Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture NX 2 och kalibrerad skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

WilliamT

Aktiv medlem
Hej hej!

Jag har kalibrerat min skärm med en i1 displaykalibrerare och fick utmärkta värden på skärmen. Men nu när jag öppnar bilder i ViewNX och Capture NX2 så får de ett lila färgstick.

Ska ta det hela från början:
Jag kör med Nikon D700 och har AdobeRGB inställt som profil i den. Borde dock inte spela någon roll då jag fotar i RAW.

När skärmen inte är kalibrerad till någon speciell profil kan jag browsa i bildmapparna (RAW) med ViewNX och det ser ut som i kameran. Samma om man öppnar bilderna i Capture NX2. Mycket bra och kanon!

Eftersom jag vill att det ska bli ännu mera kanon har jag alltså skaffat en kalibrerare till skärmen (nåt år sedan). I1 display 2. Det har fungerat bra förr och verkade fungera idag med (bra värden i slutet). MEN nu sätter ju i1 programmet den nya profilen som standardprofil i windows. Så långt OK också. Problemet kommer när jag skall öppna bilderna i VNX eller CNX2.

I VNX så ser thumbnailsen först bra ut i typ en sekund sedan får de ett color cast modell lila. Fortsätter jag scrolla i mappen är alla bilder fina i ett par sekunder sedan color cast. Öppnar jag dem i Capture NX2 så blir det color cast även där. Lila. Fortfarande kvar även om jag kör graypoint mot gråkort, vilket funkade bra innan kalibreringen.

Det skumma är att om jag i kontrollpanelen väljer Nikon WinMonitor 4.0.0.3.001/NKMonitor_Win.icm som standardprofil istället för den jag fick av kalibreringsprogrammet så kommer inte det där color castet på bilderna i ovan nämnda program. (Tips från denna länk: http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/16620/~/i-see-strange-colors-on-my-pictures-after-updating-to-view-nx-1.5.0.-how-do-i)

Jag får känslan av att det på nåt sätt är OK att ha skärmen inställd på Nikons profil som standard eftersom jag ställt in rent hårdvarumässigt på skärmen RGB, kontrast osv. (och den borde rent hårdvarumässigt vara kalibrerad dv.s. visa mina ögon rätt) istället för den genererade nya profilen. Men jag känner mig inte safe... det är viktiga bilder så det måste bli "exakta" färger.

Byter jag till Nikons profil händer inget med skärmen heller, den ser lika dan ut och flippar inte tillbaka till nåt standardläge men color casten försvinner i Capture NX och viewNX.

Någon som stött på samma problem eller har någon bra lösning eller förklaring??

Lite fakta också:
- Windows Vista Home Premium 64bit Service Pack 2
- ViewNX v1.5.2
- Capture NX2 v2.3.0

/Andreas
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att view / capture NX kan hantera LUT-profiler, eller ens vilka icc-versioner som stöds. Detta är en av de allra största problemen med icc-specifikationerna, ingen vet egentligen vad som gäller eller varför. Nik's (Nik software, inte "Nikon" då alltså - det är helt olika företag) övriga mjukvaror har samma problem med många profiltyper,

NKMonitor_Win.icm är en sRGB-profil, använd "baklänges" som monitorprofil.

uppdatera NX så långt det går, så att du har senaste versionen i datorn. Prova sedan äldre versioner av i1match, mjukvaran som följde med din skärmpuck. Finns säkert att ladda ner någonstans.
 

WilliamT

Aktiv medlem
Okej.. verkar inte så stabilt med andra ord om det inte finns några klara standarder för färgerna.
Så Nik har alltså inget med Nikon att göra =) Fick för mig det eftersom de tipsade om den profilen i Nikons forum.

NX är uppdaterat, i alla fall Capture NX så långt det går. Ska testa äldre versioner av i1match och testa vad som händer. Grejen är att det har ju funkat förut.. kanske det är så att den nya versionen av Capture NX inte snackar samma språk då... som i1match..

