Annons

Canon Eos 5D Mark IV

hbengtsson

Aktiv medlem
Bara av nyfikenhet... om man kallibrerar om objektiven för att passa sin nya 5D mkIV, kommer det påverka kompabiliteten mot sin gamla mkIII? Eller flyttar man problemet till sin gamla kamera istället?

Det kan ju vara så att man vill ha sin gamla som backup.
Som jag förstått det så skall det inte påverka då infon lagras i kameran. Däremot kan det ju bli den effekten om dom "nollar" objektivet först pga att det ligger utanför toleranserna
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker det låter högst troligt att ARN skulle gå på konsumentens linje i det är fallet, och åtminstone rekommendera Canon att låta kunden häva köpet av den nya 5D mark IV.
Canon är normalt inte återförsäljare, och är definitivt inte återförsäljare med fysisk butik, och hävandet av köpet är en sak mellan köparen och säljaren (butiken eller postorderfirman). Det är vanligen inget problem i och med att de flesta säljare har en öppet-köp-policy. För postorder har man dessutom en lagstadgad returrätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Som jag förstått det så skall det inte påverka då infon lagras i kameran. Däremot kan det ju bli den effekten om dom "nollar" objektivet först pga att det ligger utanför toleranserna
Jag vet inte hur det går till med de senaste EOS-modellerna, men för drygt tio år sen gjordes justeringen i kameran mekaniskt så objektivet påverkades normalt inte. Undantaget förstås om det var objektivet, och inte kameran, som behövde justeras.
 

abbebus

Aktiv medlem
Canon är normalt inte återförsäljare, och är definitivt inte återförsäljare med fysisk butik, och hävandet av köpet är en sak mellan köparen och säljaren (butiken eller postorderfirman). Det är vanligen inget problem i och med att de flesta säljare har en öppet-köp-policy. För postorder har man dessutom en lagstadgad returrätt.
Såklart är det återförsäljaren som ska häva köpet. Men öppet köp varar ju oftast bara några dagar och den lagstadgade returrätten i 14 dagar. Det är ju inte alltid så säkert att man upptäcker problemen (eller hinner grotta ner sig i dem) innan den tiden löper ut.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst är det så, men en reklamation är fortfarande en sak mellan köparen och säljaren. Canon är normalt inte säljaren.
 

PMD

Aktiv medlem
I inlägg #718 skrev du att du trodde att ARN skulle rekommendera Canon att låta kunden häva köpet. Om du inte hade skrivit så hade jag inte kommenterat.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag skall inte påstå att jag vet, men jag misstänker starkt att alla kameratillverkarna har ungefär likartade sätt att sköta sådana här ärenden.
Så brukar det förstås vara i de flesta branscher. I det här fallet är det kanske inte så säkert eftersom Canon uppenbarligen helt nyligen ändrat sin policy. Antingen hade de tidigare mer generösa regler än sina konkurrenter eller så har konkurrenterna mer generösa regler nu. Eller så har alla i branschen bytt policy samtidigt! :)
 

Patrik68

Aktiv medlem
Det känns som rätt val av mig att jag avbokade min beställning av nya 5dmk4.
Jag har trean som fungerar helt korrekt och även tvåan som även den sätter fokus i princip 100%
Jag kommer följa utvecklingen runt detta innan jag beslutar om köp av ett nytt hus.
 

PMD

Aktiv medlem
Det enda vettiga att göra om man ska köpa ett nytt Canon EOS-hus är att ta med sig alla sina objektiv och prova dem på det exemplar man vill köpa. Om det inte går att få objektiven att fokusera rätt med huset genom att mikrojustera huset så låter man bli att köpa det huset.

Tidsödande, javisst, men billigare än att åka på en justeringssmäll på 2900 kr per objektiv.

