Annons

Bygga om ett objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_G

Aktiv medlem
Nu är jag väl långt från den första att bygga om ett objektiv med Minolta MC-fattning till Minolta AF, skillnaden var väl att jag gjorde det inte för att få tillgång till ett av de riktigt skarpa gluggarna som finns utan mer eller mindre bara för att testa om jag kunde.

Det började med en vacker höstdag där yngsta fått låna mitt Sigma 35-70 för att ta lite bilder, det slutade med en trasig frontlins och nästan arkivering under kontot shit happends (läs soptunnan).
Plötsligt kom jag ihåg att jag hade en mycket gammal och knappt använt 28/f2,8, en piratglugg märkt Expert som jag aldrig gillat och som jag inte kunde komma på någon jag tyckte tillräckligt illa om för att sälja den till, som jag tänkte att tja varför inte göra om den till Minolta AF fattning?


Sagt och gjort, med några timmar till övers satte jag fart, plockade bort fattningen från 35-70:n och MC-fattningen från 28:an. Ett första snabbtest visade att genom att sätta Minolta AF-fattningen i kameran och hålla 28:an hårt tryckt emot denna gick det att få en skarp bild i sökaren av huset på andra sidan gården, en snabb mätning med en laser visade att avståndet var lite drygt 73 meter, inte perfekt för att vara inställt på oändligt, men faktiskt bättre en vad det klarade på min gamla Minolta T-101b. Oki dags för nästa steg, borra nödvändiga hål för skruvarna. Här hade jag lite tur, fast bara som en tokig ungefär, MC-fästet passade perfekt in i hålet på AF-fattningen, bara att sätta i och använda en 1,5mm borr för att få hålen exakt rätt i nya fästet.

Nu började det bli dags för att tänka lite, Först bländaren, Eftersom det är ett MC-objektiv behövs en fjäder för att det ska gå att blända ned, det fick bli en enkel dragfjäder som fixade det och en första montering fixades, snabbt gjort, alla skruvar hittade rätt på en gång, men men nä det gick inte att röra på bländarringen, den satt som limmad, hmm, oki behöver någon typ av distans, det blev ett gammalt 55mm UV-filter som fick offras. nedslipning av utsidan, urfasning där skruvarna skulle i och en massa filande och sandpapprande för att få höjden rätt, ny montering och testande ett otal gånger med slipande av ringen och till slut, (och det kände jag mig med, slut alltså), fungerade allt som det skulle.

Bildkvaliteten är väl inte den bästa men konstigt nog den bästa det objektivet någonsin haft, och då har jag ända ägt det sedan mina föräldrar köpte det till mig vid mitten av 80-talet.

[Bild 1 Tändsticksask avstånd 40cm ISO-100 f2,8 100% crop]
http://knytpunkt.com/t_bild/bild1_28f28.jpg

[Bild 2 Ljusstake avstånd 27cm ISO-100 f4 100% crop]
http://knytpunkt.com/t_bild/bild2_28f4.jpg

[Bild 3 Gården avstånd ~75m ISO-100 f5,6 Nerminskad]
http://knytpunkt.com/t_bild/bild3_28f56.jpg

[Bild 1 Grenar avstånd ~15m ISO-100 f11 100% crop]
http://knytpunkt.com/t_bild/bild4_28f11.jpg

Erfarenhet så här långt:
Har jag ett trasigt AF-objektiv och ett ursprungligen riktigt riktigt uselt MC-objektiv, tja rätt kul att bygga så nästa gång jag hamnar i det läget köper jag ett nytt och använder tiden till att ta en massa nya bilder... ;-)

Fast samtidigt, det var ju rätt kul att se att det faktiskt gick, och det utan dyr utrustning, ett par filar, en drillborr, lite sandpapper och en bra skruvmejsel var allt.
 

Makten

Aktiv medlem
Kul läsning! Att konvertera objektiv till andra bajonettfattningar är något som har aktualiserats på sistone då just Minoltas gamla Rokkor-gluggar visat sig prestera riktigt bra på till exempel Canon EOS 5D. Men då snackar vi lite brutalare moddar än din, särskilt gällande den mytomspunna Rokkor 58/1,2. Man kan antagligen modda en väldans massa objektiv att passa för olika format, bara den bakre linsen inte slår i spegeln vid fokus på oändligheten. Det största problemet torde vara att få objektivet att sitta precis vinkelrätt mot sensorplanet, för minsta lilla skevhet kommer att ge oskarpa hörn.

Trevligt att se ett väldigt läsvärt och välformulerat 5:e inlägg förresten, även om du varit medlem länge! FS kan aldrig få för många teknikdårar:-D

Tillägg: Förresten borde skillnaden mellan 73 m och oändlighet vara nästan försumbar på ett såpass kort objektiv, så vi snackar tiondels millimetrar i längsled för att uppnå fokus på oändligheten.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Det finns adaptrar för MD-objektiv till Canon, till och med med AF-bekräftelse. Såg en så sent som igår på Ebay, men det kanske förstör själva nöjet med hembyggeskonverteringen? ;o)

Bokehn såg fin ut på närbilderna! :eek:)
 

Johan_G

Aktiv medlem
Det finns adaptrar för MD-objektiv till Canon, till och med med AF-bekräftelse. Såg en så sent som igår på Ebay, men det kanske förstör själva nöjet med hembyggeskonverteringen? ;o)

Bokehn såg fin ut på närbilderna! :eek:)
Lyckligtvis finns det till Minolta/Sony också :)
Har en sittande mer eller mindre fast monterad på min minolta 135:a

Erkänas ska dock att hade yngsta inte råkat tappa 35-70:an när hon skulle byta glugg hade jag nog inte haft ens en tanke på att bygga om istället för att använda en adapter och med tanke på bilderna hon tog kunde jag inte ens förmå mig att be henne vara försiktigare nästa gång ;), kul att se hur en 12-åring ser ur sitt perspektiv när hon strövar fritt :) http://knytpunkt.com/robins_bilder/

//Johan
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Gillade särskilt den första bilden högst upp och den på stubben.
Robin ska ju ha en egen kamera förstår du väl! ;o)))
 

paco

Aktiv medlem
Det finns adaptrar för MD-objektiv till Canon, till och med med AF-bekräftelse. Såg en så sent som igår på Ebay, men det kanske förstör själva nöjet med hembyggeskonverteringen? ;o)

Bokehn såg fin ut på närbilderna! :eek:)
Man får ingen fokus på oändligt med dom. Vet inte om det finns adapter med glas i, men då är det inte lika intressant.
 
ANNONS