Irriterande att det inte finns någon standard för det här än, det är ju ändå 2012. Att skärmar inte kan visa lika är ju en sak men om man kalibrerar den så borde det gå att ha en färgstandard sedan att jobba i över alla program, speciellt när man kör RAW. Att man sen komprimerar till en annan färgrymd typ sRGB är ju en annan sak. Det borde bara vara ungefär som att ändra upplösning fast det är färgomfånget som ändras. Men just kalibrering och få ett workflow där vitt är vitt och svart är svart osv borde gå att ordna.

Får testa mig fram lite, tack för svaret så långt!

Om någon annan har nåt att tillföra så gör gärna det! =)

/Andreas
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Problemet är egentligen att icc har så många olika standarder. Anledningen till att det blir fel ibland är om ett program försöker applicera en version av profiler som egentligen inte stöds - då blir det lite fel.

Om du vill kan du zippa en i1 skärmprofil och lägga till som "hantera bifogade filer" i ett inlägg här, så tittar jag på den lite snabbt.
 

WilliamT

Aktiv medlem
Okej!

Skickar med en profil här. Nu har jag gjort om den så ljusstyrkan är satt till 117 ungefär istället för 120 (som rekommenderades i programmet). Anledningen var att jag läste att om man ska skriva ut bilderna på lab etc. så blev det bättre med lite mörkare skärm eftersom de annars kan bli mörka i printen.
Gamma bommade med 0.1 också men allt det har ju inget att göra med färgbalansen som ser bra ut 6500K.

Hur som helst monitorprofilen sparades och sattes som default icc för min monitor under windows "färghantering".

Samma problem kvarstår dock. Är detta satt som default för monitorn så blir bilderna lila/rosa i ViewNX och Capture NX och även i Lightroom. Ändrar man även monitorns default till AdobeRGB så är allt klockrent förutom att jag då inte vet om det blir bra bilder på riktigt.

Störigt värre är det i alla fall, känns lite som nån tankevurpa eller setting någonstans. Varför finns det inte bara en standard rakt av och sedan kalibrerar man skärmen så att det blir bra... =/

/Andreas

Visstja, monitorn jag sitter med är en Asus VE247H...
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
Så här ser din monitorprofil ut jämfört med sRGB färgrymd. Det röda genomskinliga är sRGB. Kan du kalibrera skärmen mot sRGB så prova det och se om det blir bättre.
.
 

Bilagor

WilliamT

Aktiv medlem
Okej.. Vad menas med att kalibrera mot sRGB då? Är det att man sätter target profile i kalibreringsprogrammet typ?

Vad kan man utläsa av bilden du postat? För mig ser det ut som att min profil liksom ligger lite "under" sRGBrymden längs "z-axeln" samt att den är lite vidare/större omfång. Vad det betyder att den ligger "under" har jag ingen aning om. Sorry för många frågor!

/ Andreas
 

alfin

Aktiv medlem
Om profilen är korrekt genererad så kan man utläsa att din skärm har en väldigt stor färgrymd mot blå/lila/magenta. Så stor att jag undrar om din skärm verkligen kan återge dessa färger där ute i periferin. Om du kan välja sRGB i kalibreringsprogrammet och generera en profil begränsad till den mindre färgrymden kanske du blir av med färgsticket. Du kan däremot inte, som du skriver ovan, byta ut profilen mot någon annan profil, då har du inte längre en korrekt kalibrerad/profilerad skärm. Profilen du genererar beskriver ju hur just din skärm återger färger. Kan du välja icc-version 2 eller 4 ska du välja version 2. Den profil du bifogat är en version 2 profil.
 
Senast ändrad:

WilliamT

Aktiv medlem
Allright, jag ska prova mig fram igen. Har aldrig hört nåt om att targeta en viss profil vid kalibreringen men ska kolla om det går. Fråga är då också om det är bättre att satsa på Adobe RGB eftersom jag kör den i kameran samt att den har större omfång? Tanken är att jag skall redigera bilderna för tryck samt att "framkalla" på labb. Även för nätanvändning men då är det väl "bara" att konvertera till sRGB i photoshop eller välja save for web så ska det vara grönt.

