Annons

Att få till jämnare ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle Kanljung

Aktiv medlem
Har gjort en ihopfällbar octabox. Det var jobbigt. Just nu så är det hyffsat jämnt ljus, så här ser det ut på ISO 100, f/22, bärbara blixten på minsta effekten och exponerings kompensation på -2.5 i mjukvara:



Efter jag tog fotot har jag rätat upp octaboxen så den är mer sträckt och diffusorn inte hänger så mkt där framme och där uppe. Den är 145 cm bred ungefär.

Hur mkt jämnare ljus ska man behöva ha? Duger det här? Man kan ana den inre mörka cirkeln i personers ögon vid bländare f/8.6, men man får veta vad man ska leta efter. Jag har gjort fästen för en diffusor inne i octaboxen men vet inte hur mkt det skulle påverka, och det är lite meck med att hitta bra material billigt. Tänker att om man krämar på med mer blixt och har en diffusor till så kanske man får jämnare ljus? Vad tänker ni?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Det första jag tänker på är naturligtvis att mer ljus kommer att spridas jämnare inne i octan såvida den har korrekt proportioner och storlek i förhållande till ljuskällans styrka. En intensivare ljuskälla reducerar också den svarta cirkelns synlighet inne i octagonen.

Experimentera lite så har du nog snart grejat det.

/ Magnus
 

Olle Kanljung

Aktiv medlem
Det första jag tänker på är naturligtvis att mer ljus kommer att spridas jämnare inne i octan såvida den har korrekt proportioner och storlek i förhållande till ljuskällans styrka. En intensivare ljuskälla reducerar också den svarta cirkelns synlighet inne i octagonen.

Experimentera lite så har du nog snart grejat det.

/ Magnus
Min blixt kan ställas in i 1/4, 1/2 och 1/1, så om jag höjer effekten så måste jag flytta bak octaboxen eller blända ner, och jag vill ligga runt 8 för dslr och 11 för mellanformat. Så jag kan inte höja så mkt mer. Och jag kan inte flytta bak den så mkt heller om man är inomhus, det är en stor sak det här. 145 bred och 60 djup typ.
 

Karl2

Aktiv medlem
Hur skulle det vara med ett lakanstyg mellan blixt och motiv?
Kanske två lakan, som skulle ge ljus liksom från två hörnfönster.
 
ANNONS