Annons

Importproblem i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

jugge54

Ny medlem
Jag har CANON 7D Samt Lightroom 2.3.Plötsligt när jag importerar RAW filer (kopierar foton som DNG och lägger till katalog) får jag följande felmeddelande:"Vissa importåtgärder utfördes inte.Det verkar som om filerna inte stöds eller är skadade".Vad har hänt.Tacksam för svar.JPEG import fungerar som tidigare.

Mvh Jörgen
 

AFJ

Aktiv medlem
Lightroom 2.3 är en ganska gammal version, jag antar att den inte stödjer RAW-filer från 7D.
 

Drutt3n

Aktiv medlem
Kanske bara behöver en nyare Camera Raw , borde finnas en update i den där adobe updater prylen som kommer när det finns nyare varianter av saker o ting.. är väll den som hanterar det detta gällde.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lightroom 3 har samma RAW-konverterare som PS paket 5
Lightroom 4 har samma RAW-konverterare som PS paket 6

Dessa uppdateras inte mer än till en viss tidpunkt. Nyare kameror kräver en ny programvara.
Alternativet är att du omvandlar dina filer till DNG o sedan plockar in dem i LR/PS.
 
Jag har CANON 7D Samt Lightroom 2.3.Plötsligt när jag importerar RAW filer (kopierar foton som DNG och lägger till katalog) får jag följande felmeddelande:"Vissa importåtgärder utfördes inte.Det verkar som om filerna inte stöds eller är skadade".Vad har hänt.Tacksam för svar.JPEG import fungerar som tidigare.

Mvh Jörgen
Jag gissar att det här problemet inte kommit plötsligt, utan beror på att du inte provat tidigare.

Lightroom 2.3 har inte stöd för Canon 7D. Det stödet kom i version 2.5.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mellan version 3 och version 4 är motorn delvis omarbetad, främst när det gäller gränssnittet.
Njae det är 2 reglage...
lite förvillande första gg i LR3 o sedan ACR för CS6.
Fast har man LR så öppnar man aldrig ACR om man inte väljer det exlicit inifrån ACR.
Från LR hamnar man direkt in i PS.
Men skiljer det i hanteringen i form av förbättringar av själva raw-filen?
 
Njae det är 2 reglage...
lite förvillande första gg i LR3 o sedan ACR för CS6.
Fast har man LR så öppnar man aldrig ACR om man inte väljer det exlicit inifrån ACR.
Från LR hamnar man direkt in i PS.
Men skiljer det i hanteringen i form av förbättringar av själva raw-filen?
Nja, jag håller inte med dig. Förändringen är betydligt större än så. Dels har man "vänt" på hur ett par reglage fungerar och sedan har man tagit bort "Recovery", bland annat. Clarity är avsevärt förbättrat exempelvis.

Även hanteringen kring kromatisk aberration är utvecklad.

Min uppfattning är att bilderna blir bättre.
 
ANNONS