Jag testar och hör av mig här med uppdaterat resultat!

Tack så länge men var beredd på fler frågor =)

/Andreas
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har Windows 7-64bit, Capture NX2 och har kalibrerat skärmen med en Spyder och hos mig fungerar det riktigt bra.

Vad har du för skärm, är skärmen av lägre kvalisort så kan alla möjliga stick efter att man har profilerat skärmen.

Jag antar att du har provat att kalibrera om skärmen.

/Karl
 

WilliamT

Aktiv medlem
Tjenare Karl!

Skärmen är en Asus VE247H och köpt i vintras. Den gamla skärmen var en gamal 4:3-skärm av Acermodell, minns inte vilken beteckning men den tyckte jag det funkade fint med. Kan ju vara den nya som är mysko men eftersom den är kanske 5 år nyare så borde den vara lite bättre med tanke på teknikens framsteg hela tiden, standarden höjs. BEHÖVER ju inte vara så men spontant.

Det är ju också så att som jag fattat det borde hela skärmen få ett stick om man kalibrerar och det blir fel? Inte bara de bilder man öppnar i Capture NX2? Allt annat är ju vitt, grått osv. i förhållande till de där bilderna. Men jag ska prova att kalibrera igen så får vi se.

Om man säger att jag köper en ny skärm då? Vad rekomenderar ni då? Är det Eizo och benq som gäller fortfarande? Har för mig att det var så för nåt år sedan.
Men som sagt, min Acer som kändes mer som en konsumentmodell än den jag har nu funkade bra. Asus kanske är sämre än Acer?

/ Andreas
 

Falumas

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel men det är väl en skärm med en TN-panel. Dessa är sällan optimala att profilera, det brukar oftast sluta med att man får en riktigt trist dynamik på skärmen. Att den sedan ändrar egenskaper när du ändrar betraktningsvinkel är också en nackdel.

Välj en av dessa
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s85318839&cols=89,544,1705&o=produkt_namn#rparams=l=s85318926

Man får lite vad man betalar för, men även den billigaste skärmen på den listan är förmodligen tillräckligt bra om du inte har extrema krav på dynamik och färgåtergivning. I vilket fall är alla skärmar på den listan åtminstonde en division bättre än vad du nu sitter med.

/Karl
 

WilliamT

Aktiv medlem
Hej igen!

Jo jag har kikat lite och börjat fundera om det är så att skärmen inte är optimal att kalibrera... ska testa med en annan skärm jag har också så får vi se om det är någon skillnad.

Anledningen att jag köpte den här var att jag behövde något snabbt och skapligt billigt då min gamla pajade ihop. Tänkte inte på foto då utan mest på att få fart på datorn igen. Planen är väl att uppgradera till nåt annat system helt och hållet framöver, mac borde vara lite enklare för foto men det får bli sen.

Får kika lite på några skärmar och kanske byta. Jag ska prova att köra med standardlägena på skärmen fast att dra ner ljusstyrkan en del. Jag tycker rent subjektivt att det "ser bra ut" med standardlägena och jag vet att det är att vara ute på tunn is =) men ska prova att dra iväg några bilder som ser bra ut på skärmen till Crimson eller motsvarande och se om resultatet blir bra. Om det blir det kör jag nog så tills jag får råd med ny skärm. Vad tror ni om det?

På tal om Asusskärmen så har den ett antal standardmodes typ "gaming mode" osv. som säkert funkar till just gaming men grejen är att jag inte vet vilket jag ska använda när jag kalibrerar. Har kört med standard mode nu men jag har en känsla av att det ändå inte går att tweaka så bra som man vill. Det är ju trots allt en skärm för standardanvändare.

Återkommer med resultat!
 

WilliamT

Aktiv medlem
BTW är det något skärmmärke man ska ha eller som man ska undvika numer? I listan du skickade finns ju allt från acer till dell till Eizo... ser att man ska undvika TN också som du skrev men vilket märke är bäst?

