Annons

Vinjettring

Produkter
(logga in för att koppla)

Yupiteru

Aktiv medlem
Hur får man egentligen till sådan?

En svag vinjettring gör sig bra på vissa foton, men hur gör man för att få till sådan?

Om inte annat borde det väl gå att fixa till med en smula bildbehandling?

Teach me! =)
 

twinx

Aktiv medlem
Vill jag ha vinjettering på mina bilder gör jag det i efterhand i PS. Det är ganska enkelt.

- Skapa ett justeringslager för kurvor. Ta tag i mitten av kurvan och dra ner den (ganska rejält) för att mörka hela bilden
- Inventera lagermasken (ctrl+i) så att lagret inte påverkar något (för tillfället)
- Rita med en stor, mjuk pensel med vit färg på de ställe du vill lägga till vinjetteingen (hörn, kanter, etc). Här kommer det kreativa in...
- För att mjuka upp övergången ytterligare kan man använda gausian blur på lagermasken med rel. stor diameter
- Nu har du en fin vinjettering. Nu kan du använda opaciteten på lagret för att justera hur stark effekt du vill ha.

Med detta sätt kan man få till riktigt effektfulla men subtila vinjetteringar

Lycka till!
/Thomas
 

Jesaiah

Avslutat medlemskap
Eller om du fotar i RAW kan du fixa till det direkt i PS. Kommer inte ihåg exakt vad det heter. Men när du öppnar bilden och RAW-"menyn" kommer fram så finns det en flik som heter "Lens Correction". Vet ej vad motsvarigheten heter på svenska. Under den fliken näst längst ner så finns det en stapel för att fixa det.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Eller om du har en JPEG fil eller liknande, så går du in på filter - distort - lens correction, å väljer lämplig vinjettering under "vingette" allt detta i photoshop.
 
ANNONS