Annons

K10D/D80/Alpha100 ISO 1600

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobbo V

Aktiv medlem
Bilden på den röda kranen verkar ha mycket kromatisk abberation. Nån annan som ser det?
I övrigt fin detaljåtergivning på övriga bilder måste man säga.
 

interpix

Aktiv medlem
Bobbo V skrev:
Det mest anmärkningsvärda är väl Canon:s klart snyggare tonövergångar i de mörka partierna.
Klart bättre än framförallt Pentax.
Pentax verkar ha fin detaljåtergivning men den åker när man måste reducera bort det fula färgbruset. Sonys brus är ju löjligt högt.
Färger är svårt att avgöra. Beror mycket på kamerans inställningar eller snarare nivån av färgmättnad i standardläget.
Tveklöst har Canonbilden lägre brus men också sämre upplösning och mindre mättnad. Med Pentaxbilden har man iaf ett val om man vill brusreducera ytterligare och förlora detaljer.
I en sån här bild får man nog bäst resultat med selektiv brusreducering, mer på bakgrunden och mindre på kaninen vilket ju är lite svårt om kameran redan smetat ut allt.

Färgbruset kan man också minska genom att ta ner mättnaden utan att detaljerna försvinner. Att återskapa detaljer är däremot omöjligt och som utgångsbild att jobba vidare med skulle jag därför valt Pentaxbilden i den här serien.
 
Senast ändrad:

wowtip

Aktiv medlem
papi skrev:
Tveklöst har Canonbilden lägre brus men också sämre upplösning och mindre mättnad....
Ja, definitivt. Om man minskar ner bilderna till storleken där de kommer användas ser man ganska tydligt att K10 har bäst skärpa av 30D, D80 och K10D, i alla fall vad gäller dessa tre exempelbilder och med de objektiv som användes här. K10Ds brus ser också väldigt "rent" ut, antagligen skulle det se väldigt bra ut utskivet i A3. Jag tycker också om K10Ds neutrala färgton.

Bifogar de tre bilderna skalade till 1280 (Bicubic), ingen annan behandling.

Canon 30D


Nikon D80


Pentax K10D



Pentax K10D med aningen ökad färgmättnad, för Nikon/Canon-look. ;-)


I dessa storlekar, tycker jag personligen att Pentax har snyggare brus än Nikon. Canon är som vanligt bäst vad gäller brus, men jag saknar lite detaljnivån, vilken kanske varit bättre med ett annat objektiv eller inställningar? Man får också komma ihåg att Pentax hus ligger på ca 8000 kr, medan Canon ligger på ca 12000 kr.

Jag ska inte köpa dSLR nu och har inget system sedan tidigare, men hade jag valt idag hade utgången varit given.
 

andematt

Aktiv medlem
Jag är verkligen ingen expert på något vis, tvärtom, men nog hanteras skuggor/mörka partier ganska dåligt av K10D i exempelbilden ovan? Jag upplever de delarna gryniga och näst intill onaturliga jämfört med 30d och d80.

Jag ser iofs att ljuset ligger lite annorlunda på pentaxbildenoch att kaktusarna inte är samma på någon av bilderna, vilket tyder på olika förutsättningar. Ändå, faktum kvarstår i mina ögon vad gäller pentaxens skuggor.

Kommentarer?
 

interpix

Aktiv medlem
andematt skrev:


Kommentarer?
Bättre upplösning har ett pris och inställningar i kamera som kontrast och scenens ljustättningen har ju också en påverkan. Kör man selektivt Noise Ninja på bilden kan få ut ett låbrusigt reslutat med högre detaljnivå än i någon annan bild här.

Övergångarna i lågdagrarna ser dock bättre ut i Canonbilden liksom en lägre total brusnivå. En test i raw och med mer liknande förutsättningar är säkert mer intressant för många och dröjer väl inte så länge kan man tro.
 
ANNONS