Annons

Objektivförslag, tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

kattisw

Medlem
Jag ska köpa en Canon eos 450d kit, ganska snart men har en fråga till er proffs.
Jag fotar mycket när mina barn spelar fotboll, behöver ju kunna zoma en del. Vilket objektiv behöver jag då?
Vill ha förslag på ett billigt objektiv så kan jag spara ihop till ett mer avancerat framöver. Kan också tänka mej Tamron och Sigma.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
nu har Canon börjat leverera 55-250 IS igen, för 2 700 kr, tror inte att du hittar något bättre och mer prisvärt. Autofokusen är ju rätt långsam om man jämför med t ex 70-200 alternativen, men de kostar ju mer än det dubbla för billigaste varianten, så det verkade ju inte vara något för dig. 55-250 är i vart fall kalasbra, litet, lätt och har en väldigt effektiv bildstabilisering, som dessutom funkar automatiskt när du följer något i sökaren, t ex en som spelar fotboll.
 

kattisw

Medlem
Sigma och Tamron har något som heter 55-200 till ett pris strax över tusenlappen.
Vad tror ni om det? Är det något att ha i mitt fall?
 
Jag känner igen frågan eftersom jag själv är fotbollspappa. Jag köpte Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 med makrofunktion. Många fina bilder har det blivit genom åren. Den har funkat jättebra med klara bilder på andra sidan plan. Kostar inte alltför mycket.
MVH Peter.
 

Ramona

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa en Canon eos 450d kit, ganska snart men har en fråga till er proffs.
Jag fotar mycket när mina barn spelar fotboll, behöver ju kunna zoma en del. Vilket objektiv behöver jag då?
Vill ha förslag på ett billigt objektiv så kan jag spara ihop till ett mer avancerat framöver. Kan också tänka mej Tamron och Sigma.
Mitt tips är att inte köpa 18-55 kitobjektiv samt 55-250, utan istället köpa ett Tamron 18-200. Så har du alltid ett bra objektiv sittande på kameran.
 

AFJ

Aktiv medlem
Sigma och Tamron har något som heter 55-200 till ett pris strax över tusenlappen.
Vad tror ni om det? Är det något att ha i mitt fall?
Visst är det alternativ om budgeten är liten. Jag har själv ett Tamron 55-200 (som är till salu, se annonser). Det ger förvånansvärt fina bilder och priset är oslagbart.

Nackdelen gentemot det föreslagna 55-250 IS är att det saknar bildstabilsering. Just vid sportfoto kanske det inte spelar så stor roll, däremot vid fotografering av mera stilla motiv är stabilisering en fördel.

Den största nackdelen med objektiv i denna prisklass är att de är ljussvaga. Det gör att det är svårt att få korta slutartider när ljuset tryter. En solig sommardag har det mindre betydelse men skall du fota i elljus eller inomhus - ja då krävs det mer ljusstyrka och då kostar det MYCKET mer pengar.

Mvh
Anders
 

kattisw

Medlem
Visst är det alternativ om budgeten är liten. Jag har själv ett Tamron 55-200 (som är till salu, se annonser). Det ger förvånansvärt fina bilder och priset är oslagbart.

Nackdelen gentemot det föreslagna 55-250 IS är att det saknar bildstabilsering. Just vid sportfoto kanske det inte spelar så stor roll, däremot vid fotografering av mera stilla motiv är stabilisering en fördel.

Den största nackdelen med objektiv i denna prisklass är att de är ljussvaga. Det gör att det är svårt att få korta slutartider när ljuset tryter. En solig sommardag har det mindre betydelse men skall du fota i elljus eller inomhus - ja då krävs det mer ljusstyrka och då kostar det MYCKET mer pengar.

Mvh
Anders

Jag hittar inte vart annonserna på forumet finns.
 
ANNONS