Annons

Blixt till GX1

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Jag funderar på en Metz 44 AF-1 eller 52 AF-1. Jag tycker Panasonic DMW-FL360L är lite för dyr. Metz har jag hittat för 1500:- resp 2100:-. FL360 för 2690:-. Har även funderat på Dörr DAF42 men tycker den verkar lite väl mycket budget köp. Är rädd att jag kommer att ångra mig om jag köper Dörr.

Mitt behov är inomhus bilder vid middagar, födelsedagar och dylikt. Ren dokumentation och autoläge kommer mest att användas. Jag tycker aldrig bilder med den inbyggda blixten blir bra. Brukar hellre välja ISO3200. Tar hellre brus än taskiga blixtbilder.

Är originalblixtar bättre? Får jag extra funktioner om jag väljer FL360? Den enda jag vet är videobelysning men jag videofilmar nästan aldrig. 1 gång hittills i år.

Jag kommer nog oftast att använda följande objektiv: Pana 14/2,5, Sigma 30/2,8, Oly 45/1,8, Sigma 60/2,8

Ge mig lite råd och tips!
 

matti

Aktiv medlem
Både Metz 44 & 52 kommer kännas ganska topptunga och klossiga på en GX1...been there done that. Pana 36an är betydligt smidigare...men ganska dyr som du säger. Dock mkt välbyggd. Men kolla in Olympus 36a...det är samma blixt. Oly tillverkar Pana-blixten. Jag har för mig Olympusen funkar på Pana-hus. Den är också något billigare i inköp...plus har också en egen sensor som gör att den har automatik även på kameror som inte 'pratar' med blixten. Pana-varianten har inte egen sensor.

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
 

transalp-01

Aktiv medlem
Tog tid men blev tillslut en begagnad olympus fl-36R. Klart nöjd hittills men bara använt ttl-auto än så länge.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
ANNONS