 bitars färg. DET FUNGERAR! :D

En intel core i3 540 verkar inte klara av 10-bitar. Men intel core i7 870 klarar av det.

Nu säger jag ajöss till fula tonövergångar i skuggorna och har kvar burken tills moderkortet ger upp och jag bygger en ny av de bättre grejerna i den här och skaffar resten nytt.
Rakt upp och ner kommer du inte se så stor skillnad mellan 8-10 bitar. Profilerar du en skärm så kan skillnaden dock bli stor.

Jag körde med två DP-Skärmar och en DVI förr med 10-bitar aktiverat. DVI-Skärmen kunde under uppvaknande se konstig ut (förvrängda färger) 1 sekund annars fungerade det bra.

/Karl
 

Motorfantast

Aktiv medlem
Nu har jag kryssat i rutan för 30-bitars skärm i Photoshop och jag upplever i alla fall en liten skillnad när jag öppnar en nattbild. Gjorde en profil för skärmen när jag lånade en spyder 3. Det gjorde skuggorna något ljusare på skärmen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu har jag kryssat i rutan för 30-bitars skärm i Photoshop och jag upplever i alla fall en liten skillnad när jag öppnar en nattbild. Gjorde en profil för skärmen när jag lånade en spyder 3. Det gjorde skuggorna något ljusare på skärmen.
När man profilerar tappar man bitdjup, med 10-bitars djup har man åtminstonde 8 bitar kvar om inte skärmen är helkass. Har du en hårdvarukallibrerad skärm av hög kvalitet så kan den oftast visa 8 bitar korrekt och då är det väldigt svårt att se någon större skillnad mellan 8 och 10 bitar. Skillnaden mellan 6 och 8 är däremot lätt att se 7 och 8 är inte heller jättesvår att se.

Jag har skärmar som inte är hårdvarukallibrerbara och jag såg också skillnad mellan 8 och 10 bitar.

/Karl
 
ANNONS