Annons

Allt mer vanligt med stora bilder = risk för bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Det syns tydligt att fotosamhället har förändrats. Förut laddar vi absolut inte mer än 600 pixlar och sedan 800-1000 pixlar. Nu börjar vi övergå till 1280-1500 pixlar och när tar det slut? Ser du någon risk med bildstöld här? När man får tillgång till bilder som är på 1500 pixlar så kan man göra rätt mycket med den jämför med 800-900 pixlar stora bilder. Eller ska vi lägga bildstölder bakom oss? Vi lever i modernt fotosamhället, alla bilder ska vara stora och det är upplevelsen som räknas? Vad säger du?
 

mannbro

Aktiv medlem
Jag tror att man gör sig själv en otjänst om man lägger tid och fokus på att försöka hindra "bildstöld".

Till skillnad från riktig stöld blir man inte av med någonting.

Jag kan förstå att många tycker att det är tråkigt när något man jobbat hårt med helt respektlöst används gratis av andra, men man får knappast varken högre intäkter eller lägre kostnader genom att försöka hindra bildstöld.

Det finns rättsliga åtgärder att ta till om någon använt ens bilder utan lov, och i de fall där det görs kommersiellt finns det pengar att tjäna på att ta till dem, och då kan det vara värt att driva frågan.

Internet är ett tveeggat svärd; ju mer man syns, desto större chanser finns det att sälja - men också att bilder hamnar på avvägar, men rent krasst är det ju bättre att få 100 bilder "stulna" och sälja 10 än att bara sälja en.

Man får ju välja själv om man hellre lägger energi på principer (det är fel att använda mina bilder utan mitt tillstånd) eller på sitt bildsakapnde och försäljningsarbete Det känslomässiga spelar naturligtvis in, men krasst ekonomiskt så är det nog svårt att få någon vidare timpeng för arbete med att förhindra bildstöld.

Skulle jag skapa en portfolio för att sälja mina bilder så skulle jag fokusera 100% på att maximera min försäljning och 0% på att förhindra bildstöld. Inte för att jag tycker är bildstöld är rätt, utan för att den tiden och energin som jag skulle lägga på det aldrig skuille betala sig.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag tror att man gör sig själv en otjänst om man lägger tid och fokus på att försöka hindra "bildstöld".

Till skillnad från riktig stöld blir man inte av med någonting.

Jag kan förstå att många tycker att det är tråkigt när något man jobbat hårt med helt respektlöst används gratis av andra, men man får knappast varken högre intäkter eller lägre kostnader genom att försöka hindra bildstöld.

Det finns rättsliga åtgärder att ta till om någon använt ens bilder utan lov, och i de fall där det görs kommersiellt finns det pengar att tjäna på att ta till dem, och då kan det vara värt att driva frågan.

Internet är ett tveeggat svärd; ju mer man syns, desto större chanser finns det att sälja - men också att bilder hamnar på avvägar, men rent krasst är det ju bättre att få 100 bilder "stulna" och sälja 10 än att bara sälja en.

Man får ju välja själv om man hellre lägger energi på principer (det är fel att använda mina bilder utan mitt tillstånd) eller på sitt bildsakapnde och försäljningsarbete Det känslomässiga spelar naturligtvis in, men krasst ekonomiskt så är det nog svårt att få någon vidare timpeng för arbete med att förhindra bildstöld.

Skulle jag skapa en portfolio för att sälja mina bilder så skulle jag fokusera 100% på att maximera min försäljning och 0% på att förhindra bildstöld. Inte för att jag tycker är bildstöld är rätt, utan för att den tiden och energin som jag skulle lägga på det aldrig skuille betala sig.
Bra skrivet. Det handlar om hur man tänker, att sitta o förbittra sig över bildstöld är negativt tänkande vilket inte leder framåt, utan bakåt. Fokusera på det positiva, att sälja, att synas och att ha roligt - då tjänar men definitivt mer än om man försöker fånga bildtjuvar. Men visst, ramlar man över en stulen bild nånstans ska man självklart skicka en fet faktura. Utan tvekan. Rätt ska vara rätt. Men man ska inte sitta spendera sin värdefulla tid för att leta efter sina stulna bilder på nätet.
 

MSLink

Aktiv medlem
Intressanta tankar! Ni har en bra poäng här tycker jag. Det är inte samma för några år sedan. Vi har större och bättre skärmar och då vill man förhöja upplevelsen i bilderna också. Många sajter erbjuder högre upplösning och det ger mer upplevelse. Många gånger har jag störts av att bilder som fungerar i bäst större format fungerar mycket sämre i mindre format då missar man mycket detaljerna i bilderna.

Hur stora bilder kan du tänka dig lägga upp på nätet? Max 1500 pixlar? 2000 pixlar? 2500 pixlar?
 

Snapphane

Aktiv medlem
Man kan även se det som så att större bilder skyddar mot stöld. Om du själv inte lägger ut i högre upplösning. Allt under 1 000 pixlar blir på sätt och vis dåligt att använda på dagens högupplösta skärmar. Vilket är en fördel för fotografen som vill kunna sälja sina bilder :)
 
ANNONS