Annons

Makroglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Har länge tänkt på att jag skall skaffa mig en macro glugg och mer än sugen nu.
Vad skall man i så fall köpa?
Kan man få en bra glugg för inga pengar eller skall man helt enkelt satsa på at köpa
Canon EF 100mm f/2,8L IS USM Macro.

Vad är era tankar.
Sitter med 5D mk III
 

AFJ

Aktiv medlem
Har länge tänkt på att jag skall skaffa mig en macro glugg och mer än sugen nu.
Vad skall man i så fall köpa?
Kan man få en bra glugg för inga pengar eller skall man helt enkelt satsa på at köpa
Canon EF 100mm f/2,8L IS USM Macro.

Vad är era tankar.
Sitter med 5D mk III
Det är ett fantastisk trevligt objektiv. Att den har IS gör att den funkar även bra till allmänt foto.

Enda "problemet" är väl att de andra alternativen från Tamron, Sigma och Canon (utan IS) också är väldigt bra så man betalar ju en slant extra utan att få så mycket mer.

Jag har Tamron 90/2.8 som jag är/var mycket nöjd med. Köpte ändå Canon 100/2.8 IS just för att få bildstabilisering och Tamron ligger nu på hyllan, men rent bildkvalitetsmässigt ser jag ingen stor skillnad. Nuförtiden har väl även Tamron och de andra IS.

Bottom line - när det gäller makroobjektiv verkar alla alternativen vara bra så det är ju mest en fråga om budget och personliga preferenser.
 

Schulz

Aktiv medlem
där ser man. Så enkelt tolkat så är det plånboken som avgör.
Självklart önskar man ju helst köpa den med IS men just i detta nu är plånboken för liten.
Den har ju även ett riktigt bra andrahandsvärde.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan man få en bra glugg för inga pengar eller skall man helt enkelt satsa på at köpa
Canon EF 100mm f/2,8L IS USM Macro.
Ja, det är ett jäkligt bra objektiv (jag har det själv), men det finns objektiv som är mer prisvärda.
Läs FOTO nr 7/8-2013. Det numret innehåller ett stort makroobjektivtest. Borde finnas på närmaste bibliotek. Om inte kan man nog beställa det från FOTO, http://tidningenfoto.se/kontakta-oss/
 
ANNONS