Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F2 Photomic överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jo jag tror jag "löste" problemet med att ta bort sökaren och sätta dit den igen.
Jag gissar att du hade kontaktproblem som du fick bort genom att torka av kontakterna.

Får som sagt vänta tills det blir soligt ute för att se om problemet finns kvar eller om det har löst sig.
Det bästa vore att jämföra kamerans mätvärden med en exponeringsmätare som fungerar enligt spec.
Vilka ljusmätarappar har du provat och vad hade du för problem med dem?
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Jag gissar att du hade kontaktproblem som du fick bort genom att torka av kontakterna.


Det bästa vore att jämföra kamerans mätvärden med en exponeringsmätare som fungerar enligt spec.
Vilka ljusmätarappar har du provat och vad hade du för problem med dem?
Uppdatering; Upptäckte fortfarande att kamerans ljusmätare överexponerar i starkt solljus (var på Tylösand och testade kameran) men använde sunny 16-regeln så bilderna blir nog rätt exponerade. Förutom vid starkt solljus (dvs mitt på dagen när solen är som starkast) så mäter visar ljusmätaren rätt exponering. Tror ni det skulle hjälpa om man byter ut DP-1-sökaren mot annan, om nu inte säljaren på eBay ljuger "Working condition: Works correctly. Meter : Works"? Eller så får jag helt stoppa undan kameran när solen lyser som starkast.
 
Nikon f2

En underbar kamera !
Prova att trycka in knappen närmast objektivet på höger framsida,
medan du håller knappen intryckt vrider du bländare eller tidsratten till önskad nivå
Släpp sedan knappen och tryck av
Prova även att trycka av utan att släppa knappen
Kommer inte ihåg exakt hur det var
Lycka till
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tredje inlägget (av robert_bowring) i denna tråd verkar ha en lite enklare lösning:
https://www.photo.net/discuss/threads/changing-cds-and-calibrating-for-nikon-f2-f.495258/
”Take a meter reading with the accurate meter of something like a gray card. Now set your camera shutter speed and aperture to match the reading from the accurate meter and make a reading of the gray card and then adjust the camera film speed adjustment dial until the camera meter needle is centered. Now very carefully loosen the very small screws on the film speed adjustment dial and set the dial to the ASA/EI for the film you are using. Now very carefully tighten the screws. Now you should get readings that will be very close to the accurate meter. Check the readings in different light and subjects and you should be very close. I have done this with several cameras and it seems to work well.”
 
Nikon f2

Om inte bländarvärdet överförs till kameran (vissa objektiv) så kan det bli svårt. Man kan då trycka upp ett litet mynt på framsidan av sökaren då värdet 5.6 ges till kameran och köra vidare. Mitten på sökaren ovanför objektivet.
 

Thomasark

Ny medlem
Uppdatering; Upptäckte fortfarande att kamerans ljusmätare överexponerar i starkt solljus (var på Tylösand och testade kameran) men använde sunny 16-regeln så bilderna blir nog rätt exponerade. Förutom vid starkt solljus (dvs mitt på dagen när solen är som starkast) så mäter visar ljusmätaren rätt exponering. Tror ni det skulle hjälpa om man byter ut DP-1-sökaren mot annan, om nu inte säljaren på eBay ljuger "Working condition: Works correctly. Meter : Works"? Eller så får jag helt stoppa undan kameran när solen lyser som starkast.
Nikon F2 är en fantastik kamera, den mest avancerade helmekaniska kamera som nånsin byggts. Endast ljusmätaren kräver batteri.
Jag har 2st, köpte dom nya på 70-talet och behållit dom.

Jag är lite oklarpå vad du menar när du säger att ljusmätaren ”visar överexponering” men jag utgår från att du menar att när du ställer in tid och bländare enligt vad mätaren visar så blir bilderna överexponerade, men bara när ljuset är starkt.
Det kan finnas flera orsaker till det på en så gammal kamera:

- slutaren kan med tiden bli mindre exakt (dvs långsammare=ge längre tider) på dom kortaste tiderna. Kan behöva rengöring och justering.
Testa genom att variera bländaren så att du får olika tider med samma exponering.