Sista grejen, varför är TN dåligt och vad är det? (orkar inte googla ;) )

/ Andreas
 

Falumas

Aktiv medlem
BTW är det något skärmmärke man ska ha eller som man ska undvika numer? I listan du skickade finns ju allt från acer till dell till Eizo... ser att man ska undvika TN också som du skrev men vilket märke är bäst?

Sista grejen, varför är TN dåligt och vad är det? (orkar inte googla ;) )

/ Andreas
En 4000kr-skärm är oftast betydligt bättre än en 2000kr-skärm, medans skillnaden mellan en 20'000kr-skärm och en 100'000kr-skärm är tämligen liten. Sista mm:ern är alltid frukansvärt dyr medans dom första metrarna oftast är ganska prisvärda.
Det finns ingen större anledning att vara märkestaliban när det kommer till skärmar, alla skärmar kommer i stort sett från LG eller Samsung oavsett vad det står på dom.

TN och IPS är olika skärmtyper, IPS har betydligt större dynamik än TN, dvs röd blir rödare, blå blåare osv. TN lider också av att färgerna ändrar sig beroende på vilken vinkel du tittar på skärmen, prova själv att titta på samma bild ur olika vinklar på den skärmen du har.
Skärmen du har är också en LED-skärm vilket inte heller är optimalt för färgexaktheten, det är dock väldigt optimalt när det kommer till energiförbrukningen. Min skärm drar 120W, din drar nog 30-40W.

/Karl
 

WilliamT

Aktiv medlem
Okej!

Så en skärm inom den smärtgräns plånboken har med andra ord samt ej TN och inte heller LED verkar vara tumregeln =)

Tack för svaret!
 

mikeon

Aktiv medlem
Tror inte att det har så mycket med din skärminställning att göra.
Vissa versioner av View NX och Capture NX2 har haft problem med bilder från vissa kameror där bilderna blev väldigt lila.

Vilken version sitter du på. Sista versionen av Capture NX2 är 2.3.1 och View NX2 version 2.2.5

/Mikael
 

Falumas

Aktiv medlem
Tror inte att det har så mycket med din skärminställning att göra.
Vissa versioner av View NX och Capture NX2 har haft problem med bilder från vissa kameror där bilderna blev väldigt lila.

Vilken version sitter du på. Sista versionen av Capture NX2 är 2.3.1 och View NX2 version 2.2.5

/Mikael
Avhandlades inte det i första inlägget?

Lite fakta också:
- Windows Vista Home Premium 64bit Service Pack 2
- ViewNX v1.5.2
- Capture NX2 v2.3.0

/Andreas

/Karl
 

WilliamT

Aktiv medlem
Japp det jag angav stämmer.

Hur som helst, jag testade att kalibrera några gånger till. Jag körde först easy mode i iMatch och kollade av statusen på skärmen vid factory defaults. Då var den alldeles för kall och för ljusstark, precis som den ska vid defaults.

Sparade inte den profilen utan gick sedan in i easy mode igen och kollade av mot RGB presets (inga bars man ska pricka utan bara att det står vad current K är.) Drog ner samtliga R, G och B till 70% på skärmen. Kollade av tills det blev 6500K. Kollade sedan ljusstyrkan och drog ner den också. När jag ställt in detta på skärmen rent fysiskt körde jag advanced mode och lät det dra igenom. Barsen i iMatch (R, G och B som ska ligga i mitten i det gröna fälten) var helt off men Kelvin låg på exakt 6500K. Så jag nöjde mig med det. Sedan ramlade det ut en profil som jag sparade.

Programmet satte den som standard och jag provade att kolla på bilderna i Capture NX och viewNX. Till min förvåning fungerar det nu. D.v.s. bilderna ser ut som de bör utan färgstick. Så jag kör såhär så länge så får vi se hur testresultaten blir från labbet sen.

Verkar som skärmen är lite känslig för hur man ställer in allt på nåt sätt =S
 
ANNONS