(Billigare är det förstås bara om tiden man lägger ner inte har en alternativanvändning som man tjänar pengar på).
 

martinot

Aktiv medlem
(Billigare är det förstås bara om tiden man lägger ner inte har en alternativanvändning som man tjänar pengar på).
För de flesta/många är det nog så att tid är pengar, och vice versa. Så helt kan man nog inte skriva av det jobbet och den tiden. Däremot så tror jag ändå mycket på den idé du kom med.

Riktigt bra förslag (om man inte vill avstå, eller vänta tills det löst sig på annat sätt).
 

PMD

Aktiv medlem
Ett alternativ är att se till att man har öppet köp (vid postorder har man lagstadgad returrätt inom två(?) veckor) och prova objektiven på kameran hemma. Det är enklare än att släpa med sig objektiven till en butik.

Många säljare brukar godta öppet köp-returer även om man har packat upp varan, men det kan ju vara klokt att kolla det först.

Men oavsett om man provar hemma eller i en butik så kan det ta rätt lång tid innan man hittar en godtagbar kamera, om man har många objektiv.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Bara av nyfikenhet... om man kallibrerar om objektiven för att passa sin nya 5D mkIV, kommer det påverka kompabiliteten mot sin gamla mkIII? Eller flyttar man problemet till sin gamla kamera istället?

Det kan ju vara så att man vill ha sin gamla som backup.
"Standardförfarandet" är att man skickar in hela utrustningen på en gång.
Vilket innebär att Canon ser till att justera hela utrustningen, och kolla alla objektiv mot alla hus.
Samtidigt med detta så "nollar" de alltihopa. Vilket innebär att man justerar allt så att alla värden är "perfekta".

Iom med "nollningen" så är risken för problem med felfokus betydligt mindre när du köper ytterligare utrustning.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte numera

"Standardförfarandet" är att man skickar in hela utrustningen på en gång.
Vilket innebär att Canon ser till att justera hela utrustningen, och kolla alla objektiv mot alla hus.
Samtidigt med detta så "nollar" de alltihopa. Vilket innebär att man justerar allt så att alla värden är "perfekta".

Iom med "nollningen" så är risken för problem med felfokus betydligt mindre när du köper ytterligare utrustning.
Numera lär inte standardförfarandet bli sådant eftersom det lär kosta nästan 3 lax per objektiv som är äldre än ett år.
 

martin991

Aktiv medlem
Jag blir galen, eller är jag redan knäpp?

Fakta:
Ny 5D4 producerade inkonsekventa resultat, med både fram och bakfokus med mina L-objektiv av senaste versionen, 2-5 år gamla. Gluggarna fungerar perfekt med min 5D3 och 6D.
Skickade in två av gluggarna och huset till Canon RCC, de hävdar att hus och objektiv var för sig är felfria men passar mindre bra ihop, vill ha 2900kr per glugg för att fixa. Jag bråkar med alla tänkbara. Betalar 1250+moms totalt.
Får tillbaka allt.
Test 1: Utomhus på mina barn. 75% av bilderna visar en rätt så tydlig framfokus. Hyfsat ljus och skjuter på 1/125-1/200, f2.8, ISO 200.
Test 2: Inomhus mot enklare typ av "Spyder Lens Cal". Bättre resultat här men missar ibland ändå ibland, betydligt oftare än 5D3 som jag upplevde aldrig missade. Jag känner ändå hopp!
Test 3: Inomhus på barnen. Många missar och en del träffar. De missar som blir är framfokus.
Test 4: Inomhus på barnen. Många missar och en del träffar. Hoppet är borta...

Länkar till några av bilderna jag tagit där man ser typexempel på vad jag upplever. Det känns dock väldigt frustrerande då jag får hyfsade resultat i "testbänken" och usla resultat i övrigt, med en utrustning som Canon lagt timmar på att justera. Är det jag som gör något annorlunda nu, har jag blivit knäpp, har jag missat något?

