Annons

Hur fungerar det när en bildbyrå säljer ens bilder via andra byråer?

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Rakt på sak. Egentligen handlar det om att jag under flera år sålde bilder via en bildbyrå baserad här i Sverige. Denna byrå hade i sin tur försäljning via andra byråer på marknader de inte kunde nå. För några år sedan så hamnade byrån jag jobbade åt i ekonomiska problem och idag har de i lagt ner sin "bildbyrå" del och satsat på helt andra områden inom bildförsäljning. Men, mina bilder finns kvar på deras sida (men de hävdar att de inte säljer något - jag kan även se att de inte lagt upp nya bilder på sajten senaste två åren) OCH flera av bilder, via denna bildbyrå, återfinns fortsatt på andra bildbyråsajter som de samarbetet med.

När jag kontrollerar i all hast på nätet, så kan jag se att några bilder från dessa "underbyråer", faktiskt fortsatt sälja mina bilder (inte många, inga stora summor). När jag kontaktar byrån i Sverige (det som är kvar av den), så har de inget svar på hur betalning till mig ska ske kring de bilder som de i sin tur levererat vidare till andra byråer.

Så, vad gör jag och har jag rätt till ersättning för bilderna som fortsatt sålts via andra byråer när den byrå jag ursprungligen levererat till och haft avtal med, har fått denna del i av sin verksamhet i konkurs?
 

atotowi

Aktiv medlem
Det finns nog inget enkelt svar. Jag är inte sakkunnig i juridik och avtals rätt men jag tror följande. Nu följer en rad scenarion:
1. Du har inte haft något skriftligt avtal med bilbyrån - Grattis, du får leta upp kunderna och begära betalt.
2. Ni har haft ett avtal men det är uppsagt när de lade ner verksamheten.
2a) de sade upp avtalen (eller omförhandlade) med sina partners så att de inte längre ska förmedla bilder från byrån. - rekommenderar att du tar ett samtal med byråerna och försöker få till ett avtal.
2b) de har inte sagt upp avtalen (eller omförhandlat) med sina partners gällande förmedling av bilder - samma rekomendation som 2a) men förklara att deras partner (bildbyrån) inte längre har ett avtal om att förmedla dina bilder och att du är intresserad om att få ett avtal alt. att de betal ersättning för vad de sålt och slutar med försälning av dina bilder.
3. Avtalet med dig är inte uppsagt. - kräv ersättning enlig avtalet. Alternativt: kontakta deras partners och se om du kan få till ett avtal med dom.

Hur du vill hantera bildbyråns partners dvs om du vill att de ska betala för den försäljning de gjort och som du inte fått ersättning för eller vill ha ett kontrakt med dom (eller både och). Det avgör du. Vem som "ska" betala avgörs till stor del av vilka avtal som fortfarande gäller. Men i princip om ditt avtal med bildbyrån är uppsagt så ska du tala med de partners som fortfarane förmedlar dina bilder och kräva ersättning. Om de i sin tur har avtal som inte är uppsagda så är det inte ditt problem då är det dom som ska kräva tillbaka eventuella ersättningar som de felaktigt betalat in.

I princip så är ett avtal giltigt tills det sagts upp eller avtalstiden löpt ut. Att hantera sina avtal är nödvändigt för företag och slutar man med en verksahet behöver man säga upp/skriva om avtal det borde vara en naturlig del av processen. Men gör man det inte så ofta så missar man nog lätt en del.
 

Visom

Aktiv medlem
Min gissning ät att den svenska bildbyrån får in pengar för bilderna som går till konkursboets fodringsägare. Du står nog rätt långt ner på listan och lär inte få ut några pengar.
 
ANNONS