Annons

Bilden ändras vid "Spara för webb och enheter" i CS5

Produkter
(logga in för att koppla)

Bigsalmon

Medlem
Har nyligen uppdaterat från PS CS3 till CS5. När jag sparar bilder i jpg genom "Spara för webb och enheter..." ändras de och blir inte alls som jag vill ha dem. Jag har provat olika inställningar i menyerna, men lyckas inget vidare. Till exempel måste jag göra bilden mörkare och med högre kontrast än jag vill ha innan jag sparar den. Som det är nu använder jag "Spara som..." i stället.

Känner någon igen problematiken och vet vad som behöver göras? Jag utgår från att det är jag som gör fel, och att programmet fortfarande kan ge ett högklasssigt resultat.

// Johan
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har inte tillgång till den mjukvara du använder men jag skulle gissa på att det är problem med konvtertering mellan färgprofiler (sRGB, AdobeRGB, etc). Tills du får något bättre svar är chanserna goda att du finner lösningen om du kollar upp din hantering av färgprofiler.

Lycka till!

Edit: Eftersom du använder just save for web så är det inte helt osannolikt att det som händer är att du har en färgprofil inbakad i bildfilen som då slängs bort för att spara utrymme. Jag hoppas att det här hjälper dig i rätt riktning.
 

Bigsalmon

Medlem
Jag har inte tillgång till den mjukvara du använder men jag skulle gissa på att det är problem med konvtertering mellan färgprofiler (sRGB, AdobeRGB, etc). Tills du får något bättre svar är chanserna goda att du finner lösningen om du kollar upp din hantering av färgprofiler.

Lycka till!

Edit: Eftersom du använder just save for web så är det inte helt osannolikt att det som händer är att du har en färgprofil inbakad i bildfilen som då slängs bort för att spara utrymme. Jag hoppas att det här hjälper dig i rätt riktning.
Tack för dina synpunkter.

Det var även min gissning, men laborering med färgprofiler har inte hjälpt. Jag har jämfört mina inställningar mellan de olika versionerna, och så vitt jag kan se är de samma.
 

gorse

Aktiv medlem
Jag har en annan gissning. När man sparar för webb och man har färger och inställningar som tex är övermättade eller på annat sätt går utanför web-inställningarna så trunkeras de. Om det var "för mycket" som låg utanför, så syns det i bilderna när man sparar för webb.

I stora photoshop finns ju tex varningsinställningar så att man ser i bilden typ blink-varning om färger kommer hamna utanför tryckbarhet. Jag tror det är lite samma effekt i spara för webb, med skillnaden att man inte får blink-varning utan det bara far åt h-vete. Jag tror jag mixtrat med att få bort sånna blinkvarningar genom att byta till CMYK-mode och sen byta tillbaka. Då trunkas blinkvarningen, men å andra sidan kan man uppleva att färgerna bleknar enligt mina ögon.

Mitt förslag är att man inte redigerar så att återgivningen inte är så kritiskt. Kanske det är bättre att redigera i sRGB tills det att man verkligen känner behov av nått annat, inte bara för att man läst det i nån bok.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Innan du sparar

Har nyligen uppdaterat från PS CS3 till CS5. När jag sparar bilder i jpg genom "Spara för webb och enheter..." ändras de och blir inte alls som jag vill ha dem. Jag har provat olika inställningar i menyerna, men lyckas inget vidare. Till exempel måste jag göra bilden mörkare och med högre kontrast än jag vill ha innan jag sparar den. Som det är nu använder jag "Spara som..." i stället.

Känner någon igen problematiken och vet vad som behöver göras? Jag utgår från att det är jag som gör fel, och att programmet fortfarande kan ge ett högklasssigt resultat.

// Johan
Har du gjort följande:
Innan du sparar så se till att bilderna är i s-RGB. (image-mode-convert to profile-Srgb.)
Ser bilderna bra ut (annars ändra färgmättnad/kontrast) innan du sparar så kan du sedan köra save for web. Du (och de flesta andra) bör då uppleva bilderna hyfsat bra i webläsaren.

Har du gjort dessa steg?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har en annan gissning. När man sparar för webb och man har färger och inställningar som tex är övermättade eller på annat sätt går utanför web-inställningarna så trunkeras de. Om det var "för mycket" som låg utanför, så syns det i bilderna när man sparar för webb.
Nog ganska ovanligt att man ser detta. Det krävs ju att man har en skärm som kan återge ett rätt avsevärt mycket större omfång än sRGB för att man ska kunna se skillnaden mellan en bild i Adobe RGB eller i sRGB.

