Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd - Objektiv innan Jul

Produkter
(logga in för att koppla)

Drutt3n

Aktiv medlem
Rätt ny här på fotosidan och pysslar med foto som halvseriös hobby (helseriös när jag inte har dottern)

Nu är det så att kit-gluggen fått sig en smäll av dottern (tack o lov det inte va 4L gluggen) :)
Och den behöver ersättas med något vettigt & bra , har inte så stor budget tyvärr men går nog
att skaka fram en 3.5-4.500:- med lite tur.

Denna behöver ersättas före Jul ochså givetvis , så tid är viktigt justnu.

Har kollat runt lite på div gluggar tex dessa , gärna gluggar som INTE låser mig till 500'an då jag planerar att byta till FF så fort jag får råd.

Sigma AF 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM
Tamron AF 17-50/2,8 DI II SP XR
Tamron AF SP28-75/2,8 DI IF XR

mm men jag behöver lite hjälp med detta.

Nuvarande utr består av följande.

Canon 500D Hus
Canon SpeedLite 430EX II
Stativ , whitebox, mm mm

Nuvarande Gluggar.

Canon 18-55mm Kitgluggen (Ej brukbar längre och behöver bytas.)
Canon 70-200mm 4L IS
Canon 50mm 1.8

Det som blir mest fotat är dottern och en hel hör med andra ungar när vi är ute på diverse aktiviteter och bus ,lucia,avslutningar,mm, blir även en hel del vintersport typ snowboard , skoterfoton , mycket resefoto utomlands mm på sommaren och givetvis lek & sport i massor.
Blir även ett och annat porträtt , och ett och annat halvseriöst produktfoto åt div vänner.

Hoppas på lite snabb feedback och ideer så det kanske går att handla något till julen , iofs funkar juh 50mm rätt ok men skönt att kunna skruva lite mellan 1X-70 iaf.

Mvh
Johan Söderström
 

JazzBass

Aktiv medlem
Alla normalzoomar som börjar på 15-18mm och når till minst 50mm är enbart för aps-c och funkar inte på FF. Då faller de två första av dina alternativ bort.

Ett objektiv som fått bra kritik som normalzoom på aps-c är Canons 17-40/4. Det blir en vidvinkelzoom på fullformat. Kan vara ett bra alternativ för dig.

Vill du ha en normalzoom för FF och inte en vidvinkelzoom så skulle jag i ditt läge satsa på en zoom som börjar på 24mm. Det känns lite väl långt med 28mm som kortaste brännvidd så länge du kör med din 500D.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Håller med

Alla normalzoomar som börjar på 15-18mm och når till minst 50mm är enbart för aps-c och funkar inte på FF. Då faller de två första av dina alternativ bort.

Ett objektiv som fått bra kritik som normalzoom på aps-c är Canons 17-40/4. Det blir en vidvinkelzoom på fullformat. Kan vara ett bra alternativ för dig.

Vill du ha en normalzoom för FF och inte en vidvinkelzoom så skulle jag i ditt läge satsa på en zoom som börjar på 24mm. Det känns lite väl långt med 28mm som kortaste brännvidd så länge du kör med din 500D.
17-40 är kalas på en cropkamera. Körde den i flera år och var/är mycket nöjd. Numera kör jag med en FF-kamera och jag behåll min 17-40 och den är riktigt kul på en FF-kamera. Den är bra optiskt och tål din dotters omilda hantering. Den finns till salu på FS för 4500.
 

Drutt3n

Aktiv medlem
Enda problemet med Canons 17-40 4L är priset tyvärr , det är väll iofs inte hela världen att skaffa gluggar som är för APS-C formatet , har nog inte råd att byta upp mig innom någon snar framtid :( , men man lä juh alltid kunna drömma eller hur ? :)

Men om man tittar på gluggar för APS-C då ? Måste dock låsa mig vid 4500:- , kan nog inte punga ut med mer pengar detta år.
 

Drutt3n

Aktiv medlem
Ska ta o kolla på annonsen ! , Tackar för feedbacken oxo , gött med snabba svar.

Tar dock gärna emot lite tips på några som är för APS-C dock , dummt att avfärda dem bara.

Mvh
Johan
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Köper du en begagnad så klarar du din budget och om du vill sälja den efter ett tag så förlorar du inte så många hundralappar.

Enda problemet med Canons 17-40 4L är priset tyvärr , det är väll iofs inte hela världen att skaffa gluggar som är för APS-C formatet , har nog inte råd att byta upp mig innom någon snar framtid :( , men man lä juh alltid kunna drömma eller hur ? :)

Men om man tittar på gluggar för APS-C då ? Måste dock låsa mig vid 4500:- , kan nog inte punga ut med mer pengar detta år.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Köp en billig Tamron eller Sigma och skicka med din nuvarande kamera när du säljer den, den lär om inte annat bli mycket mer lättsåld och eftersom de knappt kostar något nya (2000 kr för billigaste Sigma f/2,8) finns det ju heller inga nämnvärda pengar att förlora...

Däremot, ska du ha ett objektiv som funkar bra på både FF och crop blir det mycket svårare. En normalzoom som 17-40 blir ju en supervidvinkel på FF, typ 11-25 mm jämfört med vad den blir på crop, sedan när du byter. Den har ju sin plats för FF, men duger inte som enda objektiv då iallafall.

Länk:

http://www.japanphoto.se/product/objektiv/sigma/sigma-objektiv-18-50mm-f-2.8-4.5-dc-os-hsm-canon/
 

Dicken

Aktiv medlem
Jag har det här till min corp Tamron AF SP28-75/2,8 DI IF XR och det är kanon men då saknar du vidvinkel.

Byggkvaliten är sådär men är lätt och smidig bra på f2.8 bra pris på beg.
Bara hitta en som fukuserar rätt....... Min fick åka till holland ett bra tag innan den blev bra.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sigmat

Sigma 17-70! Alla dagar i veckan. Fick hem m in igår eftersom jag behövde en normalzoom till några arbete jag ska göra den kommande tiden. Skarpt redan från fullöppning´, bra närgräns och mycket bra stabilisering samt OK zoomömfång (17-40 faller direkt pga av dåligt omfång). Jag är nöjd redan. Valde mellan den och Canons 15-85 som gick bort pga priset.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Med din budget håller jag med: köp APS-C zoom som du säljer med huset sedan då du byter till FF. Förslag:
EF-S 18-55 IS 1200:- beg
EF-S 17-85 IS 2500:- beg
Sigma 18-50/2,8 utan OS 2000:- beg
Tamron 17-50/2,8 utan VC 2000:- beg

Osäker på exakt pris på Tamron & Sigmat då de nya VC & OS varianterna sänkt beg priset på de äldre och kan göra dem överkomliga nya, i den mån de finns att få tag i. Annars, med viss kompromiss i bildkvalitet finns de som köpt kit med 18-135 som säljer och byter upp sig, så dessa kan finnas.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Sigma 17-70! Alla dagar i veckan. Fick hem m in igår eftersom jag behövde en normalzoom till några arbete jag ska göra den kommande tiden. Skarpt redan från fullöppning´, bra närgräns och mycket bra stabilisering samt OK zoomömfång (17-40 faller direkt pga av dåligt omfång). Jag är nöjd redan. Valde mellan den och Canons 15-85 som gick bort pga priset.
Låter bra. :) Får man fråga vilken version av objektivet du skaffade - f/2,8-4 eller f/2,8-4,5?
 
ANNONS