Annons

HJÄLP! Hur får jag struktur i Lightroom????

Produkter
(logga in för att koppla)

Petterus

Aktiv medlem
Hej!

Efter att jag köpte min D300s och Aperture inte stödjer den, vilket suger hårt. Så var jag tvungen att byta till Lightroom..

Men.. Finns det något sätt som i Aperture, att lighroom ordnar och fixar med mina bilder och mappar automatiskt som Aperture, allt i en "mapp", eller måste jag varje gång importerar i lightroom välja vart jag ska låta dom placeras, och skapa nya mappar för varje "event"

Vore tacksam att få veta hur ni håller koll på era bilder och hur ni sorterar de?

/Petter
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag gör så att jag i grunden har en kronologisk hierarki.

Jag låter Lightroom importera och använder mig av funktionen för att dela upp filerna efter fotodatum, typ YYYY\YYYY-MM-DD

När bilderna väl är inne så döper jag om mappen från t ex "2009-06-23" till "2009-06-23 Midsommar i stugan".

Det går alltså att låta LR sköta detta mer eller mindra automatiskt och jag tycker det fungerar väldigt smidigt. Vill du lägga alla bilder i en mapp så funkar det också - men personligen tycker jag det är galet.

Sök lite här i forumet, hur man organiserar sina bilder i LR har diskuterats flera gånger tidigare.

Detta sagt, jag har ingen erfarenhet av Aperture men jag antar att stöd för en ny Nikon-kamera bara kan vara en tidsfråga så att byta program bara för den skull verkar vara lite overkill.
 

Teed

Aktiv medlem
Hej!

Efter att jag köpte min D300s och Aperture inte stödjer den, vilket suger hårt. Så var jag tvungen att byta till Lightroom..

Men.. Finns det något sätt som i Aperture, att lighroom ordnar och fixar med mina bilder och mappar automatiskt som Aperture, allt i en "mapp", eller måste jag varje gång importerar i lightroom välja vart jag ska låta dom placeras, och skapa nya mappar för varje "event"

Vore tacksam att få veta hur ni håller koll på era bilder och hur ni sorterar de?

/Petter
Kan du inte fortsätta att använda ditt favorit program, istället konvertera alla bilder till DNG när du lässer in dessa från kameran? I princip alla program läser väll DNG, eller är jag ute och cyklar?
 

andersli

Aktiv medlem
En sak som man kanske ska nämna är Lightroom:s "Collections" (samlingar). Jag ser dessa som det primära verktyget för att organisera bilder, de har inget med katalogstrukturen att göra. Dessa kan både vara baserade på ett egen urval du gör, eller baserade på en "regel" (ex. alla med tre eller fler stjärnor som innehåller "morfar"). En bild kan dessutom vara med i hur många samlingar som helst.

Jag låter Lightroom importera och använder mig av funktionen för att dela upp filerna efter fotodatum, typ YYYY\YYYY-MM-DD

När bilderna väl är inne så döper jag om mappen från t ex "2009-06-23" till "2009-06-23 Midsommar i stugan".
Anders, det går att döpa om destinationskatalogen direkt i import-dialogrutan (även om fälten inte ser ut att vara editerbara), så du kan spara alla dina filer direkt till en korrekt namngiven katalog.
 

AFJ

Aktiv medlem
Absolut, collections är verkligen kraftfullt. Personligen gillar jag dock att ha en grundstruktur på hårddisken som är kronologisk.

Sedan använder jag collections för att organisera bilder på ett annat sätt än just kronologiskt. T ex skulle jag kunna ha en collection som heter "Semesterresor" och där ha undercollections som "Turkiet", "Spanien" osv. Eller en collection "Fåglar" och sedan "Rödhake", "Svan" osv.

Jag vet att t ex Scott Kelby använder collections för alla sina bilder och att have verkar köra en collection = ett fototillfälle. Jag tycker dock det känns onödigt att skapa collections som exakt matchar mappstrukturen. Jag föredrar att använda collections till att samla bilderna på ett annat sätt än vad jag gör på hårddisken.

Jag har relativt lite bilder, ca 10 000, och det växer med en ganska måttlig takt så mitt behov av collections är inte så jättestort ännu, men jag jobbar på det.

Smartcollections gillar jag verkligen eftersom de sköter sig själva! :)
 

ossa

Aktiv medlem
Absolut, collections är verkligen kraftfullt. Personligen gillar jag dock att ha en grundstruktur på hårddisken som är kronologisk.
Lite avledande från ämnet, men jag försöker få oranisation i folderstrukturen på samma sätt. Jag är lite paranoid/konservativ, men det vore trevligt att behålla ordningen även om man skulle bli av med lightroom av någon anledning i framtiden.

Jag har inte kommit på något rimligt sätt att bevara mina urval (stjärn och flaggmärkningar), så folderstrukturen är inte bättre än negativpärmar i det avseendet.

/O
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har inte kommit på något rimligt sätt att bevara mina urval (stjärn och flaggmärkningar), så folderstrukturen är inte bättre än negativpärmar i det avseendet.

/O
Om du väljer att skriva metadata till fil så kommer du att ha kvar metadata även om du skippar Lightroom. Då skapas en så kallad "side-car" fil som innehåller information.

Jag är tämligen säker på att star-rating kommer med men hur det är med "Pick" får någon annan svara på.

Själv använder jag flaggorna ganska sporadiskt och då endast bara för temporära märkningar. Stjärnor sätter jag däremot på alla bilder.

Jag har dock valt att inte skriva metadata till fil utan förlitar mig på LR. Skulle jag någon gång i framtiden byta till ett program som inte kan importera LRs databas så får jag väl skriva till fil då.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag har inte kommit på något rimligt sätt att bevara mina urval (stjärn och flaggmärkningar), så folderstrukturen är inte bättre än negativpärmar i det avseendet.

/O
Star-rating och labels kan sparas som metadata. Själv brukar jag spara metadata till filen (Ctrl-S) så jag får keywords och annan märkning tillsammans med bilden, mest som en extra säkerhet, och så ser jag informationen i andra program, tex bridge.

Är ganska säker på att flaggningen inte går att spara med filen.

Lise-Lott
 
ANNONS