Kanske det är bättre att redigera i sRGB tills det att man verkligen känner behov av nått annat, inte bara för att man läst det i nån bok.
Eftersom många av de problem man ser med utfrätta eller helt svarta färgkanaler beror på att man konverterat till en för liten färgrymd, där färgerna helt enkelt inte får plats så är det rätt bra att man går upp till åtminstone Adobe RGB.
 

Eine

Avslutat medlemskap
Jag har flera ggr haft problem med att färger blivit kassa vid utskrift och vid webvisning och försöker nu lära mig vad som fungerar vart.

Jag testade lite efter att läst den här tråden och här är vad jag gjort.

Letade upp bilden i Lightroom, öppnade som smart objekt i CS5 Sparade i 3 olika profiler:
ProPhoto RGB (default) Bild,
adobe RGBBild
och S-RGB Bild

Tipps! öppna alla 3 bilderna i var sin tab och bläddra mellan dem för att jämföra

I min webläsare är det endast S-RGB som ser ut som orginalbilden från photoshop. adobe lite mattare och prophoto katastrofdålig. Jag använder Google Chrome och widows XP. Ni som har andra system (mac mm) kan väl tala om ifall ni upplever det annorlunda.

Jag har även krivit ut ProPhotoRGB bilden hos Japanfoto i deras snabbmaskin och den blev precis lika dålig som i Chrome.

Min slutsats är att så länge jag inte har en egen skrivare som klarar färgrymder andra än S-RGB eller skriver ut hos ett proffslabb så kommer jag bara använda S-RGB.
 

stefohl

Aktiv medlem
Min slutsats är att så länge jag inte har en egen skrivare som klarar färgrymder andra än S-RGB eller skriver ut hos ett proffslabb så kommer jag bara använda S-RGB.
Slutsatsen är inte felaktig, man bör bara lägga upp bilder på webben i sRGB. Även när man skickar till labb som inte kan hantera profiler så är sRGB standard, men varför inte skicka till labb som kan hantera en profil på rätt sätt.

Sedan innebär det ju inte nödvändigtvis att man behöver ha sRGB under bearbetningen. Jag gör ofta ett original som bearbetas i större färgrymd och sedan konverterar jag till sRGB inför webbpubliceringen.
 

Eine

Avslutat medlemskap
Har nu också provat I firefox 7.0.1 och då visas bilderna som de ska. Det beror alltså på om webbläsaren kan hantera färgprofilerna. Värdelöst att inte Chrome stödjer det. Eller är det jag som missat nån inställning?? Eller är Firefox unikt bra på detta och kan nått som ingen annan kan? Hur är det med Apple??
 
Senast ändrad:

AWid

Aktiv medlem
Har nu också provat I firefox 7.0.1 och då visas bilderna som de ska. Det beror alltså på om webbläsaren kan hantera färgprofilerna. Värdelöst att inte Chrome stödjer det. Eller är det jag som missat nån inställning?? Eller är Firefox unikt bra på detta och kan nått som ingen annan kan? Hur är det med Apple??
Byt till Firefox så är problemet löst. Fungerar bra till det mesta.
Hälsn/Anders W
 

Bigsalmon

Medlem
Har du gjort följande:
Innan du sparar så se till att bilderna är i s-RGB. (image-mode-convert to profile-Srgb.)
Ser bilderna bra ut (annars ändra färgmättnad/kontrast) innan du sparar så kan du sedan köra save for web. Du (och de flesta andra) bör då uppleva bilderna hyfsat bra i webläsaren.

Har du gjort dessa steg?
Jag kan inte konvertera till sRGB på det sättet du beskriver. Den funktionen finns inte. Däremot kan jag välja det när jag tryckt på "Save for web...", men då blir skillnaden endast marginell.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag kan inte konvertera till sRGB på det sättet du beskriver. Den funktionen finns inte. Däremot kan jag välja det när jag tryckt på "Save for web...", men då blir skillnaden endast marginell.
Vad använder du för program? Och skillnaden bör bli marginell, så länge som du tittar på bilden i ett program som kan tolka profiler. Då ser ju programmet att bilden har en uppsättning färgvärden och sedan tolkar programmet dem efter vilken färgrymd du arbetar i.

Byter du till ett program som inte har färghantering, som de flesta webbläsare, då görs inte denna konvertering. En och samma bild kommer då se helt olika ut.

Stefan
 
ANNONS