Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten, nåja, ministudio på en halvtimma.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_G

Aktiv medlem
Under förmiddagen igår hade jag en liten stund till över och fick för mig att jag skulle göra någonting, jag gjorde som så många andra redan gjort och byggde en mini/macrostudio.

I väg och köpa tre 16mm VP-rör (sådana där plaströr man drar elkablar i) och några böjar, kostnad, lite drygt 85kr, kompletterade med en bit vit Oväv som gått sönder och var på väg till soppstationen och det var allt.

Skulle det kunnat gå att göra billigare?
Naturligtvis, hade jag haft vägarna förbi Bygg Max istället för Biltema hade priset på ramen landat på den hisnande summan av 77kr.

Konstruktionen var minimal, kapa VP-rören i 8st 50cm längder och sätta ihop dem i en enkel form, såga till två lite längre bitar, 60cm och använd till förstärkning i bakdelen, svep in ett eller ett par lager vit transparant Oväv och det är klart.

Oväven är väl det dyra i boxen, om du inte har det liggandes och skräpa alltså, så jag gjorde ett snabbtest med lakansväv och Vindskyddsfolie och det visade sig att det fungerade lika bra, lakanet var billigaste tänkbara av den där typen på ICA-Maxi som känns som om den går sönder om man bäddar med den och alla tre fungerade ungefär lika bra för att sprida ljuset jämt (lakan är helt klart billigast).

Så gäller det bara att testa den också, jo jag har ju bara kommit på själva idén med VP-rör och byggt ihop allt så jag får väl med lite tur "låna" den när ungarna är klara med allt sitt.
Några få bilder han jag lyckligtvis ta innan lådan blev ockuperad så hur den fungerar med macro får vara osagt men det borde inte vara några problem.

Lådans storlek då till slut.
Innermått: ~61x61x61cm.
Tidsåtgång: från att rören kom hem till första bild, strax under 30minuter.

http://www.knytpunkt.com/fotok/test_ljustalt_monterad_ram.jpg
En mycket enkel konstruktion. Två extra rör i bakdelen för extra stadga och för att sätta fast bakgrunder på.

http://www.knytpunkt.com/fotok/ test_ljustalt_belysning.jpg
Belysningen går med vad som helst (nästan) här bara modelleringsljuset från en gammal 110 ws blixt från QIHE

http://www.knytpunkt.com/fotok/ test_ljustalt_bil.jpg
Fösta bilden, eller bilen kanske det heter.

http://www.knytpunkt.com/fotok/ test_ljustalt_haftapparat.jpg
Nej den kom inte till användning i bygget.

http://www.knytpunkt.com/fotok/ test_ljustalt_druvor.jpg
Går det att undvika lite frukt när saker ska testas?
 

Bilagor

Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Kul.

Böjskarvarna känner jag igen.
Men finns det T-skarv också eller hur har du gjort med de två stagen längst bort i bild?

Vad är Oväv för något?

Jag funderar på att göra några monterbara softskärmar för belysning.
Helst med något slag av fötter eller ben så att man helt enkelt kan ställa skärmen på golvet framför blixten/lampan och softa lite snyggt. Någon idé till konstruktion?

MVH J O

Edit: Hittade Oväv på kaffebrus nu.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Tack Azek

Henrik bild kommer inte vackert dock eftersom det består av gammal trasig väv, men fungerar gör det ;)

J O Nej det finns tyvärr inte T-kors vad jag kunnat hitta. Jag fick nöja mig med att forma ändarna med en rund fil och det utmärkta byggmaterialet PVC-tape, här vit sådan.

Ett stativ borde vara en enkel lösning, men då skulle jag använda 20mm rör istället.
slänger upp en snabbkladd.

//Johan
 

Bilagor

Maximus3D

Aktiv medlem
Det ljustältet var betydligt tjusigare än min variant som är en ihoptejpad kartong med lakan över :D snygga resultat också du fått med den måste jag säga. Bra gjort!

/ Magnus
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack Azek

Henrik bild kommer inte vackert dock eftersom det består av gammal trasig väv, men fungerar gör det ;)

J O Nej det finns tyvärr inte T-kors vad jag kunnat hitta. Jag fick nöja mig med att forma ändarna med en rund fil och det utmärkta byggmaterialet PVC-tape, här vit sådan.

Ett stativ borde vara en enkel lösning, men då skulle jag använda 20mm rör istället.
slänger upp en snabbkladd.

//Johan
Praktisk och fin box!
Smart idé på reflektor/diffusor-skärm, snyggt skissad!

Tack så mycket för att du tog dig tid klurade ut en fin lösning.
 

Carslov

Ny medlem
Tackar!

Tack Azek

Henrik bild kommer inte vackert dock eftersom det består av gammal trasig väv, men fungerar gör det ;)

J O Nej det finns tyvärr inte T-kors vad jag kunnat hitta. Jag fick nöja mig med att forma ändarna med en rund fil och det utmärkta byggmaterialet PVC-tape, här vit sådan.

Ett stativ borde vara en enkel lösning, men då skulle jag använda 20mm rör istället.
slänger upp en snabbkladd.

//Johan

Bra jobbat, bättre att göra detta än att slänga ut 599:- på en halvbra!!
Ekonomi10/10
Inspiration 10/10
Bra Gjort!!!
 
ANNONS