- bländaren (i objektivet) kan vara lite trög. Den står ju på max öppning när du mäter men stänger snabbt ner till inställt värde när du trycker av. Testa som ovan plus att ta av objektivet och kolla att pinnen som stänger inte ät trög. Jämför med andra objektiv av liknande typ.
Du kan också prova genom att, efter att du ställt in exponeringen enligt mätaren, trycka in skärpedjupskontrollknappen (så att objektivet bländar ner till inställt värde) och trycka av utan att släppa knappen. Om då exponeringen blir samma så är det inte fel på objektivet.

- eftersom batterierna sitter i kamerahuset kan det vara kontaktproblem, dels det som du fixat, men också i batterifacket. Prova att göra rent med sudden i änden på en smal blyertspenna.

- sen finns det ett problem som kanske bara kan fixas med nån sorts kalibrering. Dom här 40 år gamla kamerorna byggdes för att ha två silveroxidbatterier som gav 1,3 eller 1,35 volt vardera, dvs totalt ca 2,7 volt. När det slutade tillverkas ersatte folk det med AG13, A76 eller LR44 i samma storlek som ger 1,55 volt, dvs totalt 3,1 V.
Eftersom mätaren är helt analog är det möjligt att värdena blir lite off med fel batterispänning, och att felet blir värre med mer ljus.
Det här är enkelt att fixa när man plåtar om man vet om det, eftersom det här mekaniska underverket har en unik finess: alla slutartider kortare än blixtsynktiden 1/90 är steglöst inställbara (gröna siffror). Det är alltså enkelt att minska tiden med tex ⅓ eller ½ bländarsteg vid dom kortaste tiderna. (Undvik 1/2000 på denna gamla kamera - det är säkert den som är mest fel).

Jag plåtade mest diafilm och minns att jag tyckte Nikons mätarkalibrering gav lite för ljusa bilder generellt, eftersom det skulle passa även negativplåtare som gärna ville ha lite mer ljus på filmen. Vill man ha mindre exponering kan man öka ASA-talet lite. Men detta löser inte problemet om det bara gäller korta slutartider.

Läs mer om dessa mekaniska under: https://kenrockwell.com/nikon/f2.htm
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte säkert att det är ljusmätaren det är fel på.

Har du kollat att nedbländningslänkaget fungerar och att bländarlamellerna stängs korrekt när du utlöser slutaren?
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Uppdatering; Upptäckte fortfarande att kamerans ljusmätare överexponerar i starkt solljus (var på Tylösand och testade kameran) men använde sunny 16-regeln så bilderna blir nog rätt exponerade. Förutom vid starkt solljus (dvs mitt på dagen när solen är som starkast) så mäter visar ljusmätaren rätt exponering. Tror ni det skulle hjälpa om man byter ut DP-1-sökaren mot annan, om nu inte säljaren på eBay ljuger "Working condition: Works correctly. Meter : Works"? Eller så får jag helt stoppa undan kameran när solen lyser som starkast.
Du skriver att du var i Tylösand. Är du ifrån Halmstad eller? I så fall kan jag titta på den och du kan få testa med min sökare då jag bor i Halmstad.

En tanke: Du menar inte att mätaren visar mer ljus än den borde? Dvs att kameran underexponerar om man ställer in den efter mätaren. mao att det går inte att blända ner eller att minska slutartider tillräckligt för att mätaren skall visa "rätt" Om det är på detta viset så kan det vara så att det finns något ljusläckage som inte märks när det inte är stark sol ute.
 
Nikon f2

På en av mina två Nikon f2 var det ett litet hål på slutarridån. Öppnade kameran och kollade mot en lampa.
Lagade den med en liten bit svart eltejp
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Uppdatering.

Jag bytte ut sökaren mot en "ny" och ända sedan dess så har kameran visat rätt exponering så jag antar att det var den gamla sökaren som var påväg att ge upp.

Däremot så har jag ännu en fråga. Jag har ett 50mm 1.8 AI-objektiv som jag fäste på kameran. Kameran ger utslag att den hittar objektivet och mäter därefter ljuset & slutartiden. Dock så står det fortfarande 2 i sökarens bländarfönster när jag använder bländaren 1.8, betyder detta att jag behöver tänka på att jag ska exponera ett steg nedåt? Dvs att när jag använder 1.8 så visar kameran 2.0 och därefter ska jag istället använda f/2.8 för att få rätt exponering?
 

