Annons

Förstora foto för canvastavla, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Akerhage

Aktiv medlem
Bilden här: http://img703.imageshack.us/img703/3406/catgrrlzx23.jpg

Önskemål: Att få bilden att kunna bli utskriven på en 150X90cm stor canvastavla med så bra kvalitet som möjligt.

Testat: Photoshop:
1. Gjort en ny bild på 150x90cm, valde resolution till 250 pixel/inch (tänkte för bättre utskrift?)
2: Lagt in bilden som layer 1 och som "smart object" för att förstora den till den önskade storleken.
3: Ändrade levels, higlight/contrast, vibrance på bilden.

Funderingar: Detta ser ju ok ut på datorskärmen, har även zoomat in på bilden och ritat lite med färgpennan på vissa ställen där det såg suddigt ut. Jag är dock lite tveksam till att det kommer se bra ut när den väl är utskriven. Vad tror ni? Har ju min bild på datorn nu, hade gärna delat med mig av den, men tar 25mb (jpeg). Borde ju kanske vara bättre att spara som Targa eller Tiff?

Mer Funderingar: Kanske skall ta och klippa ut tjejen och lägga endast henne på en vit bakgrund och i photoshop återskapa en ny liknande bakgrund samt skuggan på henne, blir kanske inte lika pixligt då? För photoshop borde ju anpassa det filter jag använder mig av för att göra bakgrunden efter den storleken som bilden är på?

Någon kunnig här som kanske skulle kunna hjälpa mig göra den i den här storleken som kanske kan photoshop bättre än mig? Eller ge mig bra tips på hur det kan lösas?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
onödigt mycket

Bilden här: http://img703.imageshack.us/img703/3406/catgrrlzx23.jpg

Önskemål: Att få bilden att kunna bli utskriven på en 150X90cm stor canvastavla med så bra kvalitet som möjligt.

Testat: Photoshop:
1. Gjort en ny bild på 150x90cm, valde resolution till 250 pixel/inch (tänkte för bättre utskrift?)
2: Lagt in bilden som layer 1 och som "smart object" för att förstora den till den önskade storleken.
3: Ändrade levels, higlight/contrast, vibrance på bilden.

Funderingar: Detta ser ju ok ut på datorskärmen, har även zoomat in på bilden och ritat lite med färgpennan på vissa ställen där det såg suddigt ut. Jag är dock lite tveksam till att det kommer se bra ut när den väl är utskriven. Vad tror ni? Har ju min bild på datorn nu, hade gärna delat med mig av den, men tar 25mb (jpeg). Borde ju kanske vara bättre att spara som Targa eller Tiff?

Mer Funderingar: Kanske skall ta och klippa ut tjejen och lägga endast henne på en vit bakgrund och i photoshop återskapa en ny liknande bakgrund samt skuggan på henne, blir kanske inte lika pixligt då? För photoshop borde ju anpassa det filter jag använder mig av för att göra bakgrunden efter den storleken som bilden är på?

Någon kunnig här som kanske skulle kunna hjälpa mig göra den i den här storleken som kanske kan photoshop bättre än mig? Eller ge mig bra tips på hur det kan lösas?
Det räcker med 150 ppi! Då slipper du interpolera så mycket, får mindre bildfil och minst lika bra resultat.
 

Akerhage

Aktiv medlem
funderar lite på en sak gällande skuggorna i bilden.
T.ex. på benen och på magen, om man förstorar upp det i photoshop till pixelnivå så ser det ju inte så bra ut. Jag målade bort alla skuggor på de lila benen, målade med samma lila färg överallt där.
Men jag tror inte det blir så bra att göra det på magen eller på skorna. Vad tror ni om det?

Samt om någon har ett bra tips för att göra om bakgrunden på samma sätt?`För gillar hur bakgrunden ser ut, men hade velat få den mer upplöst...tips på det hade uppskattats! =)

Har lite funderingar med bildupplösningen: Nu kan jag inte särskilt mycket om utskriftskvalitet, men jag har fått för mig att 300ppi är standard för att skriva ut bilder på? Och att 150ppi är för litet? För att pixlarna ses mer i en 150ppi på utskriften än i 300ppi?

Hur interpolerar man automatiskt med photoshop? Gör man det innan man förstorar bilden eller ändrar man det efter att förstoringen har gjorts?
 
Senast ändrad:

gatsu

Aktiv medlem
Kan inget om canvas osv så jag postar ett inlägg här för att följa tråden vidare. Men canvas är väl ganska förlåtande och kräver inte lika hög ppi som på fotopapper?