Alla bilderna är helt utan "lens correction" eller brusreducering, varken i kameran eller i Lightroom. Ingen redigering är gjord förutom ljusat upp några av bilderna.
One-shot, Spot-fokuspunkt(dvs den allra minsta storleken på punkt), Oftast mittenpukten förutom vid höjdare då jag tar med ett par steg åt höger-punkten. En känsla är att mittenpunkten träffar något oftare än de andra punkterna.
Bilderna är beskurna, exporterade till Jpeg från LR i högsta kvalite och sRGB, text pålagd i PS och sparat i kvalité 8.

Vad tror ni?

https://www.dropbox.com/sh/dhhohffnxftb87t/AAC6FnsVgiHaUD-xdx988yU1a?dl=0
 

Patrik68

Aktiv medlem
Fakta:
Ny 5D4 producerade inkonsekventa resultat, med både fram och bakfokus med mina L-objektiv av senaste versionen, 2-5 år gamla. Gluggarna fungerar perfekt med min 5D3 och 6D.
Skickade in två av gluggarna och huset till Canon RCC, de hävdar att hus och objektiv var för sig är felfria men passar mindre bra ihop, vill ha 2900kr per glugg för att fixa. Jag bråkar med alla tänkbara. Betalar 1250+moms totalt.
Får tillbaka allt.
Test 1: Utomhus på mina barn. 75% av bilderna visar en rätt så tydlig framfokus. Hyfsat ljus och skjuter på 1/125-1/200, f2.8, ISO 200.
Test 2: Inomhus mot enklare typ av "Spyder Lens Cal". Bättre resultat här men missar ibland ändå ibland, betydligt oftare än 5D3 som jag upplevde aldrig missade. Jag känner ändå hopp!
Test 3: Inomhus på barnen. Många missar och en del träffar. De missar som blir är framfokus.
Test 4: Inomhus på barnen. Många missar och en del träffar. Hoppet är borta...

Länkar till några av bilderna jag tagit där man ser typexempel på vad jag upplever. Det känns dock väldigt frustrerande då jag får hyfsade resultat i "testbänken" och usla resultat i övrigt, med en utrustning som Canon lagt timmar på att justera. Är det jag som gör något annorlunda nu, har jag blivit knäpp, har jag missat något?

Alla bilderna är helt utan "lens correction" eller brusreducering, varken i kameran eller i Lightroom. Ingen redigering är gjord förutom ljusat upp några av bilderna.
One-shot, Spot-fokuspunkt(dvs den allra minsta storleken på punkt), Oftast mittenpukten förutom vid höjdare då jag tar med ett par steg åt höger-punkten. En känsla är att mittenpunkten träffar något oftare än de andra punkterna.
Bilderna är beskurna, exporterade till Jpeg från LR i högsta kvalite och sRGB, text pålagd i PS och sparat i kvalité 8.

Vad tror ni?

https://www.dropbox.com/sh/dhhohffnxftb87t/AAC6FnsVgiHaUD-xdx988yU1a?dl=0
Otroligt tråkigt när inte prylarna levererar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Är det jag som gör något annorlunda nu, har jag blivit knäpp, har jag missat något?
.
.
.
Vad tror ni?
Jag lider med dig. Hade liknande problem med 7D för många år sedan. Trodde också att jag höll på att bli knäpp. Fick allt justerat utan kostnad men det det kändes som jag aldrig riktigt kunde lita på grejorna till 100%. Jag testade, testade och testade, men fick aldrig några konsistenta resultat. Otroligt frustrerande och inte förrän jag bytte till 5Dmk3 återkom fotoglädjen fullt.

Jag tycker inte dina resultat är tillräckligt bra, något är knas.

Hur du skall gå vidare har jag tyvärr inget bra förslag på. Det som möjligen kunde vara intressant för dig vore väl att träffa en annan fotograf med samma kamera för en fotodag där ni kan byta runt objektiv och hus lite för att se om det går att hitta något mönster i eländet.
 

martin991

Aktiv medlem
I ett desperat försök så tänkte jag att det var LR som hade något problem med att läsa RAW-filerna men resultaten är samma med Canon DPP. Dessutom hade man hört om det var problem med LR och 5D4.
 
ANNONS