PMD

Aktiv medlem
Däremot så har jag ännu en fråga. Jag har ett 50mm 1.8 AI-objektiv som jag fäste på kameran. Kameran ger utslag att den hittar objektivet och mäter därefter ljuset & slutartiden. Dock så står det fortfarande 2 i sökarens bländarfönster när jag använder bländaren 1.8
Vilken sökare har du?

På mina DP-11 och DP-12 kan man se 1.8 när man vrider bländarringen till fullt öppet. Objektivet är ett Nikon Series E 50/1.8.

Om du har en DP-1-, DP-2- eller DP-3-sökare så måste objektivet ha en bländarkopplingsklo för att mätaren ska fungera rätt. Jag har en DP-1, men inget 50/1.8 AI med bländarklo (Series E-objektiven har inga sådana). Det kan ju hända att det ser annorlunda ut i sökaren då, men jag tvivlar lite på det.

betyder detta att jag behöver tänka på att jag ska exponera ett steg nedåt? Dvs att när jag använder 1.8 så visar kameran 2.0 och därefter ska jag istället använda f/2.8 för att få rätt exponering?
Är bländarvärdet du ser i sökaren förskjutet för alla bländarinställningar?
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Vilken sökare har du?

På mina DP-11 och DP-12 kan man se 1.8 när man vrider bländarringen till fullt öppet. Objektivet är ett Nikon Series E 50/1.8.

Om du har en DP-1-, DP-2- eller DP-3-sökare så måste objektivet ha en bländarkopplingsklo för att mätaren ska fungera rätt. Jag har en DP-1, men inget 50/1.8 AI med bländarklo (Series E-objektiven har inga sådana). Det kan ju hända att det ser annorlunda ut i sökaren då, men jag tvivlar lite på det.


Är bländarvärdet du ser i sökaren förskjutet för alla bländarinställningar?
1. Sökaren jag köpte heter, enligt eBay-säljaren, Nikon DP-1 Photomic Finder.
2. Objektivet jag har i mina ägor har "kaninöra" eller som du skrev, bländarklo.
3. När jag använder 1,8 så står det 2 både på framsidan av sökaren och även inuti sökaren när jag tittar in genom den. På 1.8 står det 2.0 men resterande bländarvärden stämmer, dvs när jag vrider till 2,8 så står det f2,8 inuti sökaren, vrider jag till f/4 så står det f4 inuti sökaren och såvidare, så det är endast på 1,8 som det står 2.0
 

PMD

Aktiv medlem
1. Sökaren jag köpte heter, enligt eBay-säljaren, Nikon DP-1 Photomic Finder.
2. Objektivet jag har i mina ägor har "kaninöra" eller som du skrev, bländarklo.
3. När jag använder 1,8 så står det 2 både på framsidan av sökaren och även inuti sökaren när jag tittar in genom den. På 1.8 står det 2.0 men resterande bländarvärden stämmer, dvs när jag vrider till 2,8 så står det f2,8 inuti sökaren, vrider jag till f/4 så står det f4 inuti sökaren och såvidare, så det är endast på 1,8 som det står 2.0
Siffran i fönstret framtill på sökaren ska visa ljusstyrkan hos objektivet om man har monterat objektivet rätt. Har du gjort "indexeringsdansen" (först vrida bländaren till minsta öppning och sen till största öppning)?

Med ett objektiv som har en ljusstyrka som inte är ett helt bländarsteg så kommer fönstret framtill förmodligen att visa ett läge mellan två bländarvärden för hela steg.

Bländarvisningen i sökaren bör visa 1.8 när bländaren står på f/1.8. Rör mätarnålen på sig när du vrider från f/2.0 till f/1.8? (Helst på stativ så att kameran inte rubbas).
 

apersson850

Aktiv medlem
Nikon F2 är en fantastik kamera, den mest avancerade helmekaniska kamera som nånsin byggts.
Nja, den japanska konkurrenten Canon F-1 låg på den tiden steget före, då de hade en annars likvärdig kamera, men lyckades även få in ljusmätaren i själva kamerahuset. De hade också en mer avancerad, helmekanisk objektivfattning.

Men det har inte med innehållet i övrigt i den här tråden att göra. Se det som onödigt kunnande. :)
 
ANNONS