Passar även på att meddela att den bilden var riktigt läcker, helt i min smak! Återkom gärna med bild på resultatet sedan :D
 

Mankan G

Aktiv medlem
Canvas är mycket riktigt oerhört förlåtande. De allra finast detaljerna försvinner i strukturen i tyget. Vad du även måste ta i betänkandet är betraktningsavståndet. Du skall väl inte lägga näsan mot tyget eller :)

På canvas och denna storlek så kan du garanterat gå ännu lägre än 150 dpi. Jag har skrivit ut bilder regelbundet storlekar upp till 2 meter tagna med 12MP kameror Sällan att jag gått över 150 dpi ens på högupplösande papper. 120DPI räcker alldeles utmärkt för canvas i denna storlek.

Ett annat tips är att se om du kan hitta en profil för tyget och printern hos den som skall trycka det. Då kan du simulera rätt bra hur det kommer att se ut i tryck. Dock inte upplösningen men väl färger etc
 

Akerhage

Aktiv medlem
Canvas är mycket riktigt oerhört förlåtande. De allra finast detaljerna försvinner i strukturen i tyget. Vad du även måste ta i betänkandet är betraktningsavståndet. Du skall väl inte lägga näsan mot tyget eller :)

På canvas och denna storlek så kan du garanterat gå ännu lägre än 150 dpi. Jag har skrivit ut bilder regelbundet storlekar upp till 2 meter tagna med 12MP kameror Sällan att jag gått över 150 dpi ens på högupplösande papper. 120DPI räcker alldeles utmärkt för canvas i denna storlek.

Ett annat tips är att se om du kan hitta en profil för tyget och printern hos den som skall trycka det. Då kan du simulera rätt bra hur det kommer att se ut i tryck. Dock inte upplösningen men väl färger etc
Okay! Tackar för det! Tror ju också att den här typen av bild är ganska förlåtande i sig också. Är ju inte direkt packad med små detaljer. Men följer rådet då att ta ner bilden till 150ppi.
Behövs det någon interpolering? Är kanske "smart objekt" något som görs att interpolering används? För tanken med smart objects i photoshop är väl bland annat att det ska funka att förstora bilden bra mycket bättre?
 

CapsBoy

Medlem
OT: Smart objects

smart objects ger dig inte en bättre resultat när du ändrar storlek etc, det är ett sätt att behålla original informationen så att du kan återgå till t ex original storleken utan att förlora bildinformation. Bäst ser man effekten om man förminskat och sedan drar upp storleken igen.
 
Senast ändrad:

StefanK

Aktiv medlem
En tavla på 150x90 betraktar du oftast på någon meters avstånd, då behövs inte samma höga upplösning som på en fotoutskrift eller liknande. Titta t.ex. på reklamaffischer. De har väldigt låg upplösning, men det märks först när man kommer riktigt nära.

Har du kvar någon version av bilden med lager så skulle du kunna förstora förgrund och bakgrund för sig och använda content-aware-fill för att få en bättre bakgrund. (går ju iofs att göra även genom att göra en kopia och förstora var för sig).
 

Akerhage

Aktiv medlem
En tavla på 150x90 betraktar du oftast på någon meters avstånd, då behövs inte samma höga upplösning som på en fotoutskrift eller liknande. Titta t.ex. på reklamaffischer. De har väldigt låg upplösning, men det märks först när man kommer riktigt nära.

Har du kvar någon version av bilden med lager så skulle du kunna förstora förgrund och bakgrund för sig och använda content-aware-fill för att få en bättre bakgrund. (går ju iofs att göra även genom att göra en kopia och förstora var för sig).
Hur menar du då med att jag ska få den bättre via contant aware? Menar du att göra en "fill" då eller? Eller att måla över med patchtool eller liknande? Förstår inte riktigt hur du menar att den skall bli bättre isf?
Och jag antar du då menar att jag gör ett lager via cut på henne, och sen har bakgrunden som ett eget lager?
 

Akerhage

Aktiv medlem
smart objects ger dig inte en bättre resultat när du ändrar storlek etc, det är ett sätt att behålla original informationen så att du kan återgå till t ex original storleken utan att förlora bildinformation. Bäst ser man effekten om man förminskat och sedan drar upp storleken igen.
tack för det! Kom på mig själv efter jag skrivit att det nog faktiskt var såhär och inte som jag antydde =)
